پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) می رود
چند سالي است كه قرار است مهرآباد به صورت صد در صدي به خارج از تهران برود اما هر بار اين موضوع مطرح ميشود، پاي يك اما و اگري در ميان است. دوري مسير و آماده نبودن زير ساختهاي لازم در فرودگاه امام خميني به عنوان نزديكترين فرودگاه به تهران و دلايلي ديگر موجب شده تا موضوع انتقال مهرآباد هميشه بينتيجه باقي بماند.
با اين حال صحبتهاي ديروز محمود نويدي، مديرعامل شركت شهرفرودگاهي امام خميني (ره) نشان داد كه پرونده انتقال همچنان باز است و اينبار گزينه ديگري روي ميز نيست و به مرحله تصميمگيري به عنوان يك پيشنهاد جدي رسيده است. اگر اين تصميم قطعي شود، تا دو سال آينده پروازهاي داخلي هم به فرودگاه امام منتقل ميشود.
محمود نويدي با اشاره به برنامههاي كلان توسعهاي فرودگاه امام خميني ميگويند: اين فرودگاه طبق درخواستي كه از سوي سازمان هواپيمايي كشوري صورت گرفته، از حدود دو سال بعد به پروازهاي داخلي نيز ورود خواهد كرد تا بخشي از اين پروازها از طريق اين فرودگاه انجام شود. فرودگاه امام خميني براي پنج سال آينده در چند محور مختلف برنامههاي توسعهمحوري را پيگيري خواهد كرد. يكي از اين برنامهها به توسعه باند فعلي فرودگاه اختصاص مييابد كه طبق نظر مشاور خارجي پروژه امكان بهرهبرداري از آن تا سقف ۳۰ ميليون مسافر در سال وجود دارد.
وي با تشريح عملكرد شهر فرودگاهي امام خميني در طول يك سال گذشته گفت: «سال گذشته با شركت هلندي ناكو قراردادي براي طراحي مستر پلن در شهر فرودگاه امام خميني به ارزش ١٤ ميليون دلار منعقد كرديم كه براساس آن طي پنج سال آينده ميزان جابهجايي مسافر در فرودگاه بايد به ٢٠ ميليون نفر برسد. در اكثر فرودگاهها درآمدزايي از سمت فعاليتهاي هوايي به سمت فعاليتهاي غير هوايي و ايجاد مراكز تجاري در حال افزايش است بهطوري كه امروز بيش از ٧٠ درصد درآمدهاي فرودگاهها مربوط به فعاليتهاي غير هوايي ميشود. ورود هر نفر به يك فرودگاه ٢٠ دلار درآمد براي فرودگاهها در بردارد، از مجموع هفت ميليارد مسافر حداقل ١٤٠ ميليارد دلار درآمدزايي ايجاد شده است كه ما هم بايد سهم خود را افزايش دهيم. »
اين مقام مسوول با بيان اينكه در فرودگاههاي خاورميانه ميزان درآمدهاي هوايي و غيرهوايي ٥٠ به ٥٠ است، ادامه داد: « در كشور ما ميزان درآمدهاي هوايي نسبت به فعاليتهاي غير هوايي ٨٠ به ٢٠ درصد است و سياست ما اين است كه به سمت تجاريسازي فرودگاهها پيش برويم. البته طبق برآوردهاي انجام شده چيزي حدود ٥ تا ٦ درصد درآمدهاي فريشاپهاي داخل فرودگاهها از درآمدهاي اين اصناف در خارج از فرودگاه بيشتر است. ٨٣ شهر فرودگاهي در دنيا وجود دارد كه ٣٨ شهر فرودگاهي در امريكاي شمالي، ٢٠ شهر فرودگاهي در اروپا و ٧ شهر فرودگاهي در خاورميانه تاسيس شده است.»
مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني با بيان اينكه ساخت فرودگاه امام از سال ٤٢ شروع شد و قرار بر اين بود كه فرودگاهي با ظرفيت جابهجايي ٩٠ ميليون مسافر در سال و همچنين جابهجايي ١٠ ميليون تن بار در سال ساخته شود اما امروز ظرفيت فرودگاه امام براي جابهجايي هفت ميليون مسافر و ٢٠٠ هزار تن بار در سال كفاف ميدهد. اين در حالي است كه فرودگاه اينچئون زماني قرار بود با ظرفيت صد ميليون مسافر ساخته شود و ساخت آن همزمان با ساخت فرودگاه امام شروع شد امروز به ظرفيت ٥٠ ميليون مسافر رسيده است.
مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني با اشاره به درآمدهاي سال گذشته فرودگاه امام گفت: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته ٤٨٠٠ ميليارد ريال بوده كه ٢٠ درصد آن از منابع مراكز تجاري و ١٥ درصد آن از منابع درآمدهاي پاركينگ حاصل شده است. بعد از برنامه ششم سياست ما اين است كه فرودگاه امام را به شهر فرودگاهي تبديل كنيم و در اين صورت بايد بار بدون گمركي وارد اين منطقه شود. نويدي با بيان اينكه فرودگاه حضرت امام به هيچ موسسه و شركتي بدهي ندارد، گفت: ميزان طلبهاي ما از ايرلاينها چيزي حدود ٤٠٠ ميليارد تومان است و يكي از بدهكاران اصلي شركت ايراني است.
مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني در مورد واگذاري و ساخت ترمينال سلام به بنياد مستضعفان يا بخش خصوصي، گفت: « پيش از اين ترمينال سلام از محل منابع داخلي ساخته ميشد اما به مشكلاتي برخورديم و از آييننامه مشاركت بخشهاي غيردولتي براي ورود به اين پروژه استفاده كرديم. سه تقاضا براي ورود به ترمينال سلام وجود داشت يكي از اين متقاضيان بنياد مستضعفان بود و دو درخواست از سوي شركتهاي بخش خصوصي مطرح شد اما شرايط بنياد مستضعفان از دو شركت ديگر چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ مدت زمان بازپرداختها بهتر بود و در نهايت بنياد انتخاب شد. البته بنياد مستضعفان به اين پروژه آشنا بود و درخواستهاي بخش خصوصي براي مشاركت در اين پروژه هم منطقي نبود از جمله اينكه مدت زمان بهرهبرداري از پروژه را ٤٠ ساله در نظر گرفته بودند. در حال حاضر بنياد مستضعفان با سرمايهگذاري ٥٠٠ ميليارد توماني وارد پروژه شده است و در حال حاضر اين پروژه ٤٥ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.»
نويدي با اشاره به ساخت ترمنيال ايرانشهر با استفاده از سرمايهگذاري بخش خارجي گفت: «سال گذشته با يك شركت فرانسوي براي ساخت ترمينال ايرانشهر توافقاتي انجام شد اما به مشكلاتي برخورديم و ورود فرانسويها منتفي شد. در ١١ بهمن ما فراخواني را توسط ناكو براي ورود سرمايهگذاران به ساخت ترمينال ايرانشهر به صورت BOT يا BLT منتشر خواهيم كرد كه فاز اول آن افزايش ظرفيت براي ٢٥ ميليون مسافر است كه پيشبيني يك ميليارد دلاري را براي سرمايهگذاري كرديم. »
نظر کاربران
اگرقراره فرودگاه منتقل شه.پس چرا دارید باپول مف باند فرودگاه مهراباد رامتعمیر میکنید.راستی پول بودجه عمرانی اخر ساله باید هزینه بشه تا پول پاداشها دربیاد.این همه پول جمع کردن رامی خواهید چی کار کنید؟