۴۵۴۲۲۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ادامه اتفاق‌های غیرمعمول در شبکه دو تلویزیون

برنامه «سینما دو» کلا تغییر می‌کند!

در حالی که تا کنون چند قسمت از برنامه سینمایی شبکه دو با عنوان «سینما دو» روی آنتن رفته، تهیه‌کننده این برنامه امروز از تغییر کلی فرم و محتوای این برنامه خبر داده است.

وب سایت آی سینما: در حالی که تا کنون چند قسمت از برنامه سینمایی شبکه دو با عنوان «سینما دو» روی آنتن رفته، تهیه‌کننده این برنامه امروز از تغییر کلی فرم و محتوای این برنامه خبر داده است. عباس یداللهی در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده که حرف اول و آخر در این برنامه را مدیر شبکه یعنی محمدرضا جعفری‌جلوه می‌زند؛ اما سوال این‌جاست که با وجود حضور این مدیر سینمایی در شبکه دو چرا باید آزمون و خطاها درباره یک برنامه سینمایی به آنتن تلویزیون کشیده شود؟
برنامه «سینما دو» پس از پخش هشت قسمت کلا تغییر می‌کند!

برنامه سینمایی «سینما دو» با اجرای محمد خزاعی و حضور جواد طوسی به عنوان منتقد، پنج‌شنبه‌ها بعد از خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دو روی آنتن می‌رود. به گفته عباس یداللهی تا کنون هشت قسمت از این برنامه ضبط شده و قرار است پس از روی آنتن رفتن این قسمت‌ها شاهد تغییرات اساسی در این برنامه سینمایی باشیم.

یداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دشواری‌های ساخت یک برنامه سینمایی درباره ادامه روند «سینما دو» می‌گوید: «به دنبال پیشرفت در برنامه هستیم، در این راستا بازخوردها را می‌بینیم و با توجه به آن تصمیم گرفته‌ایم پس از پخش هشت قسمت از برنامه ساختار آن را هم از جهت فرم و هم از جهت محتوا تغییر دهیم، ما به دنبال ساختار جدید در برنامه هستیم.»

این تهیه‌کننده در ادامه درباره تاثیر حضور محمدرضا جعفری‌جلوه که به عنوان یک مدیر سینمایی شناخته می‌شود، این‌طور توضیح می‌دهد: «مسلما همه این عوامل کار ما را برای ساخت یک برنامه‌ سینمایی سخت‌تر می‌کند؛ چرا که با توجه به اینکه آقای جعفری‌جلوه پیش از این سابقه حضور در معاونت سینمایی را داشته‌اند، انتظارها از این برنامه بالاتر می‌رود. آقای جعفری جلوه فردی تلویزیونی و سینمایی بوده‌اند و هشت سالی در معاونت سینمایی حضور داشته‌اند؛ بنابراین خروجی این برنامه باید مفیدتر از مابقی برنامه‌ها باشد.»

آن‌طور که از گفته‌های این تهیه‌کننده بر می‌آید نقش جعفری‌جلوه در تولید این برنامه بیشتر از یک مدیر شبکه است: «این برنامه دارای یک اتاق فکر است و اعضای آن هم از اساتید سینما هستند؛ از طرفی آقای جعفری‌جلوه نظارت کامل بر این برنامه دارند و حرف اول و آخر را می‌زنند. پس از تولید، این برنامه ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد دستور پخش صادر می‌شود. به هر حال از رهنمودهای ایشان در برنامه استفاده می‌شود.»

او در ادامه با اشاره به این‌که از یک سال پیش طرح این برنامه ارائه و پیش‌تولید آن آغاز شده است، بار دیگر رویکرد برنامه را با توجه به اتاق فکر آن که متشکل از سینماگران، خبرنگاران و جامعه‌شناسان است نگاهی جامعه‌شناسانه به فیلم‌های اجتماعی می‌داند. یداللهی همچنین در پاسخ به این‌که این برنامه رقیبی برای «هفت» است یا نه، می‌گوید: «برنامه «سینما دو» نه رقیب هفت و نه رقیب برنامه‌های دیگر است؛ چرا که هر شبکه‌ای تعریف و موضوعیت خود را دارد. این برنامه نیز بر اساس تعریف شبکه دو سیما راه‌اندازی شده است. «سینما دو» رویکردی اجتماعی دارد. نه نقد فیلم دارد، نه به دکور و نه به بازیگر می‌پردازد. رویکرد برنامه «سینما دو» موفقیت یا عدم موفقیت و همچنین دغدغه ذهنی سینماگر است.»

این تهیه‌کننده در پایان بر این موضع تاکید می‌کند که سینما دو قصد تخریب کسی را ندارد و عوامل این برنامه به دنبال نقد سازنده در حوزه سینمای اجتماعی هستند و قصد حاشیه‌سازی و جنجال ندارند.

با توجه به صحبت‌های عباس یداللهی، علاوه بر این‌که به نظر می‌رسد مدیر شبکه دو روند متفاوتی نسبت به دیگر شبکه‌ها را پیش گرفته است که در ماجرای «همسایه‌ها» نیز شاهد آن بودیم، این سوال مطرح می‌شود که آزمون و خطا در ساخت و تولید برنامه‌ها تلویزیونی قرار است تا کجا ادامه داشته باشد؟

چرا باید سازندگان یک برنامه سینمایی بعد از ضبط هشت قسمت و روی آنتن رفتن چند قسمت از برنامه تازه به این نتیجه برسند که باید به طور کلی از نظر فرم و محتوا تغییر ایجاد کنند؟ ساخت برنامه‌های سینمایی در تلویزیون سابقه کمی ندارد و پیش از کشیده شدن این آزمون و خطاها به آنتن تلویزیون می‌توان از کارشناسان درباره موفقیت و اثرگذاری یک برنامه تخصصی نظر خواست؛ از سوی دیگر از شبکه دو با مدیریت جعفری‌جلوه که سال‌ها مدیریت سینمایی را نیز تجربه کرده انتظار بیشتری در این‌باره می‌رود، اما سینما دو عملا برنامه‌ای خنثی است که تا کنون نتوانسته حرف تازه‌ای در حوزه سینما بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج