۴۷۱۶۲۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

انتقاد از صدور مجوز ساخت ۲۷۸ برج در تهران

حادثه پلاسکو هرچند تلخ به تاریخ پیوست و پیکر آتش‌نشانان هم به خاک سپرده شد. بااین‌حال داغ این حادثه هنوز بر دل‌هاست. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از زوایای دیگری به موضوع نگاه می‌کند: «پلاسکو به تراژدی تک‌ساختمان محدود نشود».

روزنامه شرق: حادثه پلاسکو هرچند تلخ به تاریخ پیوست و پیکر آتش‌نشانان هم به خاک سپرده شد. بااین‌حال داغ این حادثه هنوز بر دل‌هاست. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از زوایای دیگری به موضوع نگاه می‌کند: «پلاسکو به تراژدی تک‌ساختمان محدود نشود».
همچنين می‌گوید: «فروش قانون معضل کلان‌شهرهاست».او به نکته دیگری اشاره می‌کند که فروش قانون را به‌وضوح نشان می‌دهد: «مجوز احداث ۲۷۵ برج در معابر زیر ۱۲ متر و سه برج در معابر کمتر از شش متر صادر شده که نگران این موضوع هستم که حادثه پلاسکو به تراژدی تک ساختمان محدود شود و مسئله اصلی را که تخطی مدیریت شهری از قوانین و مقررات است، فراموش کنیم».عباس آخوندی بیان می‌کند: مسئله آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را نباید به یک ساختمان یا سازمان آتش‌نشانی تنزل داد بلکه مسئله اصلی مربوط به نحوه مدیریت شهری در ایران است. من چه در این دوره و چه در دوره پیشین که مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشتم این بحث را مطرح می‌کردم که معضل ما در کلان‌شهرهای ایران و به طور مشخص تهران، مسئله شهرفروشی و فروش ضابطه است. وی که با ایسنا، سخن گفته، ادامه می‌دهد: هر قانون، ضابطه، مقررات شهرسازی و مقررات ساختمانی که وضع کنید باید ضمانت اجرائی داشته باشد. اگر قرار باشد مدیریت شهری بتواند این ضوابط را برای ایجاد درآمد برای شهرداری بفروشد، دیگر نمی‌دانم چه پاسخی به سؤالات مطرح‌شده درباره حادثه پلاسکو بدهم.
ترا‌کم‌فروشي دیگر جرم آشکار نیست
وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: «وقتی چنین وضعی داریم تصور تک‌بنا نمی‌دانم چه تصوری است که به آن می‌پردازیم. به نظر من اصلی‌ترین مسئله ما بازنگری در نظام مدیریت شهر و حاکمیت قانون در ایران است. زمانی در ایران بحث حاکمیت قانون مطرح شد که عده‌ای موضوع را به سخره گرفتند و از کنار آن گذشتند. برهمین‌اساس اوایل وقتی صحبت از تراکم‌فروشی می‌شد آن را نوعی جرم آشکار تلقی می‌کردند اما بعدها از شدت تکرار تبدیل به مسئله‌ای عادی شد».
نصف بودجه شهرداری از تراکم‌فروشی است
آخوندی با اشاره به بودجه شهرداری تهران تأکید می‌کند: «بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران که چندی پیش از سوي شورای شهر به تصویب رسید حدود ۱۸‌ هزار میلیارد تومان است که در آن نوشته شده درآمد حاصل از محل فروش تراکم هشت‌هزارو ۹۰۰‌ میلیارد تومان. با این وضع اگر شما ضابطه قرص و محکمی برای تک‌بنا بگذارید، چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟».وی ادامه داد: پایه بسیار قرص و محکم زندگی مدرن، حاکمیت قانون و نظارت عمومی بر اجرای قانون است؛ یعنی کسی جرئت نمی‌کند در زندگی مدرن از قانون تخطی کند ولی وقتی در یک شهر این‌طور قانون فروخته می‌شود در این بستر هرچه ضابطه هم بگذارید دردی را دوا نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل لازم است مقداری از تک‌بنا به ساختار محیطی برگردیم که این اتفاقات در آن رخ می‌دهد؛ البته تک‌بنا هم به عنوان موضوعی ثانویه مهم است اما مسئله اصلی جای دیگری است.
کلان‌شهرهای ایران درگیر مسئله شهرفروشی هستند

آخوندي معضلات مدیریت شهری را ویژه تهران نمی‌داند: «در همه کلان‌شهرها ازجمله شیراز، اصفهان و مشهد شاهد چنین وضعیتی هستیم. در اصفهان کنار میدان نقش‌جهان یک بنای بلندمرتبه ساختند. زمانی هرجای شهر مشهد كه مي‌رفتيد گنبد امام رضا(ع) به عنوان یک نگین دیده می‌شد اما الان به دلیل احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در اطراف حرم باید کلی بگردیم تا گنبد را پیدا کنیم. سال گذشته در همین مشهد ساختمانی دچار آتش‌سوزی شد که نتوانستند ساختمان را نجات دهند». آخوندی، زندگی مدرن شهری در ایران را دچار اختلال کلی دانست و افزود: من نگرانم که داستان پلاسکو به سمت یک ساختمان هدایت شود و بعد هم در تراژدی آتش‌نشانان که واقعا جان‌فشانی و فداکاری کردند خلاصه شود. آتش‌نشانان از جان مایه گذاشتند اما باید از این موضوع که حادثه پلاسکو را در یک تراژدی خلاصه کنیم و مسئله اصلی را به فراموشی بسپاریم، پرهیز کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج