مردان ایرانی آرایش می کردند! +عکس
وقتی با چشمان امروزی به تاریخمان نگاه میکنیم، باور این که مردان ایرانی زمانی در جایی از این سرزمین آرایش میکردند، آن هم آرایشهای غلیظ شاید تکان دهنده باشد اما این تنها شوکی نیست که تاریخ به ما وارد کرده است، ما همیشه در مواجه با تاریخمان شوکه شدهایم!
اما از کجا معلوم که هرودوت یونانی راست گفته و همه این توصیفها دروغی بیش نباشد؟ اینجاست که لیلا پاپلی، باستان شناسی که روی این مسئله مطالعه کرده به دادمان میرسد. او میگوید که صحه این گزارهها را از روی نگارههای هخامنشیان میشود، دریافت کرد. دست کم سرمه چشمها و فر موها تا امروز باقی مانده است.
جالب اینجاست که آرایش مردان اما به دوران هخامنشیان ختم نمیشود، مطالعه روی نقش برجستهها و اشیاء به دست آمده از حفاریها نشان میدهد که شاهان ساسانی هم آرایش میکردند. این شاهان موهای فر شده شان را در تور می پیچیدند و بالای سر جمع می کردند و گوشوار و گردن بند به خود می آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشتهاست.
اینکه از چه زمانی این هنجار ناهنجار شده، مسئله ای ست که نیاز به مطالعات جدی جامعه شناسی دارد. سوالی که شاید کلید، قفل راز ثابت قدم ماندن زنان ایرانی در زمینه آرایش را هم بگشاید. اینکه چطور شد، ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین کشور مصرف کننده لوازم آرایش در دنیاست؟ از طرف دیگر چرا مردان چنین زنانه آرایش را تلقی میکنند و به نوعی آن را جنسیتی کرده و گاهی با استفاده از همین ابزار به تحقیر زنان میپردازند.
آیا مردان در دورههای مختلف تاریخی ایران آرایش میکردند؟ در این زمینه اسناد و مدارکی وجود دارد؟
در تاریخ ما آرایش برای مردان نه تنها ناهنجار قلمداد نمی شده که هنجار بزرگی هم بوده است و هیچ تناقضی با مردانگی یا قدرت محسوب نمیشده است. به عنوان مثال هرودت از زبان نمایندگان یونان پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش می کردند و از زیور آلات استفاده می کردند و به پوشیدن لباسهای فاخر علاقه داشتند. شاهان ساسانی هم آرایش میکردند.این شاهان موهای فر شده شان را در تور می پیچیدند و بالای سر جمع می کردند و گوشوار و گردن بند به خود می آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشتهاست.
ساسانیان هم نقطه پایان رسم آرایش مردان در ایران نبودند. مردان در دوره قاجار هم سنگ تمام گذاشته و آرایش میکردند. از نقاشیهای به جای مانده از فتحعلی شاه میتوان یاد میکرد. پادشاه کمرباریک قاجار که حرم سرایش شهره خاص و عام است. در آن زمان آرایش کاملی میکرده است. از نقاشیهای این پادشاه خودشیفته کاملا معلوم است. فتحعلی شاه کفشهای پاشنهدار پوشیده، گونه هایش را سرخ کرده و مو و ریشش را پوش داده است. در تصاویر به جای مانده در جای جای چهلستون گویای آن است که شاه عباس هم همین رسم را به نحو احسن به جا می آورده و حتی از کرم پودر هم استفاده میکرده است.
به این ترتیب به نظر میرسد که چندان مسئله آرایش کردن ربطی به جنسیت نداشته است؟
نکته مهم این هست که جنسیت و جنس دو مفهوم جدا هستند. من به شدت باور دارم (که به قول باتلر) جنسیت پرفرمنس است. در یک فرایند شاخصههای این پرفرمنس یعنی تحمیل جنسیت بر جنس سیال بوده و دچار تغییرات بنیادی شده است. بنابراین مفهوم (concept) آراستن بدن هم دچار تغییرات بنیادی شده، چنانچه می توانسته نشانگان شخصیت، منش، راهکار یا طبقه اجتماعی باشد. در مورد پرفرمنس جنسیت و بدن مردان/زنان در دوران تاریخی می شود به دو گروه داده اول مواد فرهنگی و دوم منابع نوشتاری مراجعه کرد.
به عنوان مثال اگر به نگارههای ایران هخامنشی نگاه کنیم، آراستگی بدن مردان هنوز به وضوح قابل مشاهده است. چشمهای سرمه کشیده و موهای فر شده و همینطور استفاده از زیور آلات. یعنی آراستن بدن رو دست کم از آغازین امپراتوری ایران تا بی اغراق اواخر دوره قاجار می شود، مشاهده کرد. در متون هم توصیف بدن و پرفرمنس جنسیت قابل مشاهده است.
آیا نوع آرایش در میان درباریان همراه با علایم و نشانههای خاصی بوده است. مثلا همانطور که در میان پادشاهان مصر رایج بوده، نوعی مخصوصی از خط چشم، مرتبه فرد درباری را نشان دهد؟
در این زمینه اطلاعات کافی در دست نیست و باید مطالعات جدیتری صورت بگیرد.
از نظر کارشناسان آرایش مردان در میان گروه خاص یا طبقه مشخصی رواج داشته یا اینکه آرایش یک اتفاق رایج در میان تودههای مردم بوده است؟
من فکر میکنم که آراستن ظاهر توسط مردان مربوط به قشر خاصی نبوده است. البته مشخص هست که مردان طبقات بالاتر اقتصادی قدرت بیشتری برای خرید و استفاده از پوشاک و وسایل آرایش داشته اند. ولی به نظر می رسد که این هنجار در کلیه سطوح قابل بررسی باشد. در دوره های متاخزتر مثلا در دوره قاجار به ویژه در عکسهای تاریخی که از کوچه و بازار تهیه شده، مردانی با چشمان سرمه کشیده قابل مشاهده هستند.
یک نکته تاریخی قابل ذکر اما تحمیل رویکرد معاصر و امروزین ما به گذشته است یعنی شناخت ما از ساختار قدرت و جنسیت امروز به عنوان تنها رویکرد ممکن ارائه می شود. این در حالی است که نسبت جنسیت و قدرت در گذشته با شکل امروزینش متفاوت هست. شاه به عنوان عامل سمبلیک قدرت زیبایی مطلق را در مقابل دشمن که شکست خورده است، اجرا میکند. به طور مشخص در نگارههای دوره ساسانی شاه به مردانهترین شکل ممکن تصویر شده با اندامی بزرگتر از سایرین، ریش پرپشت و در نهایت آراستگی. این آراستگی/مردانگی در حد نهایت را میشود با حد نهایت قدرت در یک راستا تلقی کرد.
به نظر شما از چه دورهای این هنجار تغییر کرده و تبدیل به مسئلهای ناهنجار شده است؟
تبدیل یک هنجار به ناهنجار ممکن است به دلایل ساختاری مثل تغییر تقسیم کار، تغییر نشانگان جنسی/جنسیتی یا حتی ورود هنجارهای جدید باشد. الگوهای آراستگی بدن در ایران به نظر می رسد در اواخر قاجار تغییر کرده باشند. چرا؟ خب دریافت این مسئله و شناخت فرایندهای مرتبط با آن نیاز به یک تحقیق باستان شناختی با رویکرد بدن/جنسیت (gender archaeology). دارد.
اما در مقام بحث، من فکر میکنم ما نیاز به یک خوانش دوباره از مواد فرهنگی اواخر قاجار به ویزه عکسهای تاریخی داریم. اینکه چه رویداد یا فرایندی سبب تغییر الگوهای جنسی/جنسیتی شده و اصولا آیا این الگوها در طول دوره تاریخی شکل ثابتی داشتهاند یا متغیر بوده اند نکاتی نیست که بشود بدون تحقیق جواب داد. در این مرحله تنها می توانم بگویم که به نظر میرسد، جنسیت/جنس همواره یک دغدغه برای ایرانی ها بوده است.
در متون تاریخی فقهی از دوره ساسانی مثل ارداویراف نامه ( که ترکیبی از یک داستان معراج و دیدن عاقبت اعمال است و در آن حدود ۴۰ درصد اعمال شرح داده شده مسائل جنسی است) تا متون سده های میانه اسلامی جنسیت یک دغدغه تاریخی است.
در آن زمان وضعیت زنان چگونه بوده است، آیا زنان نیز آرایش میکردند؟
از دوره نوسنگی تا امروز در کاوشهای باستان شناختی مواد مرتبط با آرایش در فضاهای مسکونی به دست آمده است مثلا شیای موسوم به بزک ساب که به نظر می رسد برای سابیدن سنگهای معدنی یا گیاهان رنگی برای رنگ آمیزی بدن استفاده می شود، با توجه به قرارگیری این اشیا در فضای مسکونی نسبت دادنش به زن یا مرد یا جنسیتهای دیگر عملا ممکن نیست.
در مورد اشیای داخل قبر هم یک مسئله خیلی اساسی وجود دارد که خانم "رزماری جویس" در کتاب باستان شناسی بدن به آن اشاره کرده و آن نکته این است که اکثر باستان شناسان با دیدگاهی کاملا امروزی به توضیح و خوانش اشیای درون قبر پرداختند. مثلا جنسیت یک اسکلت را از روی اشیای داخل قبر زن/مرد تعیین کردهاند، پیشنهاد او این است که فقط با آزمایش دقیق دی ان ای باید به جنسیت اسکلت اشاره کرد در غیر این صورت اکثر تعیین جنسیتها از روی اشیای درون قبر با مشکلی اساسی مواجه است و این مشکل همان تحمیل نگاه امروز در مورد جنسیت به گذشته است.
