۵۰۲۳۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هشدار تند ولادیمیر پوتين به باراک اوباما

طي روزهاي گذشته ولاديمير پوتين در تماسي تلفني به باراک اوباما درباره تلاش مشكوك براي سرنگوني يك هواپيماي مسافربري روسي هشدار داد.

روزنامه ابتکار: طي روزهاي گذشته ولاديمير پوتين در تماسي تلفني به باراک اوباما درباره تلاش مشكوك براي سرنگوني يك هواپيماي مسافربري روسي هشدار داد.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم به اين كشور هشدار داد که ايالات متحده امريکا نمي‌تواند استفاده سلاح شيميايي در سوريه را بهانه کند و به فکر سناريوي جنگ نظامي در اين کشور بيفتد. تلاش براي ترور نخست وزير سوريه از يک سو و حمله موشکي به هواپيماي مسافربري روسي از سوي ديگر باعث شدند تا تحولات سوريه در روزهاي اخير رنگ و بوي تازه اي به خود بگيرند.

سوء قصد به جان نخست وزير سوريه از سوي مجامع بين‌المللي از جمله روسيه، ايران و سازمان ملل متحد محکوم شد تا مجددا اين فکر قوت بگيرد که مجامع بين‌المللي علاقه اي به ترور يا کنار رفتن مقام‌هاي ارشد سوري از راه‌هاي خشونت آميز ندارند و بيشتر به فکر حل مسالمت آميز بحران سوريه هستند. حادثه شليک موشک به هواپيماي مسافربري روسي که حامل ۲۰۰ شهروند روسي بود و از مصر به سمت روسيه مي‌رفت، باعث شد تا روساي جمهوري امريکا و روسيه تماس‌هاي فوري اي با يکديگر بگيرند و هشدارها و نگراني‌هاي لازم را به هم يادآور شوند.

ولاديمير پوتين در تماس با باراک اوباما گفت که مسکو تلاش براي سرنگوني هواپيماي مسافربري روسي را جدي مي‌گيرد و همه تلاش خود را مي‌کند تا تمامي ابعاد اين اتفاق را دريابد.به گفته خبرگزاري‌هاي روسيه سفارت اين کشور در دمشق همه تلاش خود را به کار گرفته است تا جزئيات اين حادثه را دريابد.به گزارش النهاردر همين رابطه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هشدار داد که ايالات متحده امريکا نمي‌تواند استفاده سلاح شيميايي در سوريه را بهانه کند و به فکر سناريوي جنگ نظامي در اين کشور بيفتد.

وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد، اجازه نمي‌دهيم سناريوي عراق به بهانه سلاح‌هاي شيميايي در سوريه تکرار شود. اظهاراتي که فورا از سوي فرانسه و بريتانيا جدي تلقي شد و لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در چرخشي جدي در مواضع کشورش در قبال بحران سوريه و در مواضعي مغاير با مواضع اسرائيل اعلام کرد که انگليس و فرانسه تنها اسنادي در اختيار دارند که نشان مي‌دهد در سوريه سلاح شيميايي استفاده شده است.

پيش از اين اسرائيل مدعي شده بود که اسنادي در اختيار دارد که نشان مي‌دهد حکومت سوريه اقدام به استفاده از سلاح شيميايي کرده است. ظاهرا همين اسناد باعث شده است تا سازمان امنيت امريکا نيز ادعاي احتمال استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را مطرح کند.

در همين حال شبکه سي ان ان به تقل ازيک مسئول بلند پايه در دولت آمريکا گزارش داد كه پنتاگون اخيرا اقداماتش براي تهيه طرحي جهت دخالت نظامي احتمالي در سوريه را افزايش داده است و اين پس از افزايش اظهارات مبني بر استفاده از سلاح شيميايي در درگيري‌هاي مسلحانه دو سال گذشته در سوريه است.

اين مسئول آمريکايي که خواست نامش فاش نشود در ادامه عنوان داشت: فعاليت‌هاي پنتاگون براي تهيه اين طرح همزمان با افزايش اطلاعات دقيق در مورد احتمال استفاده نظام سوري از سلاح شيميايي صورت گرفت.

اين منبع آگاه در ادامه افزود: در صورت صدور دستور از سوي باراک اوباما،‌ رئيس جمهوري آمريکا، طرح مذکور که شامل مشارکت هزاران نيروي آمريکايي در جنگ است، اجرا خواهد شد.وي همچنين هشدار داد تمامي گزينه‌ها در تعامل با پرونده سوريه با چالش‌هاي خطرناکي رو به رو است.

همزمان درباره تماس اوباما و پوتين، رسانه‌هاي روسيه اعلام کردند که دو طرف توافق کردند که بحران سوريه را از راه‌هاي ديپلماتيک حل و فصل کنند و به هيچ وجه به سمت گزينه نظامي نروند. با اين حال اوباما تاکيد کرد که از بابت استفاده سلاح‌هاي شيميايي در سوريه نگران است و بايد مشخص شود که اين سلاح‌ها را چه کسي استفاده کرده است. اوباما همچنين به همتاي روس خود وعده داد که قبل از نشست جي ۲۰ در پاييز آينده که قرار است در پترزبورگ برگزار شود، به روسيه بيايد تا بدين ترتيب نخستين ديدار آنها پس از آغاز به کار دولت جديد اوباما در مسکو رقم بخورد.

دو طرف همچنين توافق کردند که تماس‌هاي خود را حفظ کنند و وزراي امور خارجه خود يعني کري و لاوروف را موظف کنند که براي حل و فصل بحران سوريه دائما در تماس باشند.سوريه به نوسازي ناوگان دفاع هوايي خود پرداخته و در اين رابطه از کمک‌هاي روسيه بهره کامل برده است.اين در حالي است که خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد جان کري، وزير امور خارجه آمريکا هفته آينده براي گفت‌وگوهايي حوادث اخير و ساير مسائل مرتبط با سوريه، ايران و نگراني‌هاي مربوط به تروريسم پس از بمب‌گذاري‌هاي اخير در بوستون به روسيه مي‌رود.

کري با ولاديميرپوتين، رئيس‌جمهور و سرگئي لاوروف، وزر امور خارجه سوريه ديدار خواهد کرد و با آنها همچنين درباره‌ تنش در روابط واشنگتن و مسکو مذاکره خوا هد کرد.بر اساس اين گزارش، قطعا در مذاکرات دو طرف مساله برادران چچني که مظنون به دست داشتن در انفجارهاي بوستون هستند، نيز مطرح خواهد شد.

پيش از اين جان کري، در نيويورک با اخضر ابراهيمي، نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب پشت درهاي بسته تشکيل جلسه داد و درباره بحران سوريه با وي به گفت وگو نشست. هنوز جزئياتي از اين مذاکرات به بيرون درز نکرده است.با جدي شدن احتمال مداخله نظامي در سوريه روزنامه وال اسريت ژورنال گزار داد که سوريه به نوسازي ناوگان دفاع هوايي خود پرداخته و در اين رابطه از کمک‌هاي روسيه بهره کامل برده است. به نوشته اين روزنامه تسليحات جديد سوريه به اين کشور کمک مي‌کند که امکان حمله نظامي هوايي امريکا به آن کاهش يابد و امريکايي‌ها در صورت تصميم به چنين کاري با مشکلات جدي مواجه شوند.

بوگدانوف در اين سفر به اطلاع لبناني‌ها رسانده است که مسکو آتش جاري در سوريه را به گونه اي اداره مي‌کند که در نهايت معاهده ژنو در دستور کار قرار بگيرد.دولت سوريه مي‌گويد که دفاع هوايي خود را از سپتامبر ۲۰۰۷ يعني از زماني که اسرائيل به بهانه مشاهده فعاليت‌هاي هسته اي سوريه در منطقه دير الزور به اين منطقه حمله کرد، تقويت کرده است. به نوشته وال استريت ژورنال به رغم بحران جاري در سوريه کارشناسان نظامي روسي همچنان در اين کشور فعاليت مي‌کنند و به نطاميان سوريه بر سر چگونگي استفاده از تجهيزات نظامي جديد روسي آموزش مي‌دهند.

اين روزنامه به استناد گزارش سازمان امنيت مرکزي امريکا، سي آي اي، همچنين مي‌نويسد که روسيه از نوامبر ۲۰۰۸ تا کنون ۲۶ سامانه دفاعي از نوع"اس اي - ۲۲ بانستير اس ۱" به سوريه تحويل داده که اين سامانه‌ها توانايي رديابي و حمله ضد موشکي به جنگنده‌هاي تهاجمي را دارند. همچنين از سال ۲۰۰۹ روسيه اقدام به نوسازي سامانه‌هاي موشکي قديمي اين کشور از نوع"اس اس ۳" کرده است. همچنين سوريه تا کنون ۹۶ و ۱۵۰ موشک انداز متحرک"اس اي ۲۶" و"پيشورا ۲-ام" که توانايي نابود ساختن موشک‌هاي کروز را دارند از روسيه تحويل گرفته است.

به نوشته اين روزنامه روسيه همچنين سامانه‌هاي موشکي"اس اي ۵" سوريه را که توانايي شليک موشک تا مسافت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کيلومتر را دارند براي سوريه نوسازي کرده است.در اين ميان روزنامه صهيونيستي معاريو، نوشته است که قبل از حمله اسرائيل به منطقه اي در حومه دمشق که اسرائيل مدعي انتقال سلاح‌هاي شيميايي از آن ناحيه شد، جنگنده‌هاي اسرائيلي بر فراز کاخ اسد نيز به پرواز در آمدند. هيچ کدام از مقام‌هاي اسرائيلي و سوري اظهار نظري درباره اين ادعاي روزنامه اسرائيلي نکرده اند.

از سوي ديگر ميخائيل بوگدانوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در سفر خود به لبنان که نزديک به چهار روز به طول انجاميد و نزديک به بيست ديدار رسمي با مقام‌هاي لبناني انجام داد از مقام‌هاي لبناني خواست که خود را درگير جنگ سوريه نکنند و اجازه دهند که روسيه به نمايندگي از آنها در سوريه به نفع اسد بجنگد.منابع خبري مي‌گويند که روسيه به طور مرتب در حال ارسال سلاح به نظاميان اسد براي دفاع از حکومت سوريه است.

بوگدانوف در اين سفر به اطلاع لبناني‌ها رسانده است که مسکو آتش جاري در سوريه را به گونه اي اداره مي‌کند که در نهايت معاهده ژنو در دستور کار قرار بگيرد و بحران سوريه از طريق راه حل سياسي پايان يابد.وي همچنين تاکيد کرده است که مسکو همچنان از اسد حمايت مي‌کند و قصد ندارد پشتياني خود را از او قطع کند و تمامي تلاش خود را به کار مي‌گيرد تا بحران سوريه از راه‌هاي ديپلماتيک حل و فصل شود.بوگدانوف تاکيد کرده است که مسکو به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد که در سوريه جنگ نظامي در بگيرد و در اين رابطه هشدارهاي لازم را به اردني‌ها نيز داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • masy

      ای ول روس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج