روحانی از تیم اطلاع رسانی ضعیف ضربه می خورد
در طول مدت نه چندان کوتاهی که دولت راستگویان مشغول فعالیت است عملا هرگز این اتفاق رخ نداده و مخالفان دولت در میان سکوت و ندانم کاری تیم اطلاع رسانی دولت، قوی و قوی و قوی تر شده اند و با عزمی راسخ پایگاه اجتماعی روحانی را هدف قرارداده اند.
سالهای گذشته در ایران اسلامی ما با رشد چشم گیر شبکه های مجازی به ویژه بر بستر تلفن های هوشمند همراه بوده به طوریکه امروز تاثیر گذاری این شبکه ها بر روی افکار عمومی اگر بیشتر از سازمان صداو سیمای به اصطلاح ملی با بودجه چند صد میلیاردی نباشد به طور قطع کمتر نیز نخواهد بود.
استارت استفاده از شبکه های اجتماعی در جریان سیاست را به نوعی میتوان انتخابات ریاست جمهوری پر حاشیه سال ۸۸ دانست به طوریکه در جریان انتخابات ذکر شده کاربران به صورت لحظه ای با انتشار تصاویر و بیان اتفاقات در ۲ شبکه اجتماعی facebook (فیس بوک) و Twitter (توییتر) جهان را در جریان اتفاقات ناخوشایند آنروزهای ایران اسلامی قرار میدادند.
هرچند که پس از آنروزها شبکه های اجتماعی نامبرده در ایران به درد فیلتر مبتلا شد اما امروز با گسترش تکنولوژی تعداد این شبکه ها نه تنها کاهش نیافت بلکه با محبوبیتی بی مانند بین مردم نیز مواجه شد به طوریکه کمتر شخصی را در ایران میتوان یافت که از میان شبکه های اجتماعی تلگرام، توییتر، اینستاگرام و واتس اپ حداقل عضو یکی از آنها نباشد.
امروز اگر در ایران اسلامی بخواهید موضوعی را به معرض دید عموم بگذارید یا نظرات مسئولان را به سمت آن جلب کنید به جای برقراری ارتباط با روزنامه ها و خبرگزاری ها یا صدا و سیما که هرکدام به دلایل نوشته و نانوشته با هزار و یک اما و اگر و باید و نباید مواجه هستند، کافیست فن و تکنیک های لازمه به منظور استفاده هوشمندو بهینه از شبکه های اجتماعی پرطرفدار و تاثیرگذار همچون توییتر و تلگرام را داشته باشید تا به سادگی آب خوردن و ظرف چند ساعت، نظرات عالی ترین مقامات کشوری و لشگری را پیرامون موضوع مورد هدفتان بشنوید.
تاثیرگذاری و ضریب نفوذ شبکه اجتماعی تلگرام در میان ایرانیان به حدی گسترش یافته که عملا میتوان گفت نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری پیش از آغاز رای گیری در میان کانال های تلگرامی پر طرفدار و البته موثق این شبکه تعیین شده بود.
ذهنیت ایرانیان با کمک کانال های معتبر این شبکه اجتماعی که توانایی تولید محتوا را نیز همراه داشتند، آماده شده بود و حقایق سیاست این سرزمین و پشت نقاب های موجه کاندیداها با زبانی ساده به اطلاع مردم رسید تا واجدین شرایط رای دهی با آگاهی به مراتب بیشتر نسبت به گذشته به پاس صندوق های تعیین سرنوشت حاضر شوند و یکبار برای همیشه خط و ربط سیاسی خود را به رخ مدعیان این عرصه بکشند.
تلگرام برای اصلاحات و اعتدال کاری کرد که تمامی روزنامه ها و خبرگزاری ها در کنار هم توان رقابت با آنرا نداشتند، به طوریکه صادق زیباکلام، مفسر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در همان روزها باخت تاریخی و بی مانند اصولگرایان در تهران با نتیجه ۳۰ بر ۰ را به این شبکه اجتماعی نسبت داد و رسما اعلام کرد که اصولگرایان در دور اول و دوم انتخابات مجلس، به تلگرام باختند…
هزینه ای که سالانه صرف روزنامه ها و خبرگزاری های و صدا و سیما میشود روی هم به رقمی حدود ۲ هزار میلیارد تومان میرسد اما در عمل در مقابل بازخوردها و تاثیرگذاری یک شبکه اجتماعی موبایلی، چاره ای جز بالا بردن دست ها به نشانه تسلیم ندارند، دقیقا به همین دلیل است که رو به استفاده از این شبکه و تعامل با صاحب نامان این شبکه آورده و در تلاش برای افزایش حضور خود در این قبیل شبکه ها دارند.