نظر کاربران
مردان ایرانی از اول قرتی بودن
پاسخ ها
بي ادب
سرور جان حق داری آقایون هم همینو میدونن فقط با خودشون تعارف دارن
خخخخخخخخخ
بي ادب و بي تربيت
سرور شرم کن
از قدیم دیگران گفتند زنها مربی مردها بوده و هستند. اگر این حرف صحیح باشه، اون کلمه زشتی که شما به زبان آوردی رو مادران و خواهران مردان ایرانی به مرد ایرانی آموخته.
اول حرف رو مزه مزه کن بعد بده بیرون
چرا بی ادب؟ در گذشته که آرایش می کردن الان هم که زیر ابرو بر می دارن شما اسم این کار رو چی می ذارین؟
پاسخ ها
زیر ابرو برداشتن از اونجایی شروع شد که زنها شروع کردن به کت و شلوار پوشیدن و پیراهن مردونه تن کردن. اگه سنتون قد میده حتما اون زمون ها یادتون هست. که دخترا پسرونه حرف میزدند و حتی راه میرفتند. پسرها دیدن زن تو جامعه کم شده خودشون رو آینه کردن تا زنها کارهایی رو که باید انجام بدن بادشون بیاد. اینجوری بود که این مردهای نامرد زنانه شدن. جفتش شرم آوره
همچنان شما بی ادبی مادامی که حرف زشتتون رو پس نگرفتید
حالا زیر ابرو بردارن دیگه مثه نخ نازکش نکنن!!!!!!
حالا مگه قرتی بودن بده؟خیلی هم خوبه که آدم به خودش برسه اگر همیشه ژولیده باشه وبوی عرق بده خوبه؟
پاسخ ها
میانه روی خوبه نه افراط نه تفریط همونی که دستور اسلامه
سارا یعنی اومدی درستش کنی؟ دستت درد نکنه بدتر کورش کردی
بله حاج آقا مهدی!بله!
عزيزم حضرت محمد هم به دور چشماش سرمه ميزده. حتي حديث داريم سرمه زدن ثواب داره. اين مسائل مقتضي زمانه. هر چيزي زيادش مشكل داره. مثلا اگر كسي ابروي پهن و بد فرم داشته باشه نبايد اين نقصو برطرف كنه؟ هر چيزي اندازش خوبه البته شرايط جامعه هم مهمه. شايد اين موضوع فرهنگ اون زمان بوده. براي خراب كردن كسي كه مد نظرتونه اينجوري مطلب ننويسيد چون خودتونو زير سوال ميبريد . كارشناسي كنيد بعد بنويسيد. ممنون
بی خیال بابا سر چه چیزایی بحث می کنید
حالا منظور شما چيه
سلام دیگه یدفعه بفرمائید قبلا آدما خیلیها بت پرست بودن الان ماهم بشیم.
البته مسئله سرمه یه نوع سفارش دینی و طبی بوده و هست . لطفا به دستورات دینمان با عقلانیت بیشتری فکر کنیم و این مطالب را دستاویز گروهی هوس طلب قرار ندیم .
آفرین به حمید با این عرق دینیش .از جوابش خوشم اومد
حالا آرایش میکردن یا نمیکردن..یا الان آرایش میکنن یا نمیکنن...
خیلیا هر 1ساعت سجاده آب میکشن اما کارایی میکنن که شیطان هم جلوش دستی میکشه..ولی خیلیا ابرو بر میدارن و آرایش میکنن اما باطنشون سالم هست...
آدم باید آدم باشه، همه هم میدونن این یعنی چی.سرمونو زیر برف میکنیم میگیم فلانی اینجوریه فلانی اونجوریه...خودمونم از همه بدتریم...
پاسخ ها
یعنی شما داری زیر ابرو برداشتن پسرارو توجیه میکنی دیگه؟!!!!!!!!
ای بابا بیکارین شما؟ الان ینی همه مشکلای خودمونو حل کردیم که گیر دادیم به ارایش شاهان قدیم؟
مردم هزار تا مشکل دارن دیگه حوصله ی شنیدن این چیزا براشون نمونده.
مرد ها هم نیاز به اراستگی دارن خوب بشر باید به سروصورتش برسه!
چون نمی خواستند...
آخه چرندیات هم حدی داره فتحلی شاه چه ربطی به تاریخ ایران داره . از رو سنگ شما خط چشم و آرایش تشخیص می دید ؟!!!
به این حرف کودکانه فقط باید خندید . . .
آفرین اکسیر باستانشناسان هیچ وقت نمی تونند یک نظریه ی دقیق بدهند در واقع باستان شناسی جز علوم حساب نخواهد شد این حرفا فقط در سطح یک نظریه هستش
اییییییییییییییش مامانم اینا
چیه دنبال مجوز بودید که ارایش کنید؟ بهرحال ارایش زیبنده مردان نیست انطوری که خانم ها ارایش میکنند .زیرابرو برداشتن وسرخاب سفیداب کردن مال مردان نیست مگه اینکه هویت مردانگی انها مشکل داشته باشه.
پاسخ ها
افرین خوب گفتی واقعا بعضیا منتظر یه حرفن
عمر اونقدر كوتاهه كه وقت براى مغز نيست،با پوست و مو چيكار داريد،آخه؟