اجراي سندي عليه «يكتاپرستي» در آموزش و پرورش
دبير كل كميسيون عالي يونسكو در ايران اقرار كرده است كه بخشهايي از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزشهاي ايران تضاد دارد و به رغم اينكه در ادامه بر الزامآور نبودن اين سند تأكيد كرده است، اما اسناد موجود نشان ميدهد كه اين سند، چارچوب عمل جهاني براي آموزش در سطح جهان بوده كه اتفاقاً تعهدآور نيز خواهد بود.
بعد از واكنشهاي موجود عليه اين سند تحميلي، تأكيد بر مغايرت آشكار آن با اسناد بالادستي منطبق با «ديدگاه اسلامي» و با عنايت به «مسائل و مصالح ملي» (مجموعه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمي كشور، سند مهندسي فرهنگي كشور و سند دانشگاه اسلامي) و در حالي كه پيرو دستورالعمل تصويب نامه هيئت وزيران از شهريور ۱۳۹۵ دستگاهها فعالانه مشغول برنامهريزي براي تحقق كامل اين سند در سطوح ملي و استاني شدند، وزير علوم به عنوان يكي از شاخههاي اجرايي در كارگروه اجرايي ۲۰۳۰ به زعم خود برائتجويي از سند كرد و گفت: «من قسم ميخورم كه آن را امضا نكردم و مغايرتهاي آن را نيز نميدانم!» البته شايد هم آقاي وزير خلاف واقع نگفت و خود پاي اين سند را امضا نزده بود؛ چراكه تصويب نامه هيئت وزيران به امضاي معاون اول رياست جمهوري اين گونه توضيح ميداد كه در جلسه ۲۱/۶/۹۵ در راستاي هماهنگي و ارائه راهكارهاي تحقق اهداف و تعهدات آموزش ۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پايدار، كارگروه ملي ۲۰۳۰ با حضور بيش از ۲۰ نفر از مسئولان دستگاههاي اجرايي اعم از معاونين وزراي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، كشور، معاون رئيسجمهور در امور زنان و خانواده، دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك از جانب وزير دادگستري، معاون صداوسيما، رئيس بهزيستي و رئيس دانشگاه فرهنگيان تشكيل شده است.
دو موضوع قابل اهميت ديگر وجود دارد؛ اينكه اين سند بر خلاف اصل 77 قانون اساسي جمهوري اسلامي به مجلس جهت تصويب ارائه نشده است و همچنين در سند ملي 2030 چند مرتبه به اسناد بالادستي و هماهنگي آن با محتواي سند آموزش 2030 اشاره شده كه معمولاً موارد استناد بيربط است و حتي گاه مخالف نيز هستند.
اشكالات محتوايي سند ملي آموزش 2030
همچنين مطابق «سند ملي آموزش ۲۰۳۰ ج. ا. ا» دولت موظف است به طور مستمر و با فاصلههاي كوتاه، تمامي اطلاعات آموزشي از حيث منابع، محتواها، افراد آموزشدهنده و آموزشگيرنده و مكانهاي آموزشي را به سازمان ملل ارائه كند كه اين خود اطلاعات دقيق به سازمان ملل و از آن طريق به امريكا و مراكز براندازي نظام ارائه كردن است.
اقرار صريح دبير كل كميسيون عالي يونسكو به تضاد سند ۲۰۳۰ با منافع ايران
جالب است كه به تازگي دبير كل كميسيون عالي يونسكو در ايران با اشاره به اينكه در برخي موارد اين سند مغايرتهايي با منافع و ارزشهاي ايران وجود دارد، با صراحت اظهار داشته است: «اقرار ميكنم كه بخشهايي از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزشهاي كشور ما تضاد دارد.»
وي در حالي كه وزارت آموزش و پرورش را متولي اجراي سند اجراي ۲۰۳۰ معرفي كرده، وزير آموزش و پرورش را نيز براي اجراي اين سند آزاد گذاشته و افزوده است: «اگر وزير آموزش و پرورش مغايرتي با اسناد بالادستي مشاهده كرد، ميتواند اين سند را اجرا نكند.»
به رغم اينكه دبير كل كميسيون عالي يونسكو در ايران بر الزام آور نبودن اين سند تأكيد ميكند، اما طبق تصويب نامه هيئت وزيران، هماهنگي و ارائه راهكارهاي تحقق اهداف و تعهدات آموزش 2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پايدار تعريف شده است.
اهداف توسعه پايدار متني است كه بر خلاف اهداف توسعه هزاره كه بيشتر جنبه بيانيه داشته، اتفاقاً به شدت تعهدآور بوده و رؤساي دولتها را ملزم به اقدام عملي در كشور خويش ميكند.
حال با بيان گوشهاي از مغايرت هايي كه ابراز بياطلاعي وزير از آن عذري بدتر از گناه است، چه كسي پاسخ ميدهد براساس كدام قانون، اسناد ملي با دفاتر سازمان ملل تهيه، تصويب و جهت اجرا ابلاغ ميشود؟
نظر کاربران
من خوندم اجرای سندی خواننده اونور آبی.
لعنت خدا بر هرکسی که به نفوذ افرا و تفکر بیگانگان به ایران کمک میکنه
باید همه مسؤولان آموزش کشور را اعدام کنند
با سلام هر کسی که بچه های مردم را نابود کرد باید خودش نیز نابود شود