روزنامه جوان: چرا فراکسیون امید پیگیر وضعیت آرش صادقی است؟
فراكسيون به اصطلاح اميد، اولويت خود را در اين ديده كه متأثر از فضاسازيهاي شبکههای خبری معاند، وضعيت آرش صادقي (که به اتهام ارتباط با منافقین، ارتباط با گروهک پژاک، حمایت از فرقه ضاله بهائیت، ترتیب دادن مصاحبه خانوادههای زندانیان با رسانههای خارجی، همکاری با احمد شهید برای سیاهنمایی علیه ایران و اقدام علیه امنیت ملی در مرداد سال ۹۵ دستگیر و به ۱۵ سال حبس محکوم شده است) را مورد بررسي قرار دهد.!
يكي از حاشيههاي مهم مجلس در جلسه ديروز ورود فراكسيون اميد به موضوع آرش صادقي، مجرم امنيتي بود. بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در همين باره ميگويد: باتوجه به اينكه اين موضوع در روزهاي اخير به شدت در رسانهها و شبكههاي مجازي مورد بحث قرار گرفته و متعاقباً در جامعه حقيقي نيز نگرانيهايي ايجاد كرده بود، در جلسه فراكسيون مورد بحث قرار گرفت. سعي بر اين است كه از سياسي و جناحي شدن چنين مسائلي ممانعت كنيم چرا كه اين مسائل مربوط به موضوعات اجتماعي و پيگيري آن نيز در راستاي حقوق شهروندي است.
نكته جالب اينجاست كه هيچ كدام از نمايندگان فراكسيون اميد حاضر به پاسخ به اين سؤال خبرنگار «جوان» نشدند كه چرا فراكسيون اميد تنها بر اساس جوسازيهاي فضاي مجازي قصد دارد وارد چنين موضوعي شود. نكته جالب تر اينجاست كه در حاشيهسازي قبلي محمود صادقي بر سر حسابهاي قوه قضائيه يك كانال تلگرامي با سابقه آشكار خبرسازي عليه نظام در ابتدا اين موضوع را مطرح كرد و حالا نيز همين كانال تلگرامي به اصليترين پرچمدار اين مجرم امنيتي در فضاي مجازي تبديل شده است. آيا پيگيري خط رسانهاي يك كانال معاند، توسط فراكسيون رسمي در مجلس شوراي اسلامي ميتواند نشانهاي از رابطه عميق بين اين دو باشد. اين نكتهاي است كه اعضا و رياست فراكسيون اميد بايد به آن پاسخ دهند.
اما اين عدم تمركز نمايندگان بر طرحها و لوايح مطرح در صحن و همچنين عدم مشاركت بهارستانيها در تصويب قوانين مجلس كه گاهي به صورت مستقيم با معيشت مرتبط است، از ديد برخي ناظران دور نمانده و باعث ايجاد دغدغههايي در اين باره شده است. يكي از اين نكات اصلي در اين باره اين باشد كه چندان نظارت صحيحي بر عملكرد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد. نگاهي به آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي نشان ميدهد كه شايد قوانين مصوب در اينباره چندان بازدارنده نباشد.
در ادامه ماده ۹۱ آييننامه داخلي مجلس آمده است: «غيبت و تأخير غيرموجه نمايندگان پيش از پايان جلسه مجلس، اعلان و در صورت مذاكرات مجلس ثبت خواهد شد.» نگاهي كوتاه نشان ميدهد كه در آيين نامه پيشبينيهاي فراواني در اين باره شده است، اما اين قانون به صورت صحيح اجرا نميشود. در بخش ديگري از آييننامه و براساس ماده ۸۵ آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي نمايندگان يك ماه در سال حق استفاده از مرخصي با حقوق را دارند. استفاده از مرخصي ضروري نيز با موافقت هيئت رئيسه، حداكثر يك ماه در سال خواهد بود و در صورت عدماستفاده ميتوانند در سالهاي بعد استفاده كنند. اين در حالي است كه نمايندگان علاوه بر روزهاي تعطيل، از تعطيلات يكماهه در تابستان و تعطيلات نوروزي نيز برخوردارند و جلسات مجلس نيز تنها سهروز در هفته برگزار ميشود. البته نمايندگان علاوه بر حضور در صحن اصلي مجلس، وظايف ديگري نيز در راستاي نمايندگي و پيگيري امورات مربوط به حوزههاي انتخابيه خود دارند كه مستلزم صرف وقت زيادي از سوي آنان است.
همچنين در ماده ۸۷ آييننامه آمده است: هيچيك از نمايندگان قبل از تحصيل مرخصي نميتوانند غيبت كنند، مگر با عذر موجه از قبيل بيماري و حوادث غيرمترقبه. با تمام اين تفاصيل كمكاري اصلي از طرف هيئت رئيسه است كه در جريان بررسي برنامه ششم توسعه اين چنين نمايندگان به يكي از مهم ترين سندهاي نظام بيتوجهي ميكنند.
ارسال نظر