رستوران های بین راهی، شهرهای بدون کلانتر
مشتريان بايد بابت خدمات ويژه ،حق سرويس ۵ تا ۱۰ درصدي پرداخت كنند به گفته رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش دريافت حق سرويس در تمام رستورانها غيرقانوني است سازمان حمايت از مصرفكنندگان، اتحاديهها را بابت دريافت حق سرويس از مشتريان بازخواست كرده است
اين روزها موضوع ممنوعيت دريافت حق سرويس از مشتريان رستورانها در ميان رسانهها و شبكههاي مجازي همچون تلگرام خبرساز شده است كه اين مساله مشتريان را دچار سردرگمي در خصوص پرداخت يا عدم پرداخت حق سرويس در رستورانها كرده است. تا به امروز مساله دريافت حق سرويس از مشتريان در سایه نبود یک متولي و ناظر مشخص، گردش مالی چند میلیاردی را در این صنف ایجاد کرده است. بنابراين ميتوان مدعي شد كه مطرح شدن اين مساله و اعتراضات مردمي درباره پرداخت حق سرويس بين ۵ تا ۱۰ درصدي در بيشتر رستورانها و چلوكبابيهاي شهر تهران موثر نبوده است، بلكه سازمان حمايت از مصرفكنندگان موضوع دريافت حق سرويس از مشتريان را از اتحاديه چلوكباب و چلو خورش و اتحاديه دارندگان رستوران و سلفسرويس جويا شده است كه روساي اين اتحاديه ها دريافت حق سرويس از مشتريان را غيرقانوني و تخلف اعلام كرده و از مردم خواستهاند كه واحدهاي صنفي متخلف را طي تماس با شماره ۱۲۴ یا شماره ۸۸۴۴۲۳۹۴ و ۸۸۴۴۲۳۹۵ به اتحاديه هاي مربوطه معرفي كنند تا در كمترين زمان ممكن با آنها برخورد جدي و قانوني شود.
پرداخت ۲۶ هزار تومان براي خیرمقدم!
با وجود دستورالعمل قاطع و جدي اتحاديههاي مربوطه كه براساس گفته روساي اتحاديه چلوكباب و چلوخورش و اتحاديه دارندگان سلفسرويس و رستوران، ممنوعيت دريافت حق سرويس از مشتريان به واحدهاي صنفي طي بخشنامهاي ابلاغ و همچنين پيامك شده است. رستورانها و چلوكبابيهاي شهر تهران همچنان حق سرويس را در فاكتور غذا محاسبه ميكنند كه در اين راستا يكي از مشتريان به خبرنگار روزنامه قانون، مي گويد: چند روز پيش به همراه خانوادهام به يكي از رستورانهاي نسبتا خوب شهر رفتيم. در هنگام سفارش غذا ارزانترین غذای موجود در منو را يعني چلوكباب كوبيده به قیمت هر پرس ۱۸هزارتومان، انتخاب كرديم. پس از سرو غذا كه از رفتار پيش خدمتها مشخص بود كه حضور ما بيشتر از نيم ساعت نبايد طول بكشد، در فاكتور غذا مشاهده كردم كه به جاي پرداخت ۱۱۴هزار تومان، حدود ۲۶ هزارتومان حق سرويس در نظر گرفته شده و بايد ۱۴۰ هزار تومان پرداخت كنم. نسبت به پرداخت ۵ درصد حق سرويس به صندوقدار رستوران اعتراض كردم، اما صندوقدار در خصوص ممنوعيت دريافت حق سرويس از مشتريان اظهار بياطلاعي كرد و گفت كه از زمان شروع به كار اين رستوران تا به امروز همچنان حق سرويس از مشتريان گرفته شده و هیچ بخشنامه ای از طرف اتحاديه چلوكباب و چلو خورش برای اين رستوران ارسال نشده است. در همين لحظه يكي از مسئولان رستوران كه متوجه اعتراض و بحث من با صندوقدار شده بود به طرفم آمد و گفت: خانواده شما مگر در فرودگاه و به صورت سرپايي غذا خوردهاند كه حق سرويس پرداخت نكنيد؟ از زماني كه شما وارد رستوران شده ايد، پيش خدمتهاي رستوران به شما خيرمقدم گفته و خانواده شما را با احترام تا سر ميز هدايت و راهنمايي كردهاند، بنابراين بايد حق سرويس پرداخت كنيد.
رستوران ما فقط ۵ درصد حق سرويس ميگيرد درصورتيكه رستورانهاي ديگر بابت ارائه اين نوع خدمات ويژه هزينه بيشتري دريافت ميكنند. اگر شما براي سرو غذا به رستوران هتل رفته بوديد، بايد ۱۸درصد حق سرويس پرداخت ميكرديد. بنابراين پرداخت اين ۲۸هزار تومان آنقدر هم زياد نيست كه بحث و جدال در رستوران راه انداختهايد.
حتی شما رستوران معروف عزیز!
صرف نظر از قیمتهای نجومی یک پرس غذا در برخی از رستورانها و چلوكبابيهاي شهر تهران که بدون توجه به کیفیت آن و فقط بر اساس منطقه و نوع دکوراسیون تعیین میشود، در لابهلای فاکتور مشتریان همچنان دريافت حق سرویس، دیده میشود كه گویا با توجه به اظهارات اين مشتري تخلف این مراکز، دیگر به حق مسلم آنها تبدیل شده و جای هیچ گونه اعتراضی وجود ندارد. سوالی که پیش میآید این است که آیا واقعا اتحاديه دارندگان سلفسرويس و رستوران و اتحاديه چلوكباب و چلوخورش، بخشنامه یا ابلاغیهاي در خصوص ممنوعيت دريافت حق سرويس به رستورانهای سطح شهر ارسال نكرده اند؟
در اينباره ناصر حسینی تبريزي، رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران به« قانون» ميگويد: دريافت حق سرويس از مشتريان حتي در رستورانهاي معروف و مشهور هم خلاف و غيرقانوني است و بخشنامه آن به تمام رستورانهاي عضو اتحاديه چلوكباب و چلوخورش ارسال و پيامك شده است. بنابراين هر واحد صنفي عضو اتحاديه نسبت به ممنوعيت دريافت حق سرويس از مشتريان اظهار بياطلاعي كند، متخلف است.وي ادامه مي دهد: اماكني كه داراي ميز و صندلي براي حضور مشتريان هستند رستوران محسوب شده و اجازه دريافت حق سرويس و خدمات را نخواهند داشت و واحدهاي صنفي نیزكه ميز و صندلي ندارند، نه حق دريافت ماليات بر ارزش افزوده را دارند و نه حق دريافت سرويس و خدمات.
شماره تماس رسيدگي به تخلفات
مردم دست به کار شوند
تا به امروز مردم از حقوق واقعی خود مطلع نبودند و همین امر بساط سودجویی بسیاری از فرصتطلبان را فراهم کرده است. طبق گفته روسای اتحادیههای مربوطه ،رستورانها اجازه گرفتن حق سرویس را نخواهند داشت. بنابراين مشتريان خود بايد وارد صحنه شده و به سادگی از کنار این مسایل عبور نکنند و با نرفتن به رستورانهايي كه حق سرويس دريافت ميكنند و یا گزارش عملکرد رستورانهای متخلف به اتحادیه مربوطه، اين رستورانها را تنبيه كنند.
نظر کاربران
تو رستوران های باکلاس فقط پدیده شاندیز تهران حق سرویس نمیگیره حتی حق رزرو هم نمیگیره ،ولی باقی رستوران هایی که من رفتم همه میگیرند