وزیر علوم در گرگان:
تعداد دانشجویان بعد از انقلاب ۲۵ برابر شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۵۷ تعداد دانشجویان کشور در همه مقاطع تحصیلی ۱۷۵ هزار نفر بود که این تعداد اکنون ۲۵ برابر شده است.
دکتر محمد فرهادی در مراسم جشن انقلاب و افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب و رسوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی نقش بسیار ارزنده ای در پیروزی انقلاب و توسعه آموزشی به خصوص در رشتههای بیوتکنولوژی کشور داشت.
به گفته وی وضعیت آموزشی عالی و فناوری کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد و توسعه گسترده هم لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی داشته است. امروز شاخص ها نشان می دهد که یکی از قدرت های علمی در جهان و رتبه اول در منطقه هستیم.
وزیر علوم با بیان اینکه تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور نسبت به سال ۵۷، ۱۲ برابر شده افزود: در حال حاضر ۸۰ هزار نفر نیروی هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور داریم که از این لحاظ نیز شاهد رشد ۱۱ برابری هستیم.
وی با اشاره به سهم ۱.۷۹ درصدی ایران در تولید علم دنیا، اظهار کرد: ۲.۲ درصد از مقاله های پر استناد و داغ دنیا را به خودمان اختصاص دادیم که نشان دهنده رشد علمی در کشور است.
فرهادی تاکید کرد: بر اساس شاخص global in novation index در دو سال گذشته رتبه نوآوری کشور ۱۱۳ بود که در حال حاضر این رتبه به ۷۸ رسیده است.
وی به وجود ۳۹ پارک علم و فناوری در کشور اشار کرد و گفت: دانشگاه ها نیز می توانند شرکت دانش بنیان داشته باشند و این جزو امتیازاتی است که به دانشگاه ها داده شده است.
وزیر علوم، تعداد مراکز رشد در کشور را ۱۶۹ مرکز عنوان کرد و افزود: در این مراکز ایده تبدیل به یک محصول می شود و در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به تولید انبوه می رسد.
فرهادی منابع انسانی کارآمد را بهترین سرمایه کشور دانست و گفت: این منابع انسانی هستند که در توسعه نقش ایفا می کنند و صرفا منابع کانی، زیر زمینی و معدنی ملاک توسعه نیستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید شغل به ویژه در ۲ سال اخیر که بالغ بر ۷۵۰ هزار شغل در امسال و سال گذشته ایجاد شده، صورت گرفته است اما به دلیل آنکه متقاضیان کار زیاد شده اند، بر تعداد بیکاران ما افزوده می شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در قالب طرح آمایش، کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده و استان گلستان نیز در منطقه ۲ قرار دارد، اظهار کرد: دانشگاه ها باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند. رشته های مشابه نباید در یک منطقه باشد و بسیاری از رشته های تحصیلی که عمرشان تمام شده، باید کنار گذاشته و رشته های جدید بسیار زیادی تاسیس شود.
فرهادی با بیان اینکه موضوع دانشگاه های کار آفرین نسل سوم با جدیت دنبال می شود، گفت: تدوین برنامه ریزی آموزشی در رشته های تحصیلی مختلف، تدوین برنامه های درسی، دوره های کارآموزی و کارورزی و حضور در صنعت و فرصت های مطالعاتی صنعتی از جمله فعالیت هایی است که در این جهت انجام شده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان رشته های فنی و مهندسی ملزم به گذراندن بخش کارورزی در صنعت هستند، تصریح کرد: در این زمینه صنایع بزرگ هنوز به میدان نیامده اند، اما صنایع خرد و متوسط به خوبی همکاری می کنند.
فرهادی با اشاره به موضوع ماموریت گرا کردن دانشگاه ها، اظهار کرد: دانشگاه های استان گلستان با توجه ظرفیت های کشاورزی، جنگلداری و باغداری در استان، نیازمند این هستند که به سمت این موضوعات روی بیاورند.
