گرانی قابل توجهی در بازار لوازم خانگی نداریم
پیرامون بحثهای مربوط به افزایش قیمت لوازمخانگی در روزهای اخیر موضعی که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این باره گرفت این است که "گرانی قابل توجهی در رصدهای صورت گرفته از بازار مشاهده نشده است".
خبرگزاری ایسنا: پیرامون بحثهای مربوط به افزایش قیمت لوازمخانگی در روزهای اخیر موضعی که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این باره گرفت این است که "گرانی قابل توجهی در رصدهای صورت گرفته از بازار مشاهده نشده است".
بررسیهایی که در بازار لوازم خانگی صورت گرفته همزمان با رشد قیمت دلار حکایت از افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار دارد که صرفا منحصر به کالاهای خارجی نیست و تولید داخلی را هم شامل میشود.
وقتی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، زیر بار گرانی بین پنج تا شش درصدی لوازم خانگی رفت و رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز ادعا کرد که با توجه به مسائل مختلف، میزان افزایش قیمت لوازم خانگی شش درصد لحاظ شد در حالیکه بر اساس افزایش هزینهها باید تا ۳۰ درصد گران میکردیم، به این معنی است که به هر حال افزایش قیمت موجود در بازار پذیرفته شده و در حوزههای مختلف سعی در ارائه دلایل منطقی و قابل پذیرش برای آن دارند.
اما در این میان موضع سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تامل برانگیز بود، چراکه غلامرضا کاوه، سخنگوی این سازمان به ایسنا اعلام کرد که بعد از رصد بازار هیچ گرانی قابل توجهی در بازار لوازم خانگی دیده نشد که نیاز به برخورد داشته باشد ولی در صورتی که مشاهده شود افزایش قیمتی خارج از ضابطه صورت گرفته است طبق قوانین با آن برخورد خواهیم کرد.
این موضعگیری در وضعیت موجود که تقریبا همه نسبت به بالا رفتن قیمتها اذعان دارند و مشاهده قیمتها در بازار مصرف هم مؤید این موضوع است، جای تامل دارد. مگر نه اینکه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تاکید دارد که کالاهای گروه دوم که مشمول لوازم خانگی هم می شود برای تغییر قیمت باید مجوز این سازمان را بگیرند و حق ندارد خودسرانه افزایش قیمت را اعمال کنند، پس چرا بازار این بخش بدون هیچ گونه مجوزی، میزبان تغییر قیمت شده است؟
گزارشهای میدانی از بازار مصرف نشانگر رشد قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی است و در برخی برندهای خارجی افزایش قیمت حتی تا ۲۰ درصد هم می رسد. به عنوان نمونه یخچال فریز ساید بای ساید در یکی از برندها از هفت میلیون تومان به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است یا ماشین لباسشویی در یکی از برندهای خارجی از قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
در بخش داخلی نیز تغییر قیمت هرچند کمتر از کالاهای خارجی است اما با توجه به اینکه محصولات از قبل تولید شده و در انبارها انباشت شدهاند، این تغییر قیمت قابل قبول نیست، چراکه در صورت تغییر قیمت مواد اولیه، از زمان تولید تا ارائه به بازار مصرف زمان چشمگیری صرف میشود.
نظر کاربران
بنده خدایی که میخواد جهیزیه تهیه کند . یک بار هم زمان دولت احمدی نژاد در سال 91 همین. بلا سر مردم آمد آن زمان مسوولین می گفتند گرانی نداریم واگر کسی. گران بفروشد به شدت باهاش برخورد می کنیم. من و همسرم در تهیه جهیزیه برای دختر بزر گمان بودیم .یخچالی که سال 90در نمایندگی الجی 2300000هزارتومان بود در سال 91خریدیم از نماینگی ال جی خریدیم 6700000 هزار تومان خدارو شکر شرمنده دخترمان ندشدم .چون تازه بازنشسته شده بودم وبا پول سنوات آخر خدمتم که گرفته بودم آبرو مندانه دخترمان رفت شکر خدا خانه بخت. یک دختر دانشجو دارم یکسره فکر وذهنم شده جهیزیه چون خدا وکیلی پولی در بساط ندارم میترسم شرمنده شوم. فقط از خدا میخوام هیچ مردی شرمنده زن وبچه هایش نشود.دعای هر روز من است آمین یا رب العالمین
سرتون کردین زیربرف برین بازارببینیدگرونی هست یانه
تاکی دروغ وخالیبندی
بعععععععله درست میگویندآقایان لوازم خانگی که هیچی اصلا هیچ چیزی گران نشده.تمام این حرفها که گرانی است و تورم است و....تمام کشک است .عزیزان اینقدرشایعه پراکنی نکنید.