راه اندازي يك وزارتخانه بدون مشخص كردن ساختار، وظايف و اختيارات بيترديد عجيب و غير ممكن است، اما نمايندگان مجلس هشتم اين غير ممكن را ممكن كردند و وزارت ورزش و جوانان با ادغام دو سازمان نهچندان مرتبط با هم در ميان بهت و ترديد كارشناسان پيش از آنكه قانوني برايش مصوب شود، پا به عرصه وجود گذاش
جوان نوشت: راه اندازي يك وزارتخانه بدون مشخص كردن ساختار، وظايف و اختيارات بيترديد عجيب و غير ممكن است، اما نمايندگان مجلس هشتم اين غير ممكن را ممكن كردند و وزارت ورزش و جوانان با ادغام دو سازمان نهچندان مرتبط با هم در ميان بهت و ترديد كارشناسان پيش از آنكه قانوني برايش مصوب شود، پا به عرصه وجود گذاشت.
حالا و در ماههاي پاياني دولت يازدهم، اما وزير تازه نفس ورزش و جوانان از تلاش براي گرفتن مصوبه مجلس درباره اين وزارتخانه خبر ميدهد؛ وزارتخانهاي كه انگار سلطانيفر هم با تفكيكش مخالف نيست و در ماههاي اخير صداي ساز جدايي ورزش و جوانان از يكديگر شنيده ميشود؛ سازي كه با عنايت به سخنراني انتخاباتي وزير ورزش و جوانان جديد با انتخابات پيش رو چندان بيارتباط نيست.
وزارت ورزش و جوانان دسته گلي است كه نمايندگان مجلس هشتم به آب دادند. اين وزارتخانه در ۸ ديماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان پيش از آنكه ساختارها و اختياراتش قانوني شود، با رأي مثبت 141 نماينده تشكيل شد. انتقادات به تشكيل اين وزارتخانه پس از راه اندازي و با ادامه نتايج ضعيف در حوزه ورزش و انفعال در حوزه جوانان ادامه يافت، اما در نهايت اين وزارتخانه تازه تأسيس به كار خود ادامه داد و در سال 92 به دولت يازدهم منتقل شد.
تلاش براي تصويب قانون براي وزارتخانه بيقانون
در دولت يازدهم، اين وزارتخانه با عنايت به جمعيت 21 ميليوني مخاطبان و برنامههاي سياسي دولت براي بهرهگيريهاي سياسي از ظرفيت بالقوه جوانان در طول مدت 5/3 سال دو وزير و سه سرپرست را تجربه كرد. حالا و در ماههاي پاياني دولت يازدهم مسعود سلطانيفر، سكاندار تازه اين وزارتخانه با تأكيد بر اينكه وزارت ورزش و جوانان تنها وزارتخانهاي است كه ساختار، وظايف و اختيارات آن در مجلس تصويب نشده ميگويد: قصد داريم مصوبه خانه ملت را در اين زمينه بگيريم. به گفته وي، تاكنون براساس وظايف و اختيارات سازمان تربيتبدني و سازمان ملي جوانان در وزارت ورزش و جوانان عمل شده است.
وعدههاي جوانپسند وزير براي آينده
صحبتهاي سلطانيفر در نشست همانديشي جوانان با اعضاي دولت نيز حسابي جوانپسند بود و رنگ و بوي انتخاباتي داشت و در حالي كه كارنامه دولت در ايجاد شغل براي جوانان و مسائل اقتصادي خالي است، وي براي چهار سال آينده اينگونه وعده داد« اقتصاد ايران اين ظرفيت را دارد كه در دو دهه آينده هزار ميليارد تومان ارزش افزوده GDP و 9 ميليون شغل را ايجاد كند. اراده دولت اين است كه از بخش خصوصي حمايت شود تا شرايط اشتغال مناسب براي مردم به ويژه جوانان، مسكن، تحصيلات و ساير نيازهاي مادي و معنوي فراهم شود.» اين اراده دولت، اما در چهار سال گذشته براي جوانان ملموس نبوده است.
يكشبه رفتن وزارتخانهاي كه يكشبه آمد
از سوي ديگر هر چند اظهارات سلطانيفر درباره تلاش براي مصوب كردن قانون براي وزارتخانه بيقانون ورزش و جوانان با جدايي ورزش و جوانان همخواني ندارد، اما با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري دوازدهم و تمركز بر حمايت از سمنها، ماجراي جدايي ورزش و جوانان جديتر از قبل مطرح ميشود. عبدالرضا عزيزي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس ميگويد: وزير ورزش و جوانان موافق جدايي اين دو حوزه است، اما تفكيك اين دو بخش به سادگي امكانپذير نيست. اين در حالي است كه رضا حجتي، مدير كل مشاركتهاي اجتماعي وزارت ورزش و جوانان چند ماه پيش گفته بود «سازمان ملي جوانان در نيمه دوم سال احيا ميشود.»
هم اكنون در ميانه نيمه دوم سال هستيم و اگرچه سازمان ملي جوانان احيا نشده اما تغيير در رأس هرم وزارت ورزش و جوانان حكايت از برنامههاي جدي دولت براي انتخابات و حتي دوره بعدي رياست جمهوري است. برنامههايي كه بخشي از آن با تصويب ساختار، وظايف و اختيارات اين سازمان و با عنايت به تغيير تركيب مجلس ميتواند محقق شود، حتي اگر در اين فرصت كوتاه شرايط براي طلاق توافقي جوانان از ورزش مهيا نباشد. هر چند تجربه نشان داده ظهور يا انحلال يك سازمان يا وزارتخانه در ايران كار سختي نيست و يك شبه هم ميتوان وزارتخانهاي را كه يك شبه متولد شد، تفكيك كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر