توصیههای انتخاباتی معاون وزیر ارشاد:
بداخلاقهای انتخاباتی را تشویق نکنید
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در عرصهی رسانه باید مراقب بود تا با انعکاس و برجستهسازی اخبار منفی و مأیوسکنندهی اقتصادی، امنیت روانی مردم سلب نشود و زمینههای امید و نشاط اجتماعی از آنها گرفته نشود.
محمدجعفر محمدزاده در نخستین همایش «منادیان حماسه» با بیان اینکه نامگذاری امسال بهعنوان سال حماسهی اقتصادی نشان میدهد که عرصهی اقتصادی مهمترین چالش نظام سلطه با ما است و ما همچنان در یک جنگ تمامعیار اقتصادی هستیم، ادامه داد: رسانهها باید در خط مقدم مقابله با تحریم در کنار ملت بایستند و با ترویج خودباوری، اتکا به نفس و روحیهی مقاومت و تسلیمناپذیری از تبدیل شدن تهدیدها به فرصتها سخن بگویند.
وی بیان کرد: جنگ، عرصهی تقویت روحیه، همگرایی، همافزایی، قدرتنمایی، رجزخوانی و فریاد «هل من مبارز» است و در صحنهی نبرد اقتصادی، تضعیف روحیهی صفوف خودی، سیاهنمایی، یأسپراکنی، دامن زدن به اختلافهای درونی، ایجاد تزلزل در بلوغ مردم و کاستن از توان روحی آنها، نامی بهجز غفلت یا خیانت نخواهد داشت.
محمدزاده با اشاره به اینکه ممکن است در اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها مطالبی در نقد شرایط موجود از جمله شرایط اقتصادی مطرح شود، تأکید کرد: در انعکاس اینگونه نظرات باید مراقب بود که اخبار و تحلیلهای ما چهرهی سیاسی و برجستهسازی چالشهای اقتصادی را دربرنگیرد و زمینهی تضعیف عناصر درون نظام و تقویت جبههی دشمن را فراهم نیاورد. اخلاق انتخاباتی اقتضا میکند که کاندیداها از تخریب یکدیگر و قوای سهگانه و نهادهای حاکمیتی بپرهیزند و اخلاق رسانهیی و قانون مطبوعات نیز حکم میکند که در صورت بروز چنین تخریبهایی از انعکاس و اشاعهی آن در رسانهها خودداری شود.
او با بیان اینکه از جمله لوازم شکلگیری یک حماسه، پایبندی کامل و همگانی به قانون و اخلاق است، گفت: حقیقت این است که موازین اخلاقی در رسانههای ما با نقطهی مطلوب و با طرازی که از رسانهی اسلامی انتظار میرود همچنان فاصله دارد. البته این تابع ضعفی است که در سایر حوزهها از جمله حوزهی سیاستورزی به چشم میخورد. اخلاق رقابت از لوازم اخلاق سیاسی است که عموم رسانهها در اتخاذ رویکردهای سیاسی و رسانههای خصوصی در مواضع جانبدارانهی خود نسبت به نامزدهای انتخاباتی باید مورد توجه قرار دهند. ضمن آنکه کمال مطلوب رسانههای مستقل و مردمی این است که ناظران، آگاه، منصف و تحلیلگران دقیق و قابل اعتماد رقابتهای انتخاباتی باقی بمانند نه آنکه به بازیگران جریانهای سیاسی تبدیل شوند چون هر رسانهای حتا رسانهی وابسته به یک حزب، در ذات خود نیازمند درجهای از آزاداندیشی و استقلال است که با تبعیت محض از تصمیمهای حزبی و گروهی مغایرت دارد.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: این انتظار که رسانهها به قانون مطبوعات، قانون انتخابات، مصوبات شواری عالی امنیت ملی و اخلاق حرفهیی پایبند باشند انتظار حداقلی است و انتظار اصلی و عمیقتر آن است که در سال حماسهی سیاسی تلاش کنند اخلاق انتخاباتی و فرهنگ ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و فردی بین نخبگان و تودهی مردم نهادینه شود. نخبگان ما باید احساس کنند که بداخلاقیهای سیاسی آنها در فضای رسانهیی به مانع برخورد میکند و بایکوت میشود نه اینکه هر کسی بیشتر از مرزهای اخلاق عبور کرد، بیشتر تیتر و عکس یک روزنامه شود.
محمدزاده با تأکید بر اینکه رسانهها نباید بداخلاقهای انتخاباتی را تشویق کنند و از آنها قهرمان بسازند گفت: رسانهها باید در قبال هرگونه خدشه بر سیمای اخلاقی انتخابات، سیاست بیاعتنایی، منزویسازی و بایکوت را در پیش گیرند. یکی از مهمترین عوامل موثر در خلق حماسهی سیاسی، وحدت و همدلی مسوولان کشور است چراکه این عامل از یک طرف موجب دلگرمی مردم برای حضور در انتخابات میشود و از طرف دیگر، ناامیدی دشمنان را رقم میزند و دست آنها را در تحرکات رسانهیی و سیاسی میبندد.
او با اشاره به نقش رسانهها در ایجاد فضای همدلی و الفت، اظهار کرد: نقش رسانههای در این زمینه فقط به پرهیز از تشدید اختلافات بین مسوولان محدود نمیشود بلکه نقش اصلی و اثربخشتر آنها تولید مطالبی است که روح حاکم بر آنها حاکی از وجود وحدت و انسجام بین مسوولان و اقشار مختلف مردم باشد.
وی افزود: اگر روزی تیتری را برگزیدیم که به فروش بیشتر منجر میشد و در عین حال، مضمونی تفرقهآمیز و اختلافبرانگیز داشت، باید بدانیم که به ازای فروش هر نسخه از نشریه و هر بازدید از سایت، یک قدم از مرزهای آرمانی نظام اسلامی دور و به اهداف دشمن نزدیک شدهایم.
محمدزاده با اشاره به لزوم توجه به رشد آگاهیهای سیاسی مردم بهعنوان یکی دیگر از لوازم خلق حماسهی سیاسی، بیان کرد: چرا باید در انتخابات بهگونهی افراطی بر شخصیت نامزدها تمرکز کرد و چرا نباید به موازات آنها از راهبردها، سیاستها، برنامهها و ویژگیهای تیم کاری آنها نوشت؟ اگر رسانهها در انتخابات پیش رو برنامهای محوری را بهعنوان گفتمان مطرح و بر آن تأکید کنند بخش مهمی از رسالت تاریخی خود را در قبال رشد و ارتقای آگاهیهای عمومی انجام دادهاند.
او با بیان اینکه شرط خلق حماسهی سیاسی حضور همهی جریانهای سیاسی معتقد به نظام اسلامی در عرصهی انتخابات است، اظهار کرد: برخی در رویکردی افراطی تصور میکنند که ایران فقط بهدست جریانهای خودشان ساخته میشود و جریانهای دیگر به هیچوجه شایستگی این کار را ندارند برخی هم در دیدگاههای تفریطی بر این باورند که همهی جریانها اعم از اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند یا نه میتوانند در مسوولیتهای کلان حضور داشته باشند. بدیهی است که هر دو دیدگاه از مسیر اعتدال خارجاند و دیدگاه معقول و معتدل این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشارکت در انتخابات برای همهی جریانهای سیاسی معتقد به نظام و پایبند به قانون اساسی یک حق و در عین حال، یک تکلیف تلقی شود.
محمدزاده با اشاره به محدودیتهای اعتباری در سال پیش توضیح داد: محدودیتهای اعتباری موجب شد که با وجود پیگیریهای مداوم، یارانهی مطبوعات با کاهش حدود ۵۰ درصدی در دو نوبت و یک نوبت عدم پرداخت روبهرو شود. در سال پیش، یارانهی میاننوبهای برای روزنامههای سراسری و یک نوبت هم برای روزنامههای استانی داده شد که البته خلأ موجود را رفع نکرد. همچنین توزیع کاغذ یارانهیی بین روزنامهها نیز هرچند بهطور مقطعی باری از دوش برخی روزنامهها، بویژه روزنامههای محلی و دارای شمارگان محدود برداشت، اما از نظر ما راه حل قطعی نمیشود و راه حل مطلوب افزایش بودجهی فرهنگی است که به همین منظور، از سال پیش رایزنیهای مستقیمی را با نمایندگان مجلس آغاز کردهایم و امیدوریم بتوانیم با پردخت یارانهی کامل در سال ۹۲ پاسخگوی بخشی از نیاز اقتصادی مطبوعات باشیم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حماسهی سیاسی توسط مقام معظم رهبری گفت: این نامگذاری حاکی از اهمیت حضور و مشارکت گسترده و انبوه و توأم با آگاهی و هوشیاری مردم در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها است. رسانهها از یکسو در زمینهی دعوت مردم برای حضور پرشور در پای صندوقهای رأی و از سوی دیگر، برای ارتقای سطح آگاهی و هوشیاری آنها نسبت به ابعاد گوناگون این حرکت ملی، نقش موثر و بیبدیلی دارند.
نظر کاربران
اتفاقا باید واقعیت ها به مردم گفته بشه.
رسانه ها تا به حال چه زمانی بزرگنمایی کردند؟ فقط میگن امروز روغن شد فلان قیمت گوشت شد فلان قیمت و قیمتهایی هم که گفته میشه گاهی از واقعیت کمی هم کمتره ، وقتی بگن همه چی آرومه وهمه چی ارزونه وهیچ مشکلی نیست یعنی دیگه اوضاع درست میشه؟