سوء استفاده اپراتورها از تماس های ناموفق
تداوم ضعف آنتندهی و قطعی مکالمات تلفنی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه موجب شده تا سازمان حمایت مصرفکنندگان از شکایت برخی مشترکان و بررسی احتمال تقلب اپراتورها برای کسب درآمد بیشتر از محل تماسهای ناموفق و ناگزیر شدن آنها به شمارهگیری چندباره یک مکالمه خبر داده است.
با گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود شبکه تلفن همراه به کشورمان، علاوه بر شکایات مشترکان از کمفروشی اینترنت اپراتورهای موبایل، وضعیت آنتندهی اپراتورهای مختلف چنگی به دل نمیزند. وعدههای مختلف وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه برای تقویت آنتندهی و رفع این اختلالات یا اجرای برخی طرحهای شکستخورده و نیمبند مانند ترابردپذیری شبکههای موبایلی (انتقال مشترکان به شبکههای اپراتورهای مختلف تلفن همراه) نیز توفیقی برای رفع این مشکلات نداشته است.
آمار رسمی توفیق مکالمات موبایل
گلایههای مشترکان از کم و کیف تماسهای موبایلی در حالی ادامه دارد که آخرین آمارهای رسمی حاکی از توفیق بیش از ۹۰درصدی این مکالمات است. با استناد به این آمارها تا پایان شهریورماه امسال میزان برقراری موفقیتآمیز مکالمات (ASR) اپراتور همراه اول ۵۰.۴۱ درصد و میزان موفقیتآمیز بودن مکالمه (CSSR) در شبکه این اپراتور ۹۸.۷۶ درصد بوده است. آماری که در مورد اپراتور دوم ارتباطی (ایرانسل) طی مدت مذکور در زمینه میزان موفقیت مکالمات (ASR) به میزان۴۸.۱۶ درصد و در مورد متوسط میزان برقراری موفقیتآمیز مکالمه (CSSR)۹۸.۷۳ درصد بوده است. اما در اپراتور سوم ارتباطی یا رایتل متوسط میزان برقراری موفقیتآمیز مکالمه CSSR ۹۵.۵۹ درصد و درصد مکالمات قطع شده این اپراتور ۰.۴۵ درصد اعلام شده است.
رد درآمدزایی با اختلال مکالمات موبایل
معاون امور مشتریان مخابرات ایران با رد احتمال درآمدزایی اپراتورهای تلفن همراه از محل اختلال مکالمات تلفنی به خبرنگار ما اعلام کرد، آنچه مسلم است هیچ اپراتوری در دنیا خواستار سرویسدهی به مشتریان به شیوهای نیست که مشتری ناراضی باشد. وقتی هزینه مکالمات تلفنی از طریق موبایل براساس ثانیه محاسبه میشود دلیلی وجود ندارد اپراتور سیستم خود را بهگونهای تعریف کند که مشترک ناچار به چندبار تماس باشد.
داوود زارعیان، اشکالات مکالمه تلفنی با موبایل را ناشی از انبوه ترافیک موقت، اختلال بینشهری بهدلیل سرعت بالای خودروها یا بازسازی، تعمیرات و نوسازی سیستمهای این اپراتورها دانست و اعلام کرد که مدت زمان کمتر از ۳ تا ۴ ثانیهای برقراری و قطع ارتباط از طریق مکالمات موبایلی درآمد چندانی را به دنبال ندارد، همچنین هیچ اپراتوری خواستار ناراضی بودن مشتری با این درآمد حداقلی نیست.
به گفته وی محاسبه هزینه میزان تماسهای تلفنی با تلفن همراه بر مبنای ثانیه، احتمال صرفنظر مشترکان از ادامه مکالمات طولانی یا تغییر اپراتور برای انجام مکالمه از موضوعاتی است که رد این احتمال را تقویت میکند. وقتی براساس گزارش وزارت ارتباطات بیش از ۹۸درصد مکالمات با تلفن همراه موفقیتآمیز بوده است درآمد ناشی از تماس مجدد در حدود ۲درصد مکالمات نمیتواند انگیزه مناسبی برای اپراتورها در کسب درآمد به این شیوه باشد. مجموع درآمد ناشی از انجام اینگونه مکالمات چندان قابل توجه نیست و در صورتی که این کار بهصورت عمدی صورت گیرد، هزینه تحمیل آسیب ناشی از آن با بیاعتمادی مشترکان به یک برند به مراتب بیش از درآمد آن است.
پیگیری سازمان حمایت
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از طرح شکایات مشترکان در مورد تحمیل هزینه تعمدی ناشی از اختلالات موبایل و تماس دوباره مشترکان خبر میدهد. محمود نوابی اعلام کرد که برای تماس تلفنی با گوشیهای تلفن همراه نیز گزارشهایی رسیده که براساس آنها احتمال تقلب یا تخلف اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد بهگونهای که مشتریان برای یک تماس ۲ بار باید با تلفن همراه خود سعی کنند تا ارتباطی را برقرار کنند، اما در مرحله نخست صدا به صورت یکطرفه شنیده میشود و دقیقا چند ثانیه بعد از آن با تماس دوم مشکل تبادل صدا حل میشود. وی تأکید کرده است که این مسئله نشاندهنده آنتندهی یا مشکل در این زمینه نیست و بهنظر میرسد تقلبی جدید صورت گرفته و با این شیوه مشترکان بار هزینه مکالمه را پرداخت میکنند.
نظر کاربران
من هم شکایت دارم پدر مارا همراه اول ،شاتل در آورده کسی هست رسیدگی کند ،بعید می دانم ???!!!
آقا sms تبلیغاتی رو با #800* کنسل میکنیم دوباره ۳ روز دیگه تبلیغات شروع میشه. همین یه قضیه واسه همیشه حل بشه واسه من کافیه