«٦٠ بچهبویینگ به «آسمانِ» ایران میآیند»؛ خبری که روز گذشته خروجی خبرگزاریهای ایران را درنوردید.
روزنامه شرق: «٦٠ بچهبویینگ به «آسمانِ» ایران میآیند»؛ خبری که روز گذشته خروجی خبرگزاریهای ایران را درنوردید. هرچند دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور به «شرق» خبر داد: ورود تنها ٣٠ فروند از این طیارهها قطعی است و برای ورود آنها «تفاهمنامه» امضا شده است و هنوز شکل و شمایل «قرارداد» ندارد؛ هرچند او اطمینان داد این تفاهمنامه، قطعی است. ساعاتی بعد بویینگ اعلام کرد برای فروش ۳۰ فروند هواپیما با شرکت آسمان، MOA (توافقنامه اصولی) امضا کرده است.
بچهبویینگها چگونهاند؟
بویینگ ۷۳۷، هواپیمای مسافربری باریکپیکر و تکراهرو و ساخته شرکت بویینگ کشور آمریکا است. طراحی پرندههای معروف به بچهبویینگ، از ۱۱ مه ۱۹۶۴ آغاز شد و نخستینبار در ۹ آوریل ۱۹۶۷ به پرواز درآمدند. یک سال بعد با به کارگیری در ناوگان لوفتانزا، کاربرد تجاری آنها آغاز شد. مدل ابتدایی در مدت کوتاهی با مدلی طویلتر جایگزین شد. مکس ۷۳۷، هواپیمایی کارا و محبوب بوده و تاکنون بیش از هفتهزار مورد سفارش ساخت داشته است. حالا قرار است به گفته شرکت آسمان، ٦٠ فروند و به گفته خود بویینگ، ٣٠ فروند از این طیارههای محبوب به خط هوایی آسمان پربکشند. این هواپیمای جمعوجور در بیش از ٥٠٠ خط هوایی در جهان پرواز میکند. در هر لحظه، به شکل میانگین هزارو ۲۵۰ فروند از این طیارهها در آسمان میپرد. آمار جالبتر آنکه در سال ٢٠٠٦ به شکل متوسط در هر پنج ثانیه یک ٧٣٧ در جایی فرود میآمده است. از سال ١٩٦٨ (شروع فعالیت) تاکنون این پرنده بیش از ١٢میلیارد مسافر را جابهجا و بیش از ٧٤میلیارد مایل (١٢٠میلیارد کیلومتر) پرواز کرده و بیش از ٢٩٦میلیون ساعت در هوا بوده است. مکس ٧٣٧ بیش از ٢٥ درصد از ناوگان تجاری هوایی جهان را تشکیل میدهد.
از بویینگ ٧٣٧ حدود ١٢ سری با مشخصات مختلف تولید شده است و آنچه آسمان هوای خریدش را در سر دارد، سری MAX است؛ این سری بین خطوط تولید پیشرفته این مدل قرار گرفته است. طولش بیش از ٣٠ متر و ارتفاعش حدود ٢٨ متر است؛ میتواند ١٣٠ مسافر را در خود جای دهد و بیشینه سرعتش ٨٩٠ کیلومتر بر ساعت است. محدوده پروازیاش هم از حدود چهارهزارو ٦٠٠ متر تجاوز نمیکند؛ همه اینها باعث شده این پرنده، باریکپیکر و کوتاهبرد باشد و به هواپیمایی محبوب بین ایرلاینهای داخلی کشورهای مختلف جهان تبدیل شود.
پرندههای کوچک «آسمان»
آنطور که «ایرنا» گزارش داده است، تفاهمنامه خرید ٦٠ فروند هواپیمای مسافری ٧٣٧ مکس بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بویینگ پس از یک سال مذاکره بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بویینگ با حضور نمایندگان این شرکت در تهران به امضا رسیده است. براساس تفاهمنامهای که منعقد شده، قرار است این هواپیماها از سال ٢٠١٩ میلادی بهتدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل داده شود و در سال یادشده، پنج تا ١٠ فروند بویینگ ٧٣٧ به شرکت آسمان تحویل داده خواهد شد. روابطعمومی شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرده در تفاهمنامهای که بین شرکت آسمان و بویینگ منعقد شده، تمام مسائل مربوط به پشتیبانیهای فنی و آموزشی آن پیشبینی شده تا پس از طی مراحل قانونی، تحویل این هواپیماها به این شرکت آغاز شود. با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی آسمان، ظرفیت صندلی این شرکت بیش از هشتهزار صندلی افزایش پیدا میکند.
پیش از این شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم برای خرید ٨٠ فروند هواپیمای بویینگ اواخر سال گذشته با این شرکت قرارداد امضا کرد و قرار است از سال ٢٠١٨ تحویل این هواپیماها به ایرانایر آغاز شود. با اجرائیشدن برجام، در مجموع قرارداد خرید ٢٦٠ فروند هواپیمای نو با شرکتهای ایرانی و شرکتهای بویینگ، ایرباس و ایتیآر منعقد شده است. تاکنون شرکت ایرباس سه فروند هواپیمای ٣٢١ و ٣٣٠ را به ایرانایر تحویل داده است و بهزودی سه فروند هواپیمای ایتیآر هم از سوی این شرکت زیرمجموعه ایرباس به ایرانایر تحویل داده خواهد شد. جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ٢٦٠ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاهبرد با بیش از ٦٠ هزار صندلی جدید ارتقا پیدا میکند و فرصتهای اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ٢٥هزار نفر در داخل فراهم میکند.
اوایل مهرماه سال گذشته بود که اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (OFAC)، مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکتهای هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکتهای بویینگ و ایرباس با مدیران شرکت آسمان و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و در نتیجه قرارداد خرید ٦٠ فروند هواپیما با آسمان و ٨٠ فروند هواپیما با ایرانایر به امضا رسید. صنعت هوایی کشور در سالهای گذشته به واسطه تحریمهای ناعادلانه که به بهانههای واهی علیه کشورمان اعمال شده بود، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سالهای گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندیهایشان توانستند ناوگان هوایی کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوایی را برای مردم فراهم کنند؛ کاری که شاید به نظر آسان برسد؛ اما مسئولیتی بس دشوار و سنگین بود.
بویینگ فروش ۳۰ هواپیما به آسمان را تأیید کرد
ساعاتی بعد، خبرگزاریها گزارشی به نقل از بویینگ منتشر کرد که در آن این شرکت هواپیماسازی آمریکایی در خبری از امضای توافقنامه اصولی (MOA) برای فروش ٣٠ فروند هواپیمای MAX٧٣٧ خبر داده بود. براساس گزارش دیروز سایت این شرکت ارزش این تعداد طیاره، سه میلیارد دلار است و امکان خرید ٣٠ فروند هواپیمای دیگر MAX٧٣٧ برای شرکت آسمان فراهم خواهد شد. بویینگ اعلام کرده این توافقنامه ١٨هزار شغل در ایالات متحده آمریکا ایجاد میکند. براساس توافق انجامشده نخستین سری از هواپیماهای MAX٧٣٧ از سال ٢٠٢٢ میلادی (سال ١٤٠١) تحویل هواپیمایی آسمان میشود.
آثار ورود مکس ٧٣٧
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، در گفتوگو با «شرق» درباره این تفاهمنامه و آثار اقتصادی آن میگوید: آسمان، زمانی دومین شرکت برتر هوایی ایران بود؛ این باعث شده این شرکت از نظر ساختار نیروی انسانی و تجهیزات تعمیر و نگهداری، در وضعیت مناسبی باشد. هرچند وجود تحریمها این شرکت را مهجور کرد و در عمل آسمان نمیتوانست از همه تواناییها و ظرفیتهایش بهره بجوید. حالا به نظر میرسد فرصت مناسبی پیش آمده تا این شرکت از پتانسیل بالقوهاش استفاده کند. اسعدیسامانی توضیح میدهد: خرید ٣٠ هواپیما از بویینگ قطعی است و قرار شده پس از ورود این هواپیماها اگر آسمان توان استفاده از تعداد بیشتری از این هواپیماها و همچنین توان پرداخت هزینههای ناوگان جدید را داشت، ٣٠ طیاره دیگر هم به فهرست خرید این شرکت اضافه شود.
او ادامه میدهد: با توجه به نیاز آسمان کشور به صندلیهای بیشتر، این خرید میتواند یک فرصت مناسب برای بهبود حملونقل هوایی ایران باشد. اولویت شرکت آسمان پرواز به مناطق محروم بوده است و ابعاد این هواپیما و تعداد مسافران این فرصت را میدهد که این شرکت، آسانتر به مناطق محروم پرواز داشته باشد. به گفته اسعدیسامانی با توجه به اهداف سند چشمانداز، ایران باید تا سال ١٤٠٠، ٥٥٠ فروند هواپیما در ناوگانش داشته باشد.
با توجه به اینکه اکنون متوسط عمر طیارهها در ایران ٢٤ سال است و باید اینها از خطوط عملیاتی خارج شوند، آمدن بچهبویینگها به آسمان ایران میتواند نقطه مهمی در حملونقل هوایی و نوسازی ناوگان هوایی کشور باشد. او توضیح میدهد: بارها گفته شده حدود ٩٠ درصد پروازهای ایران در ١٥ فرودگاه انجام میشود و ١٠ درصد باقیمانده در ٤٠ فرودگاه دیگر؛ حالا این هواپیماها میتوانند با پرواز به این ٤٠ فرودگاه، آثار مهم اقتصادی از خود بر جای بگذارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر