وقتی خودروهای آمریکایی دیپورت شدند!
در سالی که گذشت موضوع واردات خودروهای مونتاژ آمریکا خبرساز شد.
خبرگزاری ایسنا: در سالی که گذشت موضوع واردات خودروهای مونتاژ آمریکا خبرساز شد.
اواسط سال ۱۳۹۵ بود که ایسنا خبر داد علیرغم تاکیدات مسوولان ارشد و برخی ابهامات قانونی، برخی خودروهای مونتاژ شده در آمریکا وارد ایران شده است.
رسانهای شدن این موضوع موج انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت که معتقد بودند واردات خودرو از آمریکا و ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی در شرایطی که مسوولان این کشور همچون نیم قرن گذشته همچنان رویکرد خصمانهای در برابر ایران دارند، غیر منطقی و برخلاف منافع ملی است.
در این زمینه کارشناسان عنوان کردند که واردات خودروهای تولیدی آمریکا به معنی ایجاد اشتغال برای کارگران و شاغلان آمریکایی با استفاده از پول مردم ایران است آن هم در شرایطی که این کشور شدیدترین دشمنی را با ایران داشته و در جریان تحریمها نیز سعی داشت اقتصاد ایران را به زانو درآورد که البته ناکام ماند.
در این یکی از این انتقادات شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار کرده بود:" اقدام صورت گرفته در واردات خودرو از کشور متخاصمی چون آمریکا برخلاف منطق و منافع ملی است".
حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودرو، نیز تاکید کرده بود "خودرویی که در آمریکا تولید میشود فارغ از آنکه برند آن آمریکایی، اروپایی یا آسیایی است باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال برای نیروی انسانی شاغل در این کشور میشود. ما نباید با واردات خودروهای تولید شده در آمریکا با پول و سرمایه ایرانی برای کارگران آمریکایی ایجاد اشتغال کنیم".
همچنین ابوالفضل خلخالی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز خاطرنشان کرده بود که " این یک اشتباه بزرگ اقتصادی است که ارز را از ایران خارج کنیم تا خودرویی را که در کشور متخاصمی چون آمریکا تولید شده وارد کنیم".
به دنبال این انتقادات و همچنین اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرهاد احتشامزاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، از اقدام پلیس مبنی بر توقف شمارهگذاری خودروهای وارد شده از آمریکا خبر داده و اظهار کرده بود:" حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بیامو، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شدهاند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری این خودروها را متوقف کرده است".
با رسانهای شدن موضوع واردات خودروهای مونتاژ آمریکا و به دنبال آن توقف شمارهگذاری این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سرانجام پس از مدتی سکوت، از ابتدای دی ماه سال گذشته (۱۳۹۵) ثبت سفارش و واردات خودروهای مونتاژ آمریکا را متوقف و ممنوع اعلام کرد.
در آن زمان اگرچه واردات خودروهای مونتاژ آمریکا سرانجام متوقف و ممنوع شد اما برخی از مصرفکنندگان که پیش از آن به دلیل عدم آگاهی خودروهای مونتاژ آمریکا را خریداری کرده بودند به دلیل عدم امکان شمارهگذاری و اخذ پلاک، دچار مشکل شدند.
ایسنا حل مشکل این افراد (خریداران تویوتا کمری هیبرید، بیامو X۴ و هوندا CRV) که به دلیل نداشتن پلاک قادر به استفاده از خودروی خود نبودند را از شرکتهای واردکننده این خودروها شامل پرشیا خودرو، گروه صنعتی گلرنگ و ایرتویا پیگیری کرد و مسوولان این شرکتها در پاسخ اعلام کردند که خریداران میتوانند این خودروها را عودت داده و نسبت به دریافت وجه خود اقدام کنند.
همچنین بررسیهای بیشتر نشان داد که براساس الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو؛ تمام عرضهکنندگان خودروهای مونتاژ آمریکا در ایران شامل شرکتهای یاد شده و البته برخی واردکنندگان متفرقه، ملزم به بازپسگیری خودروهای یاد شده و بازپرداخت وجه به خریداران هستند.
در این زمینه در ماده ۴ اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در بخش ضوابط و روشهای فروش خودرو تاکید شده است که "در تمام روشهای فروش خودرو از جمله تحویل فوری و پیشفروش قطعی و عادی، عرضهکنندگان خودرو ملزم هستند از تامین به موقع خودروهای فروخته شده و همچنان شمارهگذاری آنها، اطمینان حاصل کنند".
بنابراین طبق این بند قانونی تمام واردکنندگان خودروهای مونتاژ آمریکا و همچنین سایر واردکنندگان متفرقه ملزم به بازپسگیری خودروهایی هستند که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، شمارهگذاری نشدهاند.
در این زمینه در اواخر سال گذشته اعلام شد که مصرفکنندگانی که خودروهای مونتاژ آمریکا را خریداری کردهاند میتوانند نسبت به بازپس دادن خودروهای مربوطه به فروشندگان و بازپسگیری وجه پرداختی خود اقدام و در صورت امتناع شرکت فروشنده از این کار، به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه و اقدام به شکایت کنند.
نظر کاربران
میخواین جواب دندانشکنی به امریکاییها بدیم ..من راهشو بلدم گوشاتون رو بیارید جلو بیاین به امریکا ماشین پراید صادر کنید
ما بهشون پراید میدیم اونا بجاش شورله بهمون بدن همه چی حله ،وزارت صادرات کالای ایرانی.
من آرزومه ماشین آمریکایی سوار شم خسته شدم از پراید و ماشین های بدرد نخور چینی
همه این نمایندگانی که مدعی هستندباخرید خودروی امریکائی باعث حمایت ازکارگران امریگائی خواهدشدباوربفرمائیدازسردلسوزی نیست چون ماخیلی چیزهای دیگرازجمله قطعات هواپیماودیگرتجهیزات راازامریکابصورت غیر مستقیم واردمیکنیم انموقع چراحرفی نمی زنند، هدف این افرادحمایت ازخودروهای بی کیفتی ایرانی است که معلوم نیست پشت سراین قضیه چیست که نمایندگان محترم اینقدردم ازحمایت ازکارگران ایران وجلوگری ازارز مملکت صحبت میکنند،ولی مردم ما اگاه هستندکه ادعای این نمایندگان فقط منفعت طلبی خودشون هست نه مردم ونه حمایت ازکارگران ایران،امریکابد اما خودروها ودیگرتجهیزات انان بدنیست چون درمقابل تولیداتشان احساس مسئولیت میکنندنه مثل تولیدکنندگان ماکه دروهله اول تقلب کاری راسرلوحه کارشون قرارمیدن وبه مردم وکشور خیانت میکنندمثل تولیدخودرودرایران.
پاسخ ها
درود بر شرفت
پس این هواپیمای بویینگ و ایرباس که وارد کردند وقراره بازهم وارد کنند ساخت کجاست و پولش توجیب کی داره میره ؟
از کدام قشر جامعه ایرانی داره حمایت میشه؟
چرا قبول نمیکنید که یه عده ایی شرکت ایرانخودرو وسایپا را به انحصار خودشون درآوردن و باقیمتهای سرسام آور خون مردم وتوشیشه کردند
خواهشن سیاه نمایی بسه
اگه راست میگید دلتون بحال جوانان ایرانی میسوزه ایجاد شغل میکردید نه اینکه کارخانه ها و کارگاه ها را به طرف ورشکستگی و تعطیلی بکشونید
مافیای دو شرکت خودرو ساز به هر بهانهای شده مانع ورود خودروهای درجه یک با قیمت پراید به کشور میشوند ....
توکشورمون متاسفانه رانت وباندبازی عین مافیاست و در همه اقتصاد کشورنفوذ
داره ا زدصنعت خودرو بگیرتا...
سلام بنده با کاربر عزیز. 08/43 بسیار موافق هستم!! بهترین روش اینه که پراید را با برند های آمریکایی معاوضه کنیم و اضافه قیمت پراید را از آنها دریافت کنیم تا لا اقل به مردم بیچاره آمریکا که گناهی ندارند کمک کرده باشیم و به خودروسازان خودمان ببالیم تا آمریکایی ها بدانند و لمس کنند که صنعت آنان به هیچ وجه با صنعت خودمان قابل مقایسه نیست و در این خصوص تو دهنی بخورند!!! آی ویز اگر قبول نکنند