در میان اما تلگرام تنها نماند و توییتر با کاربران ایرانی به مراتب کمتر نسبت به این پیام رسان کم سن و سال، قد علم کرده و مثال زوجی برای تلگرام روسی، در جهت خط دهی صحیح به تفکرات سیاسی ایران و ایرانی عمل میکند.
با تمام این تفاسیر، گزاف نیست اگر اینبار سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری حساس ۹۶ را که تیغ تیز تخریب ها و تهمت ها نثار دولت اعتدال گرای یازدهم میشود، در این شبکه ها جستجو کنیم و با تحلیل فضای این شبکه ها در ۲ یا ۳ روز منتهی به انتخابات، مغلوب و پیروز انتخابات را تا حدود بسیار زیادی شناسایی کنیم.
جهتی که توییتر و تلگرام به افکار عمومی و قشر خاکستری جامعه میدهد به حدی بی نظیر و بی مانند است که بسیاری از مسئولان عالی رتبه نظام و دستگاه ها و ارگانهای نظامی و دولتی را به استفاده از خود وادار ساخته، توییتر در ایران فیلتر است و پاره ای از اعضا شورای عالی فضای مجازی رسما این شبکه اجتماعی را عامل فتنه و تنش زا میدانند و به همین دلیل از رفع فیلتر آن امتناع میکنند اما از رهبری عظیم انقلاب اسلامی تا حسن روحانی رئیس جمهور و وزرا و نمایندگان مجلس و روزنامه های هر۲ جناح از کیهان و وطن امروز تا سایران در این شبکه حساب کاربری رسمی دارد.
بیش از ۳ سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با رای قاطع مردم به شیخ حقوقدان و غیر سرهنگ و حاکمیت گفتمان اعتدال در فضای سیاست کشور میگذرد، در طول این مدت مخالفان دولت به زعم رئیس دولت راستگویان با تشکیل اتاق فکرهایی در تلاش برای تخریب دولت هستند، مخالفانی که هیچ نیازی به پاسخگویی به هیچ ارگانی ندارد و با استفاده از همین ابزارهای اجتماعی که در لغت با آن مخالف است دست به انواع و اقسام تخریب ها علیه شخص رئیس جمهور و معاونان و وزرای دولت میزنند.
طبیعتا تیم اطلاع رسانی دولت باید برای مقابله با این تخریب ها و تهمت ها راهکاری بیندیشد و با استفاده از حامیان واقعی و برخوردار از قدرت تحلیل خود در همین شبکه های اجتماعی، در صدد روشنگری افکار عمومی بر آیند اما…
اما در طول مدت نه چندان کوتاهی که دولت راستگویان مشغول فعالیت است عملا هرگز این اتفاق رخ نداده و مخالفان دولت در میان سکوت و ندانم کاری تیم اطلاع رسانی دولت، قوی و قوی و قوی تر شده اند و با عزمی راسخ پایگاه اجتماعی روحانی را هدف قرارداده اند.
پر واضح است که دولت یازدهم باید سریعا برای این مهم و رفع این نقص بزرگ غیر قابل چشم پوشی اقدام کرده و وارد عمل شود پیش از آنکه خیلی دیر شود…
با تمام این تفاسیر و با اتکا به نظرات کارشناسان پیرامون اهمیت شبکه های مجازی، انتظار میرود دولت زین پس به زوج پرزیدنت ساز توییتر و تلگرام بیش از پیش بپردازد و حداقل برای مدت اندکی هم که شده با مخالفان خود در موضعی برابر قرار گیرد، البته اگر خواهان پیروزی است…
نظر کاربران
8 سال گند زدید به مملکت حالا بزارید روحانی کارشو بکنه ، البته دلیل مخالفت با روحانی اجر کردن نون دلالان تحریم هستش نه چیزه دیگه ای
روحانی پیروز است
شک نکنید