اگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» ساخته آقای مصطفی کیایی را به یاد داشته باشید در یکی از سکانسهای آن آقای محسن کیایی در نقش فردی بازی میکند که در کنار خیابانهای طرحدار میایستد و منتظر ماشینهایی میشود که بدون طرح میخواهند از خیابانی که باید طرح ترافیک داشته باشند عبور کنند.
صبح نو نوشت: اگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» ساخته آقای مصطفی کیایی را به یاد داشته باشید در یکی از سکانسهای آن آقای محسن کیایی در نقش فردی بازی میکند که در کنار خیابانهای طرحدار میایستد و منتظر ماشینهایی میشود که بدون طرح میخواهند از خیابانی که باید طرح ترافیک داشته باشند عبور کنند.
محسن کیایی با گرفتن مبلغی پول از رانندگان نقش سپر بلا را بازی کرده و با قرار دادن بدن خود روی پلاک ماشینها آنها را از تیررس دوربینهای ثبت تخلف عبور از طرح ترافیک نجات میدهد! به همین سادگی در عرض چند ساعت به ازای عبور چندین ماشین بدون طرح، درآمدی هم به دست میآورد. برخلاف اتفاقات غلو شدهای که در فیلمهای طنز نشان داده میشود اما این واقعه بدون هیچ غلوی در عالم واقعیت با ترفندهای مختلف رخ میدهد بدون آنکه آب از آب تکان بخورد. ما هم در این گزارش به یکی از همین پاتوقها رفتیم که موتورسواران در انتظار آمدن خودروهایی بدون طرح هستند و میخواهند بدون دردسر از خیابانی که در طرح ترافیک قرار دارد عبور کنند. یکی از این مکانها زیر پل مطهری، اتوبان مدرس است. جایی که محل قرار موتوریهای چشم انتظار خودروهای بدون مجوز طرح ترافیک است.
راهنمایی و رانندگی از روشهای مختلفی برای اجرای درست اعمال قانون بهره میبرد. استفاده از چراغهای راهنمایی، دوربینهای مداربسته، جریمههایی با مبلغهای سنگین، مستقر شدن پلیس راهنمایی و رانندگی و... از راههاییاند که برای کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده. در کنار روشهای مختلف برای جلوگیری از انجام تخلف و رعایت نکردن قوانین؛ کسانی هستند که با ترفندهای مختلف در تلاشند تا این موانع را از سر راه بردارند و به رفتار خلاف خود ادامه دهند. یکی از معضلات بزرگ کسانی که محل زندگی یا کارشان در محدوده طرح ترافیک است و میخواهند با عبور از این محدوده بدون خرید طرح ترافیک یا پرداخت جریمه این قوانین را دور بزنند؛ راههایی که در ادامه به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد.
راه فرار به هر قیمت
کسانی که اهل تخلف و فرار از قانون نیستند هر سال بعد از اعلام ثبت نام طرح ترافیک وارد سایت ثبت نام میشوند، ثبت نام میکنند و با پرداخت مبلغ اعلام شده در طول یک سال با خیال راحت وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد میشوند. عده دیگری که توان پرداخت این مبلغ را ندارند با خرید طرح به شکل ماهانه، هفتگی و روزانه آن را تهیه میکنند. عدهای هم سعی میکنند گذرشان به محدوده طرح ترافیک نخورد و اگر هم خورد از طریق وسایل نقلیه عمومی وارد آن شوند؛ اما بین تمام این دسته آدمها کسانی هستند که راهی خلاف جهت قانون را پیش میگیرند و آن هم فرار از محدویتهای طرح ترافیک است. حالا با هر ترفند و به هر قیمتی.
موتوریهایی که منجی ماشینهای بدون طرح هستند
زیر پل مطهری، اتوبان مدرس موتوریهایی در انتظار ایستادهاند. هم در انتظار مسافرانی که برای رسیدن عجله دارند و تاب سرمای زمستانی را برای رسیدن به مقصد میآورند و هم در انتظار ماشینهایی هستند که میخواهند خود را از تیررس دوربین مداربستهای که عبور از طرح ترافیک را ثبت میکند نجات دهند. ماشینهایی که با چند جمله و دادن مبلغی، موتوریها را مجاب میکنند چند ثانیه مقابل پلاک ماشین حرکت و دوربین پلاک را ثبت نکند. در این هوای سرد مهآلود البته تعداد موتوریهایی که طاقت ایستادن زیر پل مطهری را داشته باشند کم است. با این حال یکی از آنها را پیدا میکنیم که خود را زیر کلاه و شال گردن کلفتی پنهان کرده تا کمتر سرمای هوا را احساس کند. در ابتدای صحبتهایمان مقاومت میکند و منکر کارش میشود و میگوید فقط منتظر مسافر است و با رانندگان و ماشینها کاری ندارد، اما کمی که میگذرد میگوید بعضی وقتها آن هم با اصرار رانندگان و گرفتن مبلغی حاضر میشود این کار را انجام دهد ولی خیلی به ندرت!
از او درباره رانندگان و مبلغی که میگیرد سؤال میکنیم میگوید: «بیشتر این مسافرها صبحها به پستمان میخورد. آنها برای انجام کارهای اداری میخواهند وارد طرح ترافیک شوند و نمیخواهند نه جریمه پرداخت کنند و نه طرح ترافیک روزانه بخرند.
برای همین از ما موتورسواران میخواهند برای چند ثانیه تا وقتی که از تیررس دوربینهای مدار بسته دور میشوند، پشت ماشین چسبیده به پلاک حرکت کنیم. ما هم به هر حال قبول میکنیم چون کار پردردسری نیست و سریع تمام میشود.»
ماشینی 2 تا 10 هزار تومان
میگوید درآمد این کار از مسافر زدن بهتر است: «از هر ماشین بسته به اینکه چه مدل ماشینی است پول میگیریم. از 2 هزار تومان تا 10 هزار تومان و حتی بیشتر. ماشینهای مدل بالا بهتر و راحتتر پول میدهند. اما ماشینهای معمولیتر مثل پراید و پژو باید کلی با آنها چانه بزنیم تا قبول کنند حداقل 5 هزار تومان بدهند وگرنه به زور میخواهند با 2 هزار تومان کار را تمام کنند. ما هم چون میدانیم گیر هستند کمی مبلغ را بالاتر میگیریم. آخر دیگر 2 هزار تومان پولی نیست. بعضیها هم دیگر مشتری هر روزمان شدهاند و کارشان هر روز در این محدوده است. برای همین زیاد با هم سر قیمت چانه نمیزنیم و وقتی ماشین را میبینیم دیگر موتور را روشن میکنیم و پشت ماشیناش حرکت میکنیم.» این موتورسوار از ترفندهای مختلفی میگوید که رانندگان برای فرار از طرح ترافیک به کار میبرند: «نمیشود این کار را به شکل یک درآمد ثابت نگاه کرد.
بعضی روزها شاید 5 ماشین هم برای وارد شدن به طرح ترافیک از ما درخواست کمک نداشته باشد و میشود در یک روز 20 ماشین را رد کنیم. خیلی بستگی به ساعت و روز هفته دارد. معمولاً صبحها و اول هفتهها اوضاع بهتر است و مردم بیشتر در خیابانهایی که طرح ترافیک دارد کار دارند.»
او از کسانی میگوید که در کنار خیابانهایی که دوربین طرح ترافیک گذاشتهاند کار و کاسبی راه انداختهاند: «خیلیها کارشان همین است من خودم تفریحی این کار را انجام میدهم اما بعضیها با همین نیت از خانهشان بیرون میآیند و کارشان همین است که پلاک ماشینها را استتار کنند تا رانندگان بتوانند به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد بشوند. خیلیها چهارراهها را پاتوق هم کردهاند و اجازه نمیدهند موتوری جدید وارد آنجا شود. به هر حال دست زیاد میشود و آنهایی که از این کار درآمد دارند جلوی ورود موتوریهای جدید را میگیرد.»
گل مالی برای دور زدن قانون
پول دادن به موتوریهایی که جلوی پلاک ماشین را در مقابل دوربینهای طرح ترافیک میگیرند یکی از راههایی است که بعضی رانندگان با پرداخت مبلغی از این روش استفاده میکنند. اما هستند کسانی که روشهای زیادی برای فرار از دوربینهای طرح ترافیک سراغ دارند. از بالا دادن صندوق عقب ماشین بگیرید تا دستکاری پلاک ماشین از جمله کارها و ترفندهاییاند که به کار میبرند و کمتر مچشان گرفته میشود. در اینجا به چند مورد آنها اشاره میکنیم. مثلاً رانندهای قبل از ورود به طرح از ماشین پیاده میشود صندوق عقب ماشین را بالا میزند تا پلاک در هوا بماند و دوربین آن را نگیرد. این کار برای خودروهایی مانند 206 و خودروهای بدون صندوق بهتر جواب میدهد. بعضی دیگر قبل از آنکه وارد طرح شوند اگر روی آن را با چسب یا هر وسیله دیگر بپوشانند میتوانند به راحتی از کنار دوربین عبور کنند. آنهایی که میخواهند وارد محدوده زوج و فرد شوند با وسایل مختلف مثل چسب و پارچه و... جلوی رقم آخر پلاک را میگیرند تا دیده نشود. ماشینهایی که پلاکشان یک یا دو باشد کارشان آنقدر سخت نیست و یک دست کاری ساده میتواند عدد آخر پلاک ماشینشان را به زوج یا فرد تبدیل کند.
هوا هم بارانی باشد دیگر چه بهتر با مقداری گل مالی روی پلاک جواز ورود به محدوده طرح ترافیک را به دست میآورند و خیلی راحت از آن عبور میکنند.
عدهای هم از زنجیر چرخهایی که در خودرو دارند استفاده بهینه کرده و آن را روی پلاک قرار میدهند و وقتی مطمئن شدند که دیگر پلاک خوانا نیست از دوربین طرح ترافیک گذر میکنند. البته شاید راههایی دیگر هم باشد که به فکر ما که هیچ به عقل جن هم نرسد اما آن را به کار میبرند و به سلامت از محدوده طرح ترافیک عبور میکنند!
شهروند دوستدار محیط زیست از طرح ترافیک فرار نمیکند
با وجود تمام تلاشهایی که صورت میگیرد تا خودروهای کمتری وارد طرح ترافیک شوند یا حداقل جریمه آن را پرداخت کنند یا طرح ترافیک روزانه بخرند؛ اما هستند کسانی که بیشتر از انگشتهای دست راهکار برای فرار از محدودیت میشناسند و به هر دری میزنند تا از این قوانینی که بیشتر به نفع شهروندان است فرار کنند. لطفاً این کارها را به عنوان یک شهروند قانونمند و دوستدار هوای سالم و پاک انجام ندهید...
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
درود بر راهنمایی و رانندگی که شغل ایجاد کرده
خلاصه هرکی پول داره میتونه از طریق قانون مجوز آلوده کردن هوا و ایجاد ترافیک رو بخره