۴۹۶۴۴۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

نگاهي به طرح نامزد پوششي براي حمايت از روحاني

شايد اين اولين‌بار است که اصطلاح «نامزد پوششي» براي يک کانديدا در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود؛ البته پيش‌ازاين هم اصلاح‌طلبان از اين استراتژي استفاده کرده بودند.

وقايع‌اتفاقيه: شايد اين اولين‌بار است که اصطلاح «نامزد پوششي» براي يک کانديدا در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود؛ البته پيش‌ازاين هم اصلاح‌طلبان از اين استراتژي استفاده کرده بودند.
علي شمخاني، وزير دفاع دولت اصلاحات در هشتمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، در کنار رئيس‌جمهوري دولت هفتم قرار گرفت و از رئيس ‌دولت اصلاحات شکست خورد اما مجددا در کابينه دوم او به همان سمت وزارت دفاع منصوب شد، اگرچه ممکن است آن زمان چنين تأويلي از اين استراتژي نشده باشد. اين استراتژي حالا با عنوان «نامزد پوششي» دوباره روي ميز قرار گرفته است. بااين‌حال، اصلاح‌طلبان هنوز بر سر تعيين نامزدی پوششي براي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري به توافق نرسيده‌اند.
برخي اصلاح‌طلبان همچون عبدالله ناصري، عضو شوراي مشورتي رئيس‌ دولت اصلاحات، تأکيد دارند نامزد پوششي، ايده‌اي فانتزي است که مي‌تواند حتي به ضرر حسن روحاني تمام شود اما طيف ديگري همچون يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران، حضور نامزدي ديگر تحت عنوان نامزد پوششي در کنار حسن روحاني در دوران تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري را منجر به تقويت مواضع او و دولتش مي‌داند. شايد اين موضوع مهم‌ترين چالش اصلاح‌طلبان در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري باشد.
درحالي که اصول‌گرايان به‌طور قطع با بيش از يک نامزد در انتخابات پيش‌رو حاضر خواهند شد؛ اصلاح‌طلبان تلاش مي‌کنند در زمان کمي که تا ثبت‌نام و برگزاري انتخابات باقي مانده، بهترين شرايط را براي قطعي‌کردن پيروزي‌شان ايجاد کنند. وجود چهره‌هايي که در مناظره‌هاي تلويزيوني بتوانند به کمک روحاني بيايند يا در صورت بروز مشکلات شخصي جايگزين او شوند و در غير‌اين صورت، در صورت لزوم به نفع او از عرصه انتخابات کناره‌گيري کنند، دلايلي هستند که اين جريان ممکن است نامزد پوششي را تعريف کند. آن‌طور که رسانه‌ها گمانه‌زني مي‌کنند، جهانگيري و نجفي گزينه‌هاي احتمالي براي اين موقعيت هستند اما تاکنون نجفي به‌طور رسمي اعلام کرده است قصد حضور در انتخابات را ندارد.
بااين‌حال، تجربه انتخابات‌هاي پيشين نشان مي‌دهد با اينکه برخي چهره‌هاي سياسي تمايلي براي حضور در اين عرصه نشان نمي‌دهند اما ممکن است در لحظه آخر نظرشان را بنا بر شرايط موجود تغيير دهند. بااين‌حال، هنوز اين سؤال مطرح است که نامزد پوششي، جايگاه روحاني را تقويت مي‌کند يا مي‌تواند عامل ضعف پايگاه رأي او باشد؟
هفته آينده، زمان اعلام تصميم نهايي درباره نامزد پوششي
آن‌طور که رويداد ۲۴ در گفت‌وگويي با يدالله طاهرنژاد منتشر کرده است؛ در صورت قرارگرفتن نامزدي در کنار حسن روحاني از طيف اصلاح‎طلبي، هم به رئيس‎جمهوری براي دفاع از عملکرد خود کمک خواهد شد و هم گفتمان اصلاح‌طلبي تبیين و تبليغ خواهد شد اما در همين‌باره، بخشي از اصلاح‎طلبان مخالف هستند و بر اين امر اصرار مي‎ورزند که نبايد کانديداي ديگري با هر نامي در کنار حسن روحاني قرار گيرد و او بايد به‌عنوان تنها کانديدای اصلاح‎طلبان و اعتدال‎گرايان براي انتخابات رياست‎جمهوري سال آينده معرفي شود.
يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران، در اين رابطه تأکيد مي‌کند: «بخش عمده‎اي از دوستان ما در جبهه اصلاحات معتقد هستند که اين يک ضرورت است زيرا مي‎توانند با استفاده از تريبون انتخابات رياست‌جمهوري براي دفاع از مواضع اصلاح‎طلبي و عملکرد دولت بهره ببرند.» او با اشاره به نظر متفاوت بخش ديگري از طيف اصلاح‌طلبي مي‌گويد: «بخش ديگري هم در طيف اصلاح‎طلبي هستند که معتقدند قرارگرفتن يک کانديدا در کنار روحاني ضرورت ندارد که در نهايت، اين موضوع با شخص رئيس‎جمهوری در ميان گذاشته شد و قرار است او دراين رابطه اعلام‌نظر کند و اميد مي‎رود که هفته آينده تصميم دراين‌باره نهايي شود.»
نامزد پوششي، مواضع دولت را تقويت مي‌کند
اين فعال سياسي اصلاح‎طلب، نظر شخصي خود در اين‌باره را چنين بيان مي‌کند: «به نظر مي‎رسد حضور نامزد ديگري در کنار روحاني داراي ضرورت باشد زيرا در تبليغات انتخاباتي، تعيين مواضع دولت و دفاع از عملکرد او مي‎تواند بسيار مفيد واقع شود. نامزدي که در کنار روحاني قرار مي‎گيرد، با او به رقابت برنمي‎خيزد و تا آخرين مرحله رأي‎گيري، پيش نخواهد رفت. او در دقايق آخر از رقابت کناره‎گيري مي‎کند و آرای او به سبد رأي روحاني می‌رود.»
طاهرنژاد ادامه مي‌دهد: «اعتقادي به اينکه برخي دوستان مطرح مي‎کنند که اين کار به تضعيف جايگاه روحاني منجر خواهد شد و ممکن است ايجاد مشکل کند، ندارم زيرا اين بحث‎ها، مسيرهاي پيچيده و درعين حال حساب‌شده‎اي دارد و همان‌طور که توضيح داده شد، حضور نامزد پوششي در کنار حسن روحاني در دوران تبليغات رياست‎جمهوري ممکن است حتي منجر به تقويت مواضع دولت شود.»
اين فعال سياسي اصلاح‎طلب معتقد است در کنار حسن روحاني براي انتخابات رياست‎جمهوري آينده بايد بيش از يک نامزد قرار گيرد تا بتوانند علاوه بر دفاع از مواضع دولت و اصلاح‎طلبان، از نتيجه انتخابات 92 و 94 هم به حمايت بپردازند.
او درباره طرح اصول‌گرايان در همين‌باره يادآوری کرد: «تجربه اصول‌گرايان نشان داده که قادر به اجرای اين کار نخواهند بود زيرا مشخص کردند به برنامه‎ريزي‎هايشان پايبند نخواهند بود و به‌همين‌دليل، براي انتخابات مجلس حذف شدند و در رياست‎جمهوري چهار سال گذشته هم موفقيتي به‌دست نياوردند. در اين دوره هم موضع‎گيري‎ها نشان مي‎دهد که هنوز به وحدت نرسيده‌اند و اختلاف بين آنها زياد است، حتي گروهي از اصول‌گرايان به کانديداتوري حسن روحاني معتقد هستند؛ بنابراين همان‌طور که اشاره شد، بعيد مي‎دانم اصول‌گرايان به اجماعي که مدنظرشان است، دست يابند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج