سرپرست سازمان حج و زیارت:
خدمات کاروان های عتبات استانی می شود
سرپرست سازمان حج و زیارت از برنامهریزی برای استانی شدن خدمات کاروانهای عتبات بر اساس خواستهها و سلیقههای زائران هر استان خبر داد.
وی با بیان اینکه بر اساس اسناد بالادستی نظام، مسئولیت اعزام زائران به خارج از کشور بر عهده سازمان حج و زیارت است، افزود: وضعیت امروز عتبات با سالهای گذشته متفاوت است؛ در داخل کشور مجموعههایی غیر مجاز با بی توجهی به قوانین و مقررات، در زمینه جذب و اعزام زائران عتبات فعالیت میکنند، در کشور عراق نیز بدلیل محدودیت زیرساختهای خدماتی از جمله اسکان اگر بدرستی مدیریت نشود، افزایش بیرویه هزینهها و کاهش خدمات رخ میدهد.
سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بیش از ۲۴۰۰ دفتر زیارتی با مجوز سازمان حج و زیارت در سراسر کشور فعالیت میکنند که طبق قوانین و مقررات واجد شاخصها و توانمندیهای لازم هستند، هزینه آب و برق و گاز دفاتر و حقوق کارمندانشان را متحمل میشوند و سازمان حج و زیارت خود را متولی این دفاتر میداند و نظام نیز از آنها در خصوص حقوق شان دفاع میکند.
محمدی در دفاع از جایگاه کارگزاران خدوم زیارتی اظهار کرد: در زمینه سفرهای عتبات یک عده بدون مجوز و بدون برخورداری از شرایط لازم در عرصه اعزام زائران عتبات وارد شدهاند که ما در هیچ صنفی شاهد این سطح از بی نظمی نیستیم و از مراجع بالاتر و دستگاههای نظارتی میخواهیم که با جدیت بیشتر با این مجموعهها که حقوق دفاتر زیارتی را تضییع میکنند، برخورد کنند.
وی با اشاره به عملکرد مدیران راهنما و مدیران ثابت هتلهای عتبات گفت: زائران باید در زمینه محدودیتها و ضعف زیرساختهای خدماتی در کشور عراق و تاثیر آن در کاهش سطح کیفی خدمات توجیه شوند؛ ضمن آنکه همه تلاش خادمین آنها است که بهترین خدمات را با توجه به امکانات و وضعیت موجود به آنها ارائه دهند که این اقدام بایستی از سوی مدیران کاروان ها صورت گیرد.
سرپرست سازمان حج و زیارت پیرامون سازماندهی سفرهای عتبات در وضعیت موجود خاطر نشان کرد: در سازمان حج و زیارت طی جلسات کارشناسی متعدد ، طرح نوین عتبات تدوین شد.
محمدی ادامه داد: این طرح حاصل جلسات متعدد با خود شما کارگزاران عزیز و نظرات همه صاحبنظران این عرصه است و راهکارهای لازم در رابطه با بهبود سفرهای عتبات در آن تبیین شده است.
وی درباره برنامهریزی استانی برای برنامه سفر عتبات توضیح داد: با هدف تقویت نقش دفاتر زیارتی، توزیع سهمیههای عتبات به استانها واگذار شد؛همچنین بر اساس طرح نوین عتبات، شرکتهای مرکزی هر استان بستههای سفر منطبق با سلیقه زائرین استان خود را تعریف میکنند.
سرپرست سازمان حج و زیارت، برنامههای اعزام استانی عتبات را راهکاری کارآمد در زمینه کاهش قیمت کاروانهای عتبات برشمرد و گفت: بعضاً شنیده میشود که کاروانهای غیر مجاز ارزانتر از کاروانهای تحت نظر سازمان حج و زیارت است در حالی که این مجموعهها اغلب یک شب اقامت زائران در کاظمین را از برنامه سفر حذف میکنند و بهصورت عبوری به زیارت کاظمین میروند و یا بجای اقامت هفت شبه در عراق، اقامت را به ۶ شب کاهش میدهند و یا با کاهش کیفی غذای زائران و کاهش سطح دیگر خدمات اقدام به کاهش قیمت میکنند و از پوشش امنیتی و بیمهای لازم برخوردار نیستند که البته با این سطح کاهش خدمات، کاهش قیمت بیشتری از آنان مورد توقع هست.
محمدی ایجاد تنوع در بستههای سفر و واگذاری بیشتر کار به استانها را از برنامههای بهبود سفرهای عتبات در داخل کشور برشمرد و اقدام برای ارتقای کیفیت خدمات و برنامهریزی برای توسعه زیرساختها را راهکار ارتقای خدمات رسانی به زائران در کشور عراق توصیف کرد.
وی ادامه داد: برنامهریزی برای توسعه زیر ساختهای خدماتی در عراق از سه سال گذشته در سازمان حج و زیارت آغاز شده که حدود سه ماه گذشته هتل کربلا الدولی در شهر مقدس کربلا افتتاح شده و همچنین هتل بزرگ نجف بهعنوان بهترین هتل این شهر، چند ماه آینده افتتاح خواهد شد.
سرپرست سازمان حج و زیارت، هدف از ساخت هتل در شهرهای مقدس کربلا و نجف با برنامهریزی سازمان حج و زیارت را فرهنگسازی در زمینه هتلداری در آن کشور و الگو سازی برای ساخت هتل مناسب برای خدمات رسانی به زائران توصیف و ارزیابی کرد.
محمدی تلاش جدیتر دفاتر مجاز زیارتی را در جذب و اعزام زائران عتبات را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز شاهدیم که مجموعههای غیر مجاز با تبلیغات گسترده و فعالیت در فضای مجازی اقدام به جذب زائران میکنند که لازم است کارگزاران زیارتی در این زمینه فعالتر وارد شوند.
وی به مشکل عدم توجیه زائران عتبات نسبت به خدمات اشاره کرد و افزود: بخش عمده توجیه زائران به عهده مدیر راهنما است؛ زائر باید نسبت به سفر عتبات آگاه باشد؛ سفر عتبات متفاوت از حج و عمره است.
سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در عتبات با ضعف زیرساختها، مشکلات جادهای، ساختار ضعیف هتلها مواجه هستیم؛ این موارد را از ایران به زائر بگوییم تا در عراق مشکلی پیش نیاید و جو رضایتمندی زائر خدشه دار نشود.
محمدی توجه بیشتر مدیران ثابت هتلها در عراق به دستورالعملها را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه آداب هتلداری در عراق از سوی مالکین و مدیران عراقی هتلها رعایت نمیشود؛ در خصوص آموزش خدمه عراقی هتلها هم با چالشهایی روبرو هستیم از این رو مدیران ثابت هتلها باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا درخدمات رسانی به زائر با مشکلی روبرو نشویم.
وی با اشاره به ارزشیابی از عوامل سفرهای عتبات، اظهار کرد: از پنج ماه گذشته ارزشیابی از عوامل عتبات را در برنامه داریم و در این برنامه بهجای بازرسی از خدمات، عملکرد عوامل انسانی را مورد ارزشیابی قرار میدهیم یعنی اگر مشکلی وجود داشت بررسی میکنیم که چه کسی مسئول بهوجود آمدن این مشکل است که این موارد در ارزیابی عوامل و فرآیند انتخاب مجدد آنها لحاظ خواهد شد.
نظر کاربران
چرا عملکرد خودتان را ارزیابی نمی کنید ارزیابی یکطرفه نمیشود متشکرم