۴۹۳۲۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

«اعتدال‌» و کارگزاران دور‌ میز‌ستاد روحانی

چندان عجیب نیست که حسن روحانی دراندیشه راه اندازی ستادهای انتخاباتی خود باشد، چرا که او هم یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است و مانند سایر افراد که درصدد کاندیداتوری هستند، باید شرایط را آماده کند.

آرمان- مطهره شفیعی: چندان عجیب نیست که حسن روحانی دراندیشه راه اندازی ستادهای انتخاباتی خود باشد، چرا که او هم یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است و مانند سایر افراد که درصدد کاندیداتوری هستند، باید شرایط را آماده کند.
البته او به عنوان رئیس‌جمهور مستقر که مسئولیتی هم در اجرای انتخابات دارد، برای خود چارچوب‌هایی ترسیم کرده است که مبادا کاندیداتوری‌اش منجر به بی توجهی به امور کشور شود و یا اینکه رقبای سیاسی وانتخاباتی هجمه به او را با بهانه استفاده تبلیغاتی از جایگاه برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز کنند.
حسن روحانی در ۷ اسفند که همایش مجریان انتخابات بود، با آنان که تصور استفاده از جایگاه در دولت برای تبلیغات انتخاباتی را دارند، اتمام حجت کرد و از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است. وی افزود: «امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی را که از بیت‌المال اداره می‌شوند شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنوع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولان این وزارتخانه هستند.» بنابراین روحانی خودش سردمدار رعایت این موضوعات است و مخالفان و رقبای انتخاباتی او نمی‌توانند از حربه قدیمی سوء‌استفاده از جایگاه برای جلب رای در انتخابات ۹۶ استفاده کنند.
تفکر ۹۲، شاید با افراد جدید
تصور نمی‌شود ترکیب ستاد انتخاباتی روحانی از نظر مشی عملکردی و برنامه‌ای در سال ۹۶ آن‌چنان تغییری نسبت به سال ۹۲ داشته باشد و شاید تفاوت‌هایی در ترکیب اعضای آن مشاهده شود و دلیلش هم این است که اعضای دولت درصورت حضور در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی باید از سمت‌های خود در دولت استعفا دهند که در این صورت تعداد زیادی از اعضای کابینه دیگر حضور در دولت نخواهند داشت که روحانی به خوبی می‌داند این امر به ضرر برنامه‌های پاستور برای مردم است. نخستین بار وزیر ارتباطات یعنی محمود واعظی بود که گفت:«ستاد انتخاباتی آقای روحانی به رياست آقاي شريعتمداري تشكيل خواهد شد.»پس از او علی جنتی از حضور دولتمردان در ستاد انتخاباتی روحانی خبر داد و گفت:«محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ می‌شود.» دیروز هم برخی سایت‌ها از حضور محمدعلی نجفی در ستاد روحانی به عنوان رئیس اتاق فکر انتخابات خبر دادند که در این صورت نجفی باید از مشاورت اقتصادی رئیس‌جمهور و شریعتمداری از معاونت اجرایی ریاست جمهوری استعفا دهد. با تعیین شریعتمداری و نجفی این سوال مطرح است که چرا روحانی تمایلی به استفاده از شخصیت‌های احزاب دیگر ندارد. مگر نه آنکه آنها هم برای پیروزی روحانی در انتخابات ۹۶ زحمت کشیدند و هجمه‌هایی به آنها وارد شد؟
شریعتمداری استعفا می‌دهد
محمد شریعتمداری در سال ۹۲ هم از اعضای اصلی ستاد روحانی بود و پس از انتخابات آن‌چنان تلاشی برای قرار گرفتن در جایگاه‌های خاص نداشت، بلکه بارها هدف خود را کمک به روحانی در تحقق وعده‌هایش عنوان کرد. چندی قبل هم شریعتمداری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جنابعالی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی انتخاب شده‌اید، اظهار کرد: مهم‌ترین ستاد انتخابات برای رئیس‌جمهور وقت‌، خدمت همکاران او به مردم است. وی خاطر نشان کرد:«بنده اطلاعی ندارم آیا قرار است آقای رئیس‌جمهور ستادی تشکیل دهند یا خیر، اما معتقدم مهم‌ترین کاری که یک رئیس‌جمهور مستقر می‌تواند در جهت تبلیغات انتخاباتی انجام دهد، این است که تکیه گاه مردم باشد.»
