واگذاری خطوط BRT به بخش خصوصی
معاون برنامه ریزی شهرداری تهران از بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی خبر داد و افزود: اعتبارات این حوزه تا کنون به هیچ میزانی پرداخت نشده است.
وی افزود: برای سال ۱۳۹۶ شاهد رشد ۳.۴ درصدی بودجه شهرداری تهران بودهایم به طوری که رقم بودجه شهرداری تهران در سال ۹۵ از ۱۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان به ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است. این در شرایطی است که ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه نقد شهرداری است که معادل ۶۴ درصد کل بودجه است و ۷۰۰۰ میلیارد آن یعنی معادل ۳۶ درصد بودجه به بودجه غیر نقد شهرداری تهران اختصاص پیدا میکند.
وی تاکید کرد: در سالهای گذشته بودجه غیر نقد شهرداری تهران ابدا مورد حسابرسی قرار نمیگرفت اما امسال در لایحه بودجه در واقع درآمدهای نقد و غیر نقد شهرداری تهران مد نظر قرار گرفته است. اولویتهای بودجه سال آینده شهرداری تهران به پرداخت دیون پیمانکاران و حمل و نقل اختصاص داده شده است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته اعتبارات تملک و دارایی و سرمایهای ۷۰ درصد بودجه شهرداری تهران را به خود اختصاص میداد افزود: با توجه به شرایط حاکم این میزان برای سال ۹۶ به ۶۳ درصد کاهش یافته و اعتبارات هزینهای از ۳۰ درصد بودجه سال ۹۵ به ۳۷ درصد از بودجه سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: کاهش درآمدهای پایدار تهران نیز به دلیل تصویب ماده شش لایحه برنامه ششم توسعه روی خواهد داد. این در شرایطی است که در سال ۹۳ درآمدهای پایدار شهرداری تهران ۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۴ با ۱۷ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم در سال ۹۵ نیز با رشد ۱۰ درصدی به ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید. پیش بینی کرده بودیم که اگر با این روال حرکت کنیم در سال ۹۶ درآمد پایدار شهرداری تهران به ۵۵۰۰ میلیارد تومان برسد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روند توسعه مترو تهران در دهه گذشته گفت: در سال جاری و سال آینده خطوط شش و هفت مترو تهران به بهره برداری خواهد رسید و برای بهره برداری از ایستگاههای جدید در این دو خط نیازمند به کارگیری پرسنل و پیمانکاران جدید هستیم که همگی به اعتبارات جدید نیازمندند.
پیشنهاد فروش بلیط مترو بر اساس طبقهبندی دهکها
وی با اشاره به اینکه برای افزایش نرخ بلیطها نیز با محدودیتهایی مواجه هستیم و در شرایطی که یک سوم سهم بلیط توسط دولت پرداخت نمیشود موجب شده شرکت بهره برداری مترو تهران پیشنهاد ارائه بلیطهای مترو بر اساس دهکهای جامعه را بدهد یعنی بر همان اساسی که دولت پرداخت یارانه به برخی از دهکهای جامعه را متوقف کرده است ما نیز ارائه بلیطها را بر اساس همین دهکها و با قیمتهای متفاوت عرضه کنیم.
وی تاکید کرد: چرا کسی که در شمال شهر تهران مالک خانه است و با درآمد بالای ۱۵ میلیون تومان در ماه زندگی میکند باید بلیط ۲۵۰ تومانی را بخرد که فردی حتی پول پرداخت حق انشعاب فاضلاب را در جنوب شهر تهران ندارد، باید پرداخت کند؟.
خطوط BRT سال آینده به بخش خصوصی واگذار میشوند
وی ادامه داد: بنا داریم خطوط BRT را در سال آینده به بخش خصوصی واگذار کنیم اما باید ما به التفاوت آن را پرداخت کنیم. بی تردید با توجه به اینکه دولت یک سوم سهم بلیط اتوبوس را نیز پرداخت نمیکند باید این میزان از بودجه شهرداری تهران پرداخت شود. پیش بینی کردهایم برای سال آینده رقم ۳۰۰ میلیارد تومان ما به التفاوت پول بلیط باید به بخش خصوصی پرداخت کنیم.
امانی در تشریح بودجه هر یک از معاونتها و مناطق شهرداری تهران برای سال ۹۶ نیز به بودجه ۲۸۹۵ میلیارد تومانی مناطق ۲۲ گانه اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۶۳۰ میلیارد تومان بودجه به مناطق ۲۲ گانه داده شده بود که برای سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سهم مناطق را پیش بینی کردیم.
وی افزود: برای معاونت فنی عمرانی بودجه ۸۲۵ میلیارد تومانی و برای توسعه منابع انسانی ۲۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۶ پیش بینی شده است. بودجه معاونت شهرسازی و معماری ۲۳۰ میلیارد تومان و برای مدیریت بحران نیز ۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی به بودجه ۲۴۸۰ میلیارد تومانی معاونت مالی اقتصادی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: البته این بودجه بیشتر برای بازپرداخت وامها و دیون شهرداری تهران در نظر گرفته شده همچنین ۲۱۹۳ میلیارد تومان بودجه برای معاونت خدمات شهری و ۴۷۶۴ میلیارد تومان برای معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نظر گرفته شده است که در صورت تحقق اوراق مشارکت دولت در بخش حمل و نقل و به ویژه مترو این بودجه تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.
وی تاکید کرد: بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی ۷۱۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۵ با افزایش مواجه بوده است.
امانی در پاسخ به ابهامات مطرح شده در خصوص پل طبقاتی صدر و بودجه آن گفت: هزینه تمام شده پل طبقاتی صدر ۱۲۹۷ میلیارد تومان بوده است. این در شرایطی است که در سال ۹۰ بودجه پیش بینی شده برای ساخت پل طبقاتی صدر ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است اما به دلیل تعدیلهایی که در سال ۹۱ و ۹۲ به هزینه مصالح این پروژه تحمیل شد معادل ۵۷۸ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان تعدیل داشتیم که جمعا رقم تمامی این پروژه را به ۱۲۹۷ میلیارد تومان رساند، البته تعدیل در پروژهها بر اساس فهرست بهایی که دولت هر سه ماه یک بار اعلام میکند به همه پروژهها تحمیل میشود.
امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار شهردار تهران با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: مباحثی چون مترو، جرایم راهنمایی رانندگی و بدهیهای دولت به شهرداری تهران مطرح شد که قولهای مساعدی برای کمک به شهرداری تهران در این حوزهها داده شد.
به گزارش ایسنا، ۲۳ آذر ماه سال جاری عیسی فرهادی فرماندار تهران از واریز ۴۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری تهران در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی خبر داد.
ناصر امانی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر خبر فرماندار تهران و واریز ۴۰ میلیارد تومانی اعتبارات جرائم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری تهران ابراز بی اطلاعی کرد.
نظر کاربران
لطف بفرماییدبخش خصوصی رایکبارتوضیح بدهیدکه منظورتان موسسات وارگانهای شبه خصوصی ویابقول معروف خصولتی است نه عامه مردم اگرهم به عامه مردم واگذارشودبعد ازتبدیل کردن به سهام توسط انهاباچندبرابرقیمت است
متاسفانه هر موضوعی که در کشور به بخش خصوصی(به عبارتی بخش شخصی) واگذار می گردد تنها افرادی که بهره نمی برند مردم بیچاره هستند. تا کی مردم باید چوب بی کفایتی مسئولین رو بخورند؟