کلاهبرداری از طریق تماسهای ناموفق تلفنی
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص کلاهبرداری از طریق تماسهای ناموفق (miss call) گفت: در این روش برخی افراد سودجو با پولی کردن تماس با شماره مورد نظر خود از دیگر کاربران کلاهبرداری میکنند.
خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص کلاهبرداری از طریق تماسهای ناموفق (miss call) گفت: در این روش برخی افراد سودجو با پولی کردن تماس با شماره مورد نظر خود از دیگر کاربران کلاهبرداری میکنند.
سرهنگ دوم علی نیکنفس اساس این نوع کلاهبرداری را کنجکاوی شهروندان خواند و اظهار کرد: در این روش فرد مجرم با استفاده سامانه تماس خودکار، شمارههایی را انتخاب میکند و سپس به صورت اتوماتیک با آنها تماس گرفته میشود. پس از آن که زنگ تلفن قربانی یک بار به صدا درآمد، سامانه مذکور از کار متوقف شده و گوشی قربانیان، تماس بی پاسخی (missed call) را نشان میدهد؛ البته تا اینجا عمل کلاهبرداری صورت نگرفته است و همه چیز به خود فرد بستگی دارد که آیا کنجکاوی وی باعث میشود تا با شماره مورد نظر تماس بگیرد یا خیر؟
وی افزود: به محض تماس شهروندان با شماره تماس از دست رفته، به یک سرویس پرداخت نقدی تلفنی وصل میشوند و مبالغی را در قبوض ماهانه تلفن خود متضرر میشوند.
سرهنگ نیکنفس با بیان اینکه پیش شمارههای ۹۰۹ خطوط پولی است که در صورت تماس با آنها برای کاربر هزینه دارد، ادامه داد: لذا به شهروندان توصیه میشود بدون اطلاع از تعرفه و خدمات، از تماس گرفتن با خطهای دارای پیش شماره ۹۰۹ خودداری کنند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از دیگر شگردهای مجرمانه این خطوط را تبلیغ کالا یا خدمات خاص در سایتهای آگهی نامه خواند و گفت: به عنوان نمونه این افراد یک کالای خاص واقعی یا غیر واقعی را در سایت تبلیغ میکنند و بعد از تماس فرد که خریدار کالاست با دادن توضیحات فراوان کاربر را به صحبت گرفته تا دقایق بیشتری برای آنها هزینه منظور گردد.
به گفته وی دارندگان خطوط پیش شماره ۹۰۹ و خطوط پولی باید به شهروندان و کاربرانی که با آنها تماس میگیرند این حق را بدهند که افراد تماس گیرنده کاملا مطلع شود که این تماس برای آنها هزینه دارد. لذا باید حق انتخاب به کاربران بدهند به عنوان مثال با اعلام از سوی دارنده خط، هنگام تماس کاربر، که این تماس برای شما هزینه دارد در صورت تمایل تماس را ادامه دهید و در غیر این صورت قطع کنید حق انتخاب به کاربران بدهند.
براساس گزارش سایت پلیس، سرهنگ نیک نفس با اشاره به قانون تشدید مجازات مرتكبین ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداری گفت: برابر ماده یک این قانون این ترفند کلاهبرداری محسوب میگردد و میتوان با خاطی برخورد قانونی نمود. لذا همانگونه که گفته شد دارندگان خطوط تلفن مبتنی بر خدمات ارزش افزوده باید به صورت مشخصی به کاربران تماس گیرنده اعلام نمایند که هزینه این تماس برای آنان چقدر است تا در صورت تمایل تماس بگیرند.
نظر کاربران
روزی یک روش کلاهبرداری جدید میارن! نه کنجکاو باشین و نه طمع کنین
به نظر من فقط مسولین مخابرات مقصرن و بس. اگر بخوان تمام پیامهای پولی و تماسهای پولی جمع میشه، به جز موارد مجاز دارای اعتبار، چرا مخابرات اجازه بده هر بی سر و پایی پیام بده و با فریب عضو بگیره و سپس پول جمع کنه
باید راه کلاهبرداری بسته بشه وقتی مخابرات راه رو باز کرده واسه کلاهبردار خوب اونم استفاده میکنه مشکل از جای دیگست باید ساز و کار طوری باشه که کسی نتونه سواستفاده کنه
به نظر من مقصر اصلی این مسولان بی لیاقت هستن
من نمی فهمم وقتی طرف منو به صحبت میگیرد. مگر هزینه تلفن به جیب صاحب تلفن میرود یا به حساب مخابرات.چرا مسئولین اینها را برای مردم باز نمی کنند ؟ آیا مخابرات به این عده پورسانت میدهد ؟ مسئولین محترم لطفاً مردم را آگاه کنید