وی در پایان تصریح کرد: در تعاملی که با برجام با دنیا شده، در عرصه های مختلف از جمله علم و فناوری توانستیم تعاول خوبی با دنیا برقرار کنیم به طوری که در دو سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی را با کشورهای پیشرفته در دست اجرا داریم.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های تحصیلی مشترک به طوری که دو سال از تحصیل در کشور ما و دو سال در کشور دیگر صورت گیرد، تاسیس رشته های مختلف و گذراندن بخشی از تحصیل دکتری برای دانشجویان ما قسمتی از تعاملات صورت گرفته با کشورهای پیشرفته است.
نظر کاربران
پیام نور و پودمانی و آزاد و... که در حقیقت همون دیپلمه های سرگردان هستند!
کمیت ملاک نیست از کیفیت آموزشی بگین که دیپلم زمان قدیم ارزش مدرکش برابر با لیسانس الانه!!!
لطفا مقایسه جمعیتی فرمایید
بله ولی جمعیت هم زیاد شد و به نسبت جمعیت دانسجو زیاد شد و همچنین بیکاران
بگيد تعداد بيسوادان ادعا دار هزار برابر شده
کیفیت؟
چه فایده وقتی بیکارن
خخخ همشون هم بیکار ..انصافا گرونی چند برابر شده...
تعداد بیکاران هم صد برابر شده...؟!!
چرا به تعداد بیکارانی که از این دانشگاه زاییدند اشاره نمی کنید ....!!!!!!
تعداد بیکاران ۲۵۰ برابر
چه فایده همه بیکار ومعتاد
آیافرهنگ هم رشدکرده ویا روندنزولی پیداکرده!
دانشجوهای ماازنظراخلاقی ورفتاری بایک فرد بیسواد ویانازل جامعه برابری وشایدپایین ترهستند.رفتارشان دراماکن عمومی وتفریحی و.... کاملامشهوده.
بخاطراینکه دانشجوهستندبه این رفتارافتخار هم میکنند.
این باعث تنزل جامعه شده است.
همه مسولا مثل قالیباف فقط بلدن برای انجام کارهایی که وظیفشونه و براش پول میگیرن سر ملت منت بزارن
اره ، دانشجویان صرفا مدرکدار ، الان ک پول بده کلاسم نرو مدرک میاد برات ، برا این نظام اموزشی متاسفم
حالا دانشگاه چه فایده برامون داره دوستم لیسانسه داره کارگری میکنه
اولا حساب نکرده کل جمعیت ایران سال ۵۷ بیست و پنج میلیون نفر بوده الان ۸۵ میلیون نفره دوما الان همه مدرک میگیرن دکترای الان اندازه دیپلم زمان انقلاب هم نیستن . خدا عاقبتمون رو بخیر کنه با این کارشناسها و سیاستمدارهامون
آفرین صدآفرین هزاروسیصدآفرین
تعداد مدرک داران بیکار و آواره هم دویست و پنجاه برابر شد
چشم نخورین.....
کیفیت آموزش چند برابر شده؟
چه فایده همه بیکارن
امید بهاشتغال250 برابر. کمتر
متاسفانه...خیلی بی سواد هستند....
بیکاریشان چقدر شده؟
کو کار
با توجه به افزایش جمعیت جای تعجب نداره
مدرک گرفیم . بیکاریم . مسکن نداریم . زن نداریم . پول تو جیببی ازبابام میگیرم ..
کو کار ؟؟؟؟؟؟؟؟
فارغ التحصیلان بیسواد و پرمدعا!!!
والا پر مدعا نیستیم
ولی هیچ کاری نیست
اون عزیزی هم که با پارتی یابه کمک خاندان رفته سرکار حالا یه قری به خودش میده و میگه پرمدعا
یا کار که عار نیست و این خزعبلات
بله عار نیست
ولی نباید کار جوری باشه که حداقل کورسوی امیدی برای اینده جوان باشه
ماهی هشتصدتومن یا یه میلیون گرفتن چه اینده ای بعدش نهفته است؟