در حالی که کمتر از دو ماه به فعالیتهای رسمی انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، هنوز تنور انتخابات به حد کافی داغ نشده و سهضلع اصلی «رسانهها»، «احزاب» و «مردم» بهعنوان گردانندگان اصلی آن از تحرک جدی برخوردار نیستند.
رحمت مهدوی در آفتاب یزد نوشت: در حالی که کمتر از دو ماه به فعالیتهای رسمی انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، هنوز تنور انتخابات به حد کافی داغ نشده و سهضلع اصلی «رسانهها»، «احزاب» و «مردم» بهعنوان گردانندگان اصلی آن از تحرک جدی برخوردار نیستند.
جدا از برخی از سایتهای خبری و روزنامهها که به انعکاس برخی از گمانهزنیهای انتخابات میپردازند، در حال حاضر «صداوسیما» به عنوان اصلی ترین و مهمترین رسانه داخلی کشور هنوز بطور جدی وارد این گود نشده و نسبت به انتخابات یک «رویکرد منفعلانه» در پیش گرفته است. این در حالی است که در دورههای پیشین، از چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری حداقل شاهد انعکاس خبرهای انتخاباتی(اخبار یک درصدی انتخابات) در یکی از بخشهای خبری صداوسیما بودیم، اما در این دوره، نسبت به اختصاص همین وقت نیز خساست زیادی ملاحظه میشود.
این نوع رویکرد یقینا فضا را برای مرجع کردن رسانههای بیگانه برای رصد خبرهای انتخابات در جامعه مهیا خواهدکرد و با مرور زمان و با نزدیک شدن به ایام انتخابات آنها را در راس رسانهها قرار خواهد داد، بنابراین لازم است در این فرصت کم صداوسیما با تغییر رویکرد خود نسبت به پوشش اخبار انتخاباتی و تدوین برنامههای مختلف و اختصاص تریبون به جناح و جریانهای فکری، فضای مناسب را برای ارائه دیدگاهها و نقدهای مستند و علمی فراهم آورد، تا در شکلگیری مهمترین رویداد داخلی، مردم دنبال مراجع خارجی برای دریافت اخبار مسائل داخلی نباشند.
جدا از صداوسیما احزاب نیز برعکس دورههای قبل چندان نتوانستند در داغکردن تنور انتخابات «نقش سنتی» خود را ایفا کنند. احزاب به عنوان چرخ دندههای نظامهای مردم سالاری دارای کارویژههای مهمی در جامعه هستند که از جمله مهمترین آنها میتوان به تدوین برنامهها و سیاستهای حکومتی، هماهنگی و نظارت به ارگانها و سازمانهای حکومتی، گزینش نامزدهای انتخاباتی و تدارک برای انتخابات و سازماندهی افکار عمومی اشاره کرد. متاسفانه احزاب مختلف منتسب به جریانها و جناحهای گوناگون داخل کشور را بیشتر میتوان «احزاب انتخاباتی» نامید.
احزابی که کارویژه آنها را فقط در ایام انتخابات میتوان ملاحظه کرد، در این دوره حتی نسبت به این کارویژه خود نیز بی اعتنا مانده اند و اخباری مبنی بر اجماع رسیدن آنها و معرفی نهایی کاندیداها شنیده نمیشود. در حالی که در دورههای گذشته شاهد بودیم که جناحهای مختلف چند ماه قبل از انتخابات به مناسبتهای متفاوت در شهرهای مختلف با ارائه دیدگاههای خود و نقد سیاستهای موجود عملا سوت آغاز انتخابات را میدمیدند در این دوره صرفا اخبار جسته و گریختهای از برخی چهرهها شنیده میشود که البته فعالیت انتخاباتی آنها از همان چهارسال پیش نیز آغاز شده بود.
ضلع سوم انتخابات را مردم شکل میدهند. این ضلع، یک متغییر وابسته است که بهشدت به فعالیت رسانهها و احزاب وابسته هستند. انتخابات را میتوان «مدنی ترین» شکل کسب قدرت در نظامهای مردم سالار دانست که در آن رسانهها(صداوسیما) و احزاب باید با یک برنامه ریزی مناسب فضا را برای سازماندهی و شکلگیری افکار عمومی مهیا نمایند. در حال حاضر که با رویکرد منفعلانه صداوسیما و احزاب در ارتباط با انتخابات رو به رو هستیم، به نظر میرسد مردم نیز بهعنوان ضلع سوم انتخابات نخواهند توانست بهخوبی نقش خود را ایفا کنند.
در فضای سرد انتخابات که در آن صداوسیما و دیگر رسانههای مهم از اختصاص تریبون به اشخاص برای ارائه دیدگاهها خساست به خرج میدهند و احزاب در معرفی کاندیداهای نهایی خود در تردید هستند، یقینا فرصت آنچنانی برای ارائه دیدگاهها و برنامههای کاندیداهای نهایی نخواهد ماند و در ایام انتخابات، اشخاصی «میدان دار» شکل دهی به افکار عمومی خواهند بود که به جای تشریح دیدگاهها و برنامهها فرد مدنظر، ید طولایی در دوزخی معرفی کردن رقیبان جناح خود و فرد مدنظر دارند.
این اشخاص در انتخابات صرفا به تخریب، توهین و دوقطبی کردن فضا میاندیشند و به جای ارائه نقدهای مستند به آمار و اطلاعات مرجع، با هیجانیکردن فضا، از رقیب خود یک چهره زشت و دوزخی ارائه مینمایند و مردم را تشویق به فردی مینمایند که به جای بررسی سوابق و کارنامهاش از صفات آسمانی و فردوسی آن تجلیل نمودهاند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر