ستاره سینمای آلمان جاسوس روسها بود؟
اسناد جدید از احتمال ارتباط یکی از معروفترین بازیگران آلمانی با کاگب در دوران بعد از جنگ جهانی دوم خبر میدهد.
اسنادی که به تازگی از طبقهبندی خارج شده است نشان میدهد ماریکا روک یکی از محبوبترین ستارههای نازی و دوران پس از جنگ، مظنون به جاسوسی برای شوروی سابق بود.
به گزارش تلگراف، روک در دهه ۱۹۳۰ زمانی به شهرت رسید که یوزف گوبلز وزیر تبلیغات نازی تصمیم گرفت آلمان یک ستاره سینما برای رقابت با بازیگران مطرح هالیوود مانند ریتا هیورث و جینجر راجرز داشته باشد.
اما اکنون برابر با گزارشهای اطلاعاتی ازطبقهبندیخارجشده، این احتمال مطرح است که ستاره صنعت فیلمسازی رایش سوم به عنوان عضوی از یک حلقه جاسوسی که اطلاعات را در اختیار مسکو قرار میداد برای کاگب (سازمان اطلاعاتی شوروی) کار میکرد.
روک که نوامبر ۱۹۱۳ در خانوادهای مجارستانی در قاهره، مصر به دنیا آمد، بعد از جنگ جهانی دوم برای وابستگی به رژیم نازی برای دو سال از بازیگری منع شد. او بعداً اعاده حیثیت کرد و یکی از محبوبترین ستارههای بعد از جنگ شد. روک تا سال ۲۰۰۴ که در ۹۰ سالگی از دنیا رفت در حدود ۴۰ فیلم بازی کرد.
اکنون مشخص شده است که او برای بیش از ۵۰ سال از نگاه دستگاههای اطلاعاتی آلمان، مظنون به جاسوسی بود. سازمان گیلن آلمان غربی - سازمان پیشرو سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (بیاندی) - اولین بار در ۱۹۵۱ از روک به عنوان یک مأمور احتمالی کاگب نام برد.
سازمان گیلن خود زیر نظر راینهارد گیلن اداره میشد. او رئیس سابق اطلاعات ارتش نازی در جبهه شرقی بود که بعد از جنگ اعاده حیثیت کرد.
برابر با اسناد منتشرشده، سازمان گیلن نگران ارتباط روک با مقامات شوروی بود و باور داشت این ارتباط با کارهای اطلاعاتی همراه است.
تحلیلگران ضداطلاعات اعتقاد داشتند روک توسط هاینس هوفمایستر مدیر برنامههای خود به استخدام کاگب درآمده است. گیورگ یاکوبی کارگردان سینما و همسر روک هم مظنون به همکاری با روسها بود.
روک در ۱۹۵۱ اعلام کرد بازیگری را کنار میگذارد تا در دوسلدورف یک مغازه پوشاک بافتنی باز کند.
گزارش مأموران اطلاعاتی چنین نتیجهگیری میکند که این یک "مانور زیرکانه" برای پنهان کردن ارتباط روک با روسها و ادامه جاسوسی برای آنها بود.
با این حال، اطلاعات طبقهبندیشده شامل هیچ مدرکی برای اثبات جاسوسی روک برای روسها یا جزئیات ماهیت همکاری او با کاگب نیست و این ادعاها در خود آلمان با تردید روبروست.
ارسال نظر