از سوی دیگر پس از قوت گرفتن حضور شریعتمداری در راس ستاد انتخاباتی روحانی برخی به بهانه‌تراشی پرداختند و در این زمان محمدباقر نوبخت به عرصه آمد و در پاسخ به این سوال که آیا آقای شریعتمداری رئیس ستاد انتخابات روحانی شده و این منافاتی با قانون ندارد، گفت: «این کار منافاتی با قانون ندارد، خود من عضو حزبی هستم و پیش از انتخابات مسئولیت دبیرکل حزبی را داشتم و در ۴ سال اخیر شاید حتی سه بار هم برای عرض خدا قوت به حزب سر نزده‌ام. البته در دنیا مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در ایران فعالیت حزبی این‌چنینی منفی است. مطمئن باشید اگر فردی در دولت بخواهد فعالیت انتخاباتی داشته باشد، طبق قانون انتخاباتی کنار می‌رود تا مشکلی ایجاد نشود. قطعا آقای شریعتمداری از سمت خود کناره‌گیری خواهند کرد تا مشکلی برای آقای روحانی پیش نیاید. ما که نمی‌خواهیم برای رئیس خود مشکل ایجاد کنیم.»
نجفی بالاخره آمد
حضور محمد علی نجفی در ستاد انتخاباتی روحانی در یازدهم اسفند نمایان شد، چراکه او در بیشتر اوقات تمایلی به بیان اخبار سیاسی و دیدگاه‌های خود ندارد، اما در ۱۱ اسفند بود که گفت:«‌امیدواریم و تقاضا داریم رئیس‌جمهور مجددا وارد میدان انتخابات شوند، چراکه دولت در ۴ سال گذشته اقدامات و زیرساخت‌های حقوقی، قانونی و فیزیکی ایجاد کرده که در ۴ سال آینده به نتیجه می‌رسد. اگر خط و سیاست‌های دولت تغییر کند، قطعا در دوره بعد بخش عمده‌ای از این اقدامات و منابع به نتیجه نخواهد رسید. تاکنون رئیس‌جمهور صراحتا درباره ورود به عرصه انتخابات چیزی نگفته است و بیشتر در حد گمانه زنی‌هاست.» او همچنین درباره کاندیدای پوششی توضیح داد:«در این مورد اختلاف نظر وجود دارد، برخی‌ها معتقدند تا روز انتخابات اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و یک عده معتقدند که باید در کنار روحانی یک الی دو نفر نیز وارد صحنه شوند، برخی هم می‌گویند لزومی بر حضور برخی کاندیداها در کنار رئیس‌جمهور نیست و تنها کاندیداتوری روحانی برای دفاع از عملکرد دولت و پاسخگویی به منتقدانش کفایت می‌کند. امروز رقبا و مخالفان دولت به دنبال تخریب روحانی هستند، پس با توجه به این پروژه برخی بر این امر اعتقاد دارند چند نفر در کنار روحانی کاندیدا شوند تا او تنها نماند، اما روحانی به تنهایی می‌تواند پاسخ منتقدان را بدهد.» اگر توجه شود، نجفی این اظهارات را نه از موضع یک مشاور رئیس‌جمهور و حتی یک فعال سیاسی، بلکه از جایگاهی بیان کرد که معمولا حلقه نخست هر کاندیدایی بیان می‌کند.
چه اشخاصی به ستاد می‌روند؟
اکنون پیش‌بینی می‌شود که «محمود واعظي» هم که وزیر ارتباطات است به ستاد روحانی بپیوندد و با کرسی وزارت خداحافظی کند. او در اواخر بهمن گفته بود:‌ «بالاخره آقاي روحاني هم بايد ستادي داشته باشد. وقتي كه گروه‌هاي مردمي و جريانات سياسي مي‌خواهند از ايشان حمايت كنند، بالاخره بايد يك جايي باشد كه اينها را با هم هماهنگ كند.» وی افزود: «اعضاي اين ستاد هنوز مشخص نيستند، ولي كم‌كم آنها نيز مشخص خواهند شد. در حالي‌كه احزاب و گروه‌هاي سياسي و حاميان مردمي رئيس جمهوري كار خود را از مدت‌ها پيش شروع كرده‌اند، در نهايت يك جمع كوچكي هم اين ستاد را به عنوان هماهنگ كننده تشكيل مي‌‌دهند تا كارها را به انجام برسانند.» البته اکبر ترکان هم به احتمال زیاد راهی ستاد روحانی خواهد شد چرا که از برنامه‌ریزان روحانی در ستاد انتخاباتی ۹۲ بود و راهکارهای او کمک خوبی برای پیروزی روحانی شد. دیگر اعضای ستاد روحانی هم ظاهرا از میان حزب اعتدال و توسعه خواهند بود، مانند فاطمه‌هاشمی. البته برخی معتقدند روحانی بار دیگر از اعضای حزب کارگزاران برای حضور در ستاد و پس از پیروزی در کابینه دوازدهم استفاده خواهد کرد.
اعضای ستاد ۹۲ کجا رفتند؟

محمدرضا نعمت‌زاده رئیس، اکبر ترکان قائم مقام، علی یونسی مسئول کمیته اقوام و مذاهب، محمدباقر نوبخت سخنگو و محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته تبلیغات و رسانه ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ بودند که هر یک از آنها مسئولیتی در دولت یازدهم بر عهده گرفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج