۴۵۱۷۲۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سرنوشت دیزل ها در ۲۰۲۰ چه می شود؟

روزنامه فایننشال تایمز با انتشار تحلیلی نوشت که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای دیزلی در بازار آمریکا ناپدید می‌شوند و این روند در سطح جهان نیز در یک بازه ۱۰ ساله تکرار می‌شود.

خبرآنلاین: روزنامه فایننشال تایمز با انتشار تحلیلی نوشت که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای دیزلی در بازار آمریکا ناپدید می‌شوند و این روند در سطح جهان نیز در یک بازه ۱۰ ساله تکرار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین‌ نشانه‌های این اتفاق، کاهش شدید سهم بازار خودروهای دیزلی در بازار آمریکا است. سهم خودروهای دیزلی از بازار آمریکا از ۲/ ۴ درصد در سال ۲۰۰۶ به کمتر از ۲ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

آمریکایی‌ها خودروهای هیبریدی و الکتریکی را جایگزین گازوئیل‌سوزها کرده‌اند؛ چرا که سه مزیت اصلی آنها یعنی آلایندگی پایین و مصرف کم و شتاب بالا را به‌صورت بسیار بهتری دارند. در اروپا نیز وضعیت بهتر از آمریکا نیست. دولت‌های اروپایی کم کم در حال ایراد گرفتن از دیزل‌ها هستند.

رسوایی سال گذشته فولکس واگن این روند را تشدید کرده است. طرح‌های جایگزین در حال تهیه است تا مشوق‌هایی را که برای خرید خودرو دیزل داده می‌شد با شرایط بهتری به خودروهای الکتریکی بدهد؛ خودروهایی که اصلی‌ترین دشمن دیزلی‌ها به حساب می‌آیند. با این حال برخی تحلیل‌ها نیز وجود دارد که می‌گویند خودروهای دیزلی ناپدید نمی‌شوند، بلکه از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه کوچ می‌کنند.

شهرداران پاریس، مکزیکو، مادرید و آتن در جریان نشست دوسالانه رهبران شهرهای عمده گفته‌اند که رفت‌وآمد خودروهای دیزلی یکی از عوامل تشدید آلودگی هوای شهرهای بزرگ است و در نتیجه، ممنوعیت ورود آنها به این شهرها به بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید هرساله، حدود ۳ میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به امراض مرتبط با تنفس هوای آلوده در خارج از خانه‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

موتورهای دیزلی به دو صورت باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند. این موتورها تولیدکننده ذرات معلق یا دوده و اکسید نیتروژن هستند. دوده با نفوذ به ریه به بروز عوارض قلبی و عروقی و مرگ‌ومیر ناشی از آن کمک می‌کند و اکسید نیتروژن عاملی در ایجاد اوزون در سطح زمین است که باعث تشدید دشواری تنفسی حتی برای کسانی می‌شود که سابقه امراض تنفسی نداشته‌اند. با افزایش شواهد حاکی از خطرات موتورهای دیزلی برای سلامت ساکنان شهرهای بزرگ، گروه‌های حفاظت از محیط‌زیست درصدد بوده‌اند تا مقررات جدیدی را برای محدود کردن استفاده از این نوع موتورها به تصویب برسانند.

شهرداران پایتخت‌های اسپانیا، فرانسه، مکزیک و یونان همچنین متعهد شدند که تا سال ۲۰۲۵ میلادی تمامی توان خود را برای استفاده از خودروهای برقی، هیدروژنی و دوگانه‌سوز به کار گیرند. شهردار مکزیکو گفته است این شهر با مشکل مضاعف آلودگی هوا و ترافیک سنگین مواجه است اما با افزایش تسهیلات جدید ترابری شهری در نظر دارد با این وضعیت مقابله کند. شهر پاریس تاکنون اقداماتی را برای کاهش آلودگی ناشی از موتورهای دیزلی به اجرا گذاشته و در حال حاضر، رفت‌وآمد خودروهای دیزل‌سوز با عمر بیش از ۲۰ سال به داخل شهر ممنوع است و قرار است تا سال ۲۰۲۰، هرسال یک سال از این رقم کاسته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج