اسنپ و تپسی خطری برای رانندگان است؟
حامد قدوسی، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود در رابطه با درگیری های اخیر راننده های تاکسی با نرم افزارهای مجازی نوشت.
خبرآنلاین: حامد قدوسی، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود در رابطه با درگیری های اخیر راننده های تاکسی با نرم افزارهای مجازی نوشت.
حامد قدوسی در کانال تلگرام خود چنین نوشته است: طبق اخبار امروز ظاهرا «رانندههای آژانسها» جلوی مجلس تجمع کرده و خواستار ممنوعیت اپهای مسافریابی شدهاند. کلیت قصه و لابی کردن برای محدود کردن مدل کسب و کار جدید ماجرای آشنایی است. ولی ترکیب تجمعکنندگان کمی عجیب است. بلی «صاحبان آژانسها» و واسطههای سنتی حق دارند از ظهور اسنپ و تپ۳۰ نگران باشند و باید به فکر بازسازی مدل کسب و کار یا فعالیتهای جدید باشند.
ولی «رانندههای آژانس» اتفاقا باید (حداقل در میان مدت و بلندمدت) از این روند خوشحال باشند و عجیب است که معترض این وضعیت شدهاند. اپلیکیشنهای اینترنتی - مثل بقیه بسترهای اقتصاد اشتراکی - که قرار نیست خودشان مسافر جابه جا کند و نهایتا باید به همان رانندههای موجود رو بیاورد.
در این بین به چند دلیل اوضاع برای رانندهها بهتر میشود:
۱) با درگرفتن رقابت بین اپلیکیشنها کمیسیونی که راننده به آژانس سنتی پرداخت میکند، کمتر میشود و پول بیشتری در جیب راننده میماند.
۲) راننده آژانس نیاز ندارد مسیر برگشت را خالی برگردد یا در خیابان دنبال مسافر برگردد و در نتیجه ضریب اشغال خودرو تقریبا دو برابر میشود. ضمن این که از بابت آلودگی هوا و ترافیک هم به نفع شهر است.
۳) چون بازار کاراتر میشود و تابع تقاضای حمل و نقل به سمت راست میرود (یعنی بازار حمل و نقل بزرگتر میشود) تقاضای بیشتری هم به سمت رانندهها میآید.
۴) اسنپ و تپسی هنوز سیاست قیمتگذاری لحظهای منسجمی ندارند و بیشتر پاداش موردی به رانندگان پرداخت میکند، ولی اگر این نوع سیاستها را هم اعمال کنند تعرفه رانندگان متناسب با ترافیک و وضعیت رانندگی تغییر میکند.
۵) و هنوز جای زیادی هست که خدمات ارزشافزوده (مثل تحویل بسته، سرویس مدرسه، خرید و...) هم به این قضیه اضافه شده و درآمدهای جدیدی برای رانندگان خلق کند.
در کشورهای دیگر البته کسانی که ارقام نجومی (در حد چند صد هزار و گاه میلیون دلار) برای امتیاز تاکسی پرداخت کردهاند - جای دور نرویم همین استانبول کشور همسایه- حق دارند که اعتراض کنند که این پول را بابت «انحصار» مسافرکشی در شهر یا فرودگاه پرداخت کردهاند و حالا این انحصارشان خدشهدار شده است. بر این اساس هم دعوای حقوقی سنگینی بین شرکتهایی مثل اوبر و تاکسیرانها در جریان است. البته اوبر از جنبه حقوقی ادعا میکند که آن امتیاز میلیون دلاری مربوط به انحصار سوار کردن افراد از کنار خیابان (Hailing) است و رانندگان اوبر این کار را نمیکنند.
در ایران ما بر خلاف اکثریت این کشورها تاکسیهای نارنجی (که چند مسافر گذری سوار میکنند) و آژانسها (که مسافر انحصاری سوار میکنند) با هم رقابت نمیکنند و در نتیجه ضربه چندانی به کسانی که حقامتیاز تاکسی را پرداخت کردهاند وارد نمیشود و این نگرانی جدی نیست. ضمن اینکه حق امتیاز تاکسی هم به نسبت کشورهای مشابه آنقدر گران نیست.
نظر کاربران
خیلی هم خوب هستند
نمیتونن ببینن یه شرکت با کرایه های کمتری مسافر جابجا میکنه
و خیلی هم خوبه و به نفع مردم و جامعه
..........
راننده آژانس و تاکسییا ... میشینن میشینن چند ساعت یکبار یه مسافر میزنن و پول ۲۰ کورس مسافر زدن و زحمت وشیدنو از یه نفر میگیرن .الان البته که شاکی میشن
اشتباه نکنید تجمع رانندگان نبود خود آژانس داران بوده
دیدم مردم میگن با این کرایه ی کم راننده های اسنپ اذیت میشن. به عنوان کسی که 4 ماهه اسنپ کار میکنم باید بگم با یک بازه ی زمانی بین 7 صبح تا 3 بعدازظهر بین 160-190 تومن درامد دارم هر روز از اسنپ. این مبلغ جدا از پاداش هایی هست که هر روز اسنپ به راننده های برتر میده. من حداقل هفته ای 3 بار جایزه ی 30 هزارتومنی میبرم. باید بگم راننده اژانس سه بار سفر بهش میخوره ولی ما با کرایه کمتر با زحمت بیشتر کسب درامد خوب و حلال میکنیم. من چندین بار تا ساعت 8 شب کار کردم اون روز ها درامدم بیش از 350 تومن بود. بخدا لذت میبرم مردم راضی پول میدن و برکت داره برام. چون ماشینم برلیانس هست تابحال هیچ کمیسیونی از من نگرفته شرکت. من با فوق لیسانس دلم نمیخواد مسافرکشی کنم ولی زن و بچه دارم. الحق و والانصاف شرکت هر کاری میکنه که راننده و مسافر هر دو راضی باشن. و من بسیار راضیم چون شخصیتم حفظ میشه در عین حال درامد معقول دارم
پاسخ ها
امیدوارم که درآمدتون براتون برکت داشته باشه و خودتون و خانوادتون سلامت باشید..
باسلام.اسنپ جای هیچگونه اعتراضی روبرامسافروراننده نذاشته.راننده باتلاش بیشتر میتونه به خواسته خودش برسه. هرچند قیمت سفرها به سود مسافراست چون درمسیرهای بازگشت هم مسافروجود داره تقریبا درست درمیاد.اما برای اعتراض آژانسها .میتونن اونا هم در کنار بقیه رانندهای اسنپ ویا سرویسهای مسافربری شهری باشند جای هیچ کسی تنگ نمیشه فقط تلاش بیشتر میشه وبه کسی لطمه ای نمیخوره.
راننده اسنپ هستم .زده از شهرزیبا تا تهران پارس 16 واقعا برده گیر اوردن ....
افرادی که قبلا اژانس کار کردند نسبت به قیمتهای اسنپ اعتراض دارند
سلام ، اینکه میگن مفت مسافر میبریم و مجانی داریم حمالی میکنیم و ... اشتباهه.
من خودم راننده برتر اسنپ هستم. مسیری که پر ترافیکه قبول نمیکنم. تا درخواست قبول کردم به مسافر زنگ میزنم میگم تا چند دقیقه دیگه میرسم تا کنسل نکنه.
به چیزی که خیلی دقت میکنم فاصله تا مبدا مسافره. اگر خیلی باشه قبول نمیکنم چون دور باشی و دیر برسی یهو مسافر لغو میکنه و تو یه مسیر طولانی رو طی کردی و ضد حال خوردی..
واسه مسیرهایی که میدونم برگشتش خالیه اصلا قبول نمیکنم. مثلا تهران کرج ۲۵ تومنه که قبول نمیکنم یا اسلامشهر و رباط کریم.
وقتی اتوبانهای تهران قفله فقط مسیرهای داخل منطقه ای قبول میکنم. و خودمو گرفتار ترافیک نمیکنم.
۱۰۰% با جی پی اس میرم تا زودتربه مقصد برسم.
کولرم همیشه روشنه هم خودم لذت میبرم هم مسافر، نهایتش ۱۵ درصد رو مصرف بنزین تاثیر میزاره.
وقتی ترافیک اتوبانها کم شد ، مسافتهای طولانی قبول میکنم و دسریعتر میرم تو ترافیک نمیمونم.
با ۳۰ لیتر بنزین و خودروی پراید بنزین سوز قشنگ میشه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومن خالص کار کرد. هر ۷ هزار کیلومتر هم ۸۰ هزار تومان هزینه سرویس ماشینه.
ضمنا اگر دارید با ماشین کار میکنید به هیچ عنوان سرعت غیر مجاز نرید ، فقط لاین وسط و با سرعت مطمئن رانندگی کنید تا هم جریمه نشید و هم حواستون به راننده های ناشی که فکر میکنن شوماخرن باشه.
اگر درست کار کنید میتونید درامد خوبی داشته باشید. ضمن اینکه اگر شغل اولتونه طرح ترافیک هفتگی بخرید. اگر شغل دومتونه که بعد از ظهرها حواستون به زوج و فرد و طرح باشه.
ضمنا کسی مجبورتون نکرده درخواست رو قبول کنید و اول ببینید مسیر مبدا تا مقصر ترافیکش چقدره و بعد قبول درخواست کنید. و اگر دیدید مسافر بار زیاد داره یا ادرسش مبداش اشتباهه سفر رو لغو کنید و منتظر درخواست بعدی باشید.
اگر میخواید روزی کمتر از ۳ سفر برید اصلا نرید بهتره . چون سود اسنپ از سفر چهارم به بعده. سفر اول و دوم پول بنزینته. سفر سوم پول کمیسیونت. سفر چهارم به بعد درامدته.
تپسی هم که اصلا بدرد نمیخوره من جفتشو دارم. اسنپ خیلی بهتره به هزار دلیل. که دلایلش رو کسی که با جفتش کار کنه میفهمه.
متاسفم اسنپ هم کیسه دوخته واسه خودش دیشب نظره همه راننده هارو خوندم منم نوشتم امشب اصلعن پاک کردن به درد نمیخوره فقط به درد مسافرها وخوده اسنپ میخوره پول میخورن هی میگم من خانمم فقط میتونم دور محله خودم بگردن ما خانما امنیت نداریم مثلان منپیروزیم بجایاینکع اطراف خودمو بدن شهریار رباط کریم یافت اباد اسلام شهر وووواینارو واسه من نیفرستن عدم سوع پیشینه امادست به هر یهونه هی میخوان مارو رد کنن من گفتم فقط محله خودم جالا هی به هر بهونه ده تومن ته مونده حسایه مارو میخوان بخورن کمیسیون کنار میخورن پیام ندید قطع کنید اژانس شرف داره به شما قطع کنید تبسی اژانس هم هست کلاهوبرداری بسه منو قطع کنید اینم بزگترین کلاه برداری ده خومنی که نگه داشتتید روهم بالا نکشید بریزید به حسابمون
اسنپ فقط پول راننده رو میخوره و از هر سفر ۱۳ درصد کمیسیون میکیره و تمام سرویسا تو خود برنامه رانندگان اکی و کاذبه من خودم بهم دو تا سرویس خوردم زنگ زدم کسی جواب نداد این سیاست اسنپ جدا از بنزین و کرایهای پایین باید کمیسیون بابت یه مسیر ۵ تومانی بدی که میشه ۸۰۰ تومان در ضمن بهت روز قرداد میگه ۱۳ درصد ولی همون ۱۶ درصد حساب میکنن
امیدوارم همونطور که علی دایی رو همه دنیا میشناسن سرویس حمل ونقل دینگ علی دایی تو دنیا آبروداری کنه. شنیدم دارن تو آذربایجان دفتر دینگ میزنن