با نزديکشدن به موعد ثبتنام کانديداهاي شوراهاي شهرها، موضوع راهيابي چهرههاي سياسي به شوراهاي شهر داغ شده است. احزاب و گروههاي سياسي، در حال نهاييکردن ليستهايشان براي انتخابات شوراهاي شهرها هستند. جلسات يکي پس از ديگري پشت درهاي بسته برگزار ميشوند.
رزونامه وقایع اتفاقیه - معصومه حاجيابوالحسن: با نزديکشدن به موعد ثبتنام کانديداهاي شوراهاي شهرها، موضوع راهيابي چهرههاي سياسي به شوراهاي شهر داغ شده است. احزاب و گروههاي سياسي، در حال نهاييکردن ليستهايشان براي انتخابات شوراهاي شهرها هستند. جلسات يکي پس از ديگري پشت درهاي بسته برگزار ميشوند.
خبري از اسامي و ليستهاي نهايي نيست اما از گوشه و کنار، خبرهايي درباره نحوه بستهشدن ليستها به گوش ميرسد. با وجود آنکه برخي معتقد هستند شوراهاي شهر، پارلماني غيرسياسي بوده اما از آنجايي که شوراها وظيفه انتخاب شهردار را بهطور مستقيم بر عهده دارند، اين نهاد ميتواند در عين تخصصيبودن، تأثير مستقيمي بر جريانهاي سياسي داشته باشد. اين چالش، در پايتخت بيشتر از ديگر شهرهاي کشور به چشم ميخورد.
عبدالواحد موسويلاري، وزير کشور دولت اصلاحات، روز گذشته، از حضور قويتر اصلاحطلبان در انتخابات شوراها خبر داده است. به نظر ميرسد بعد از حضور کمرنگ اصلاحطلبان در شوراهاي شهر و روستا در دورههاي گذشته، بهويژه در دوره سوم و جهشي چشمگير در تعداد اعضاي اصلاحطلب شوراي چهارم، حالا نوبت آن رسيده که جاي اصولگرايان و اصلاحطلبان در شوراي جديد عوض شود. آنها اميدوار هستند با توجه به پشتوانهاي که در مجلس شوراي اسلامي و فراکسيون اميد دارند، اکثريت غالب شوراي شهر را تشکيل دهند. صادق جواديحصار، فعال سياسي اصلاحطلب، با مطرحکردن اين پرسش که آيا فقط افراد متخصص به مسائل شهري بايد در شوراهاي شهر حضور داشته باشند، ميگويد: «من ضمن احترام به اين نظر که افراد تخصصي بايد در شوراها حضور داشته باشند، نظري تکميلي دارم.
من معتقد هستم شوراي شهر، پارلمان محلي و مجلس شوراي اسلامي پارلماني ملي است. برايناساس، اعضاي پارلمان محلي بايد نمايندگان همه اقشار و سلايق شهر باشند، بهويژه با تخصصهاي لازم براي امور آن اما متأسفانه، شوراهاي شهر به شوراي شهرداري محدود شدهاند.» اين عضو حزب اعتماد ملي معتقد است: شوراها، برنامهها و لوايح شهرداران و شهرداري را تصويب و رد ميکنند و برايناساس، در عمل آقابالاسر شهرداري هستند تا برنامهساز و برنامهريز براي امور پيچيده شهر. او تأکيد ميکند: «اگر بخواهيم شوراي شهر را بهعنوان پارلمان شهريای در نظر بگيريم که بايد براي امور فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي شهر برنامهريزي کند، مسلما افرادي بايد در اين نهاد حضور پيدا کنند که تخصصهاي لازم در همه زمينهها را داشته باشند اما بايد علاوه بر تخصص، از ورزيدگي و پختگي سياسي و اجتماعي برخوردار بوده و به مسائل کلانشهر و استان خود اشراف داشته باشند.» همانطور که جواديحصار ميگويد؛ همين افراد شوراي استان را تشکيل ميدهند و بعد ترکيبي از اين شوراها، تشکيلدهنده شورايعالي استانها هستند؛ نهادي که لوايح آن مثل لوايح دولت براي تصويب به مجلس ميرود.
جهتگيري سياسي بودجه فرهنگي شهر
جواديحصار، در دفاع از نظريهاش مبنيبر ضرورت کارآزمودگي و پختگي اعضاي شوراي شهر علاوه بر متخصصبودن ميگويد: «اگر افراد پخته و کارآزموده در کميسيونهاي تخصصي حضور پيدا کنند، ميتوانند از مشاوران برجسته ملي و منطقهاي استفاده کرده و طرحها و برنامههاي خوبي را براي شهر برنامهريزي کنند. درواقع، يک عضو شورا بايد تلفيقي از اين دو قابليت را داشته باشد.» او براي اثبات نظريهاش به شهردار شهر مشهد اشاره ميکند که سابقه معاونت وزير کشور را دارد و مهارتهاي او هيچ ربطي به تخصصهاي مرتبط با شوراي شهر و شهرداري ندارد. او ميگويد: «يکي از کنشهاي مهم مجموعه شوراي شهر، انتخاب شهردار است.
شهردار، سياستهاي عمومي شهر را رقم ميزند و وظيفه او فقط در حوزه ساختوساز و فضاي شهري نيست. بودجههاي فرهنگيای که براي تبليغات و امور فرهنگي صرف ميشود، کاملا جهتدار و سياسي است.» در تکميل نظر جواديحصار، ديگر سياستمدار اصلاحطلب معتقد است: «کساني بايد وارد شوراي شهر شوند که چهرهها و شخصيتهاي علمي و متخصص باشند.» نجفقلي حبيبي تأکيد ميکند: «اين افراد، بهويژه در مسائل اجتماعي و بحرانهاي شهري بايد خبره باشند تا بتوانند محيط را براي زندگي سالم شهري آماده کنند. شوراي شهر، به افراد متخصص نياز دارد.
روانشناسان، کارشناسان مسائل اجتماعي، بزرگان اقتصادي، فرهنگي، معماري و شهرسازي بايد در اين نهاد حضور پيدا کنند؛ البته بالاتر از همه اينها، نيت کانديداها، بايد خدمت به مردم باشد.» با وجود اين اختلافنظر، هر دو فعال سياسي اصلاحطلب، نگاه يکساني به اهميت جايگاه شوراهاي شهر دارند. نجفقلي حبيبي، حضور چهرههاي سياسي برجسته اصلاحطلب در انتخابات شوراي شهر را ضروري ميداند و تأکيد ميکند: «احزاب و گروهها، نبايد تصور کنند شوراهاي شهر جاي کوچکي هستند.
زماني که افراد بزرگ وارد اين نهاد شوند، شوراي شهر، بزرگ ميشود اما وقتي آدمهاي کوچک به شوراها راه مييابند، اهميت اين نهاد کمتر ميشود.» او به حضور چهرههاي بزرگ اصلاحطلب در شوراي اول شهر تهران اشاره ميکند و در ادامه ميگويد: «اميدوار هستیم در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي، شخصيتهاي بزرگ فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي حضور پيدا کنند و برنامهريزي شهري و نظام اجتماعي را سازماندهي مناسبتري کنند زيرا نفع آن بهطور مستقيم به مردم ميرسد.»
شوراي شهر تهران، پيشاني شوراهاي شهر
«اصلاحطلبان بهدنبال اصلاحات هستند و شوراي شهر هم يکي از نهادهايي بوده که اصلاحات در آن ضروري است. اين ضرورت البته در شهر تهران بيشتر به چشم ميخورد.» حبيبي بر اين موضوع تأکيد ميکند و ميگويد: «البته شوراهاي محلي هم جايگاههاي بسيار مهمي دارند اما شهر تهران، بيشتر از شهرهاي بزرگ ديده ميشود و ميتواند بر سياستهاي کلان کشور تأثيرگذار باشد.» ازسويديگر، جواديحصار، شوراي شهر تهران را پيشاني کار شورايي در کشور ميداند و ميگويد: «افراد فهيم، پخته و کارآزمودهاي که توان و قابليت مواجهه با بحران و مسائل پيچيده شهري و مطالبات ملي و منطقهاي را داشته باشند بايد در شوراي شهر تهران حضور پيدا کنند تا به مسائل، هم از ديد ملي و هم از ديد شهر تهران نگاه کنند. هر رفتاري در شوراي شهر تهران، هم ميتواند براي ديگر شوراهاي شهر الگو باشد و هم نماد رفتار مدني مردم تهران در برابر شوراهاي مشابه در مراکز پايتختهاي دنيا؛ اين موضوعي منطقهای و فرامنطقهاي است.»
مشارکت بيشتر مردم در انتخابات
نجفقلي حبيبي معتقد است، مشارکت مردم، زماني در انتخابات بيشتر ميشود که افراد متخصص اصلاحطلب براي اين انتخابات کانديدا شوند اما از نظر جواديحصار، هر چقدر کانديداهاي ورزيدهتر و موجهتري در انتخابات شرکت کنند، انگيزه براي حمايت از آنها در بين طرفداران اصلاحات و مشارکت در انتخابات بيشتر ميشود. اين فعال سياسي اصلاحطلب تأکيد ميکند: «هرچقدر شانس برد اصلاحطلبان بالا برود، انگيزه مردم براي مشارکت افزايش پيدا ميکند. در تهران مشکلي وجود دارد و برخي تصور ميکنند هر کس در ليست اصلاحطلبان مورد حمايت آقاي خاتمي قرار بگيرد، حتما رأي ميآورد اما تجربههاي گذشته نشان داده اين راهکار هميشه جواب مثبت نميدهد.» او در اثبات نظريهاش ميگويد: «در شوراي سوم، ليست مورد حمايت آقاي خاتمي حتي در تهران رأي نياورد و اين بهخاطر عدم دقت نظر کافي اصلاحطلبان در ارائه ليست کانديداها بود؛ البته شرايط برگزاري انتخابات شوراي سوم هم مهم بود. ما بايد بدانيم اگر در شرايطي قرار داريم که وضعيت عمومي اصلاحطلبان خوب نيست و مورد بيمهري قرار گرفتهاند و اگر نيروهاي ورزيدهاي را معرفي نکنيم، انگيزه مردم براي مشارکت کم شده و کاريزما و
جاذبههاي شخصی افراد هم توان بهميدانآوردن رأيدهندهها را ندارد و درنتيجه، ليست، پشتوانه کافي را پيدا نميکند.»
از نظر او، حضور چهرههايي در رده نجفي، عبدالله نوري، حجاريان و... در مقابل معرفي افرادي که در يک جلسه رأيشان از آن طرف به اين طرف ميغلتد، سياست صحيحي نيست و موجب ميشود اعتماد رأيدهنده از بين برود. او همچنين ميگويد: «اساسا چهرههاي شاخص، چه در مجلس و چه در شوراي شهر، عموما واجد شرايط عمومي براي احراز اين پست هستند.»
ويژگي کانديداهاي اصلاحطلبان
اشتهار به اصلاحطلبي، مهمترين خصوصيتي است که جواديحصار براي يک کانديداي شوراي شهر برميگزيند: «فردي که کانديدا ميشود بايد مشهور به اصلاحطلبي باشد و تخصصهاي لازم را حداقل براي يکي از کميسيونهاي تخصصي شوراي شهر داشته باشد.» به عقيده او، مقبوليت اجتماعي براي اخذ رأي هم از اهميت بالايي برخوردار است. اين فعال سياسي تصريح ميکند: «باوجود آنچه تبليغ ميشود که شوراي شهر سياسي نيست، به نظر من پيچيدهترين کنشهاي سياسي پشت صحنه اين ظاهر فني و تخصصي رقم ميخورد و انتخاب شهردار، يکي از سياسيترين کارهايي است که شوراي شهر انجام ميدهد.»
محمد نعيميپور، عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت نيز در گفتوگويي با ايلنا درباره چگونگي بستهشدن ليست اصلاحطلبان در انتخابات شوراي شهر ميگويد: «متأسفانه ليستهاي انتخاباتي در دورههاي گذشته، تبديل به شرکت سهامي احزاب شده بود اما براي اين دوره، برنامهريزي مفصلي صورت گرفته است.» نماينده مردم تهران در مجلس ششم در ادامه ميگوید: «از يک طرف تلاش شد افرادي در هيأت نظارت قرار بگيرند که نيروهاي توانمند با استصواب، رد صلاحيت نشوند و ازسويديگر، ملاکها و شاخصهايي در نظر گرفته شده و براي هرکدام امتيازي تعلق ميگيرد؛ برای مثال، حُسن شهرت سياسي، اخلاقي و مالي، اصلاحطلببودن، داشتن سابقه تحصيلي مرتبط با مديريت شهري، داشتن سابقه اجرايي و امتياز ويژه براي سابقه حضور در شهرداري يا شوراي شهر در کلانشهرها و عضويت احزاب، حضور در اتحاديههاي صنفي، حزبي، تشکيلاتي و مهارتهاي مختص شوراها ازجمله اين شاخصهاست.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
آخه شورای شهر که جای سیاسیون و سیاست بازها نیست، شورای شهر جایی است برای کارشناسان تا وضعیت شهری رو سامان بدهند، از زیاده خواهی این سیاسیون است که تمام ایران دچار این همه مشکللات مانند کم آبی و غیره شده، اگر شورای شهر درست عمل میکرد که فجایعه ای مانند غرق شدن کودک در فاضلاب ( خوزستان ) این همه مشکل در تمام شهر های ایران گیش نمی آمد، آقایون سیاست باز و سیاست پیشه دست بردارید، والا خسته شدیم از این همه سوء مدیریت شماها
نظر کاربران
آخه شورای شهر که جای سیاسیون و سیاست بازها نیست، شورای شهر جایی است برای کارشناسان تا وضعیت شهری رو سامان بدهند، از زیاده خواهی این سیاسیون است که تمام ایران دچار این همه مشکللات مانند کم آبی و غیره شده، اگر شورای شهر درست عمل میکرد که فجایعه ای مانند غرق شدن کودک در فاضلاب ( خوزستان ) این همه مشکل در تمام شهر های ایران گیش نمی آمد، آقایون سیاست باز و سیاست پیشه دست بردارید، والا خسته شدیم از این همه سوء مدیریت شماها