ترافیک تهران در پاییز امسال هر روز علاوه بر افزایش افسارگسیخته و دامنهدار، حاشیهها و مدعیان و مقصران جدیدی پیدا میکند. خیابانها و بزرگراههایی که قفل میشوند و هیچکس به صورت مشخص نمیداند یا نمیگوید علت آن چیست.
روزنامه شرق: ترافیک تهران در پاییز امسال هر روز علاوه بر افزایش افسارگسیخته و دامنهدار، حاشیهها و مدعیان و مقصران جدیدی پیدا میکند. خیابانها و بزرگراههایی که قفل میشوند و هیچکس به صورت مشخص نمیداند یا نمیگوید علت آن چیست.
در همین شرایط شورای شهر تهران روز گذشته میزبان پلیس راهور تهران بود تا گزارشی از عملکرد این نیرو درباره ترافیک تهران را به شورا که بخشی از بودجهاش را تأمین میکند، بدهد. در این جلسه اعضای شورا نقبی به وضعیت تولید موتورسیکلتها و انواع بیماریهایی که مردم در این روزها دچارش هستند و... زدند اما دستآخر پلیس را یکی از مقصران اصلی ترافیک برشمرده و هرکدام از سمتی این نیرو را هدف انتقاد قرار دادند.
ترافیک این روزها مصنوعی و غیرعادی است
محسن سرخو، رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران جميع اتفاقات و شرایط یکماهه اخیر ترافیک تهران را کنار هم گذاشت و گفت: ترافیک یکماهه اخیر عجیب بود، چراکه پیش از این نیز نمایشگاه بینالمللی، مهمانسرای الهیه و سایر مراکز تجمعی در این محدوده از شهر وجود داشتند اما ترافیک این چند هفته متفاوت بود. اگر بخواهیم با این استدلال که مراکز تجمعی باید به بیرون شهر منتقل شوند برخورد کنیم باید همه پارکها، بیمارستانها و حتی شورا و شهرداری نیز به خارج از تهران انتقال داده شوند؛ قبول کنید که در یکماهه اخیر ترافیک تهران اصلا عادی نبوده است و بهنوعی میتوان گفت این ترافیک مصنوعی بوده است.
او به تجربیات خود و بسیاري از شهروندان درباره ترافیک یکماهه اخیر اشاره کرد و گفت: بارها با طیکردن مسیرهای مختلف ترافیک را امتحان کردم؛ بارها پیش آمده که یک مسیر قفل بوده اما پس از طی چند کیلومتر مسیر بدون هیچ دلیلی باز شده است! یکی از شهروندان مسیر چمران تا نیایش را ٢,٥ ساعته طی کرده، اگر این فرد میخواست پیاده این مسیر را طی کند، کمتر از یک ساعت لازم بود.
پلیس عاجز است
اما رحمتالله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از زاویهای دیگر وارد شد و تأکید کرد پلیس در کنترل ترافیک تهران عاجز شده است. شاهد هستیم در روزهای بارندگی مأموران پلیس راهور از سطح معابر محو میشوند، درحالیکه باید در روزهایی که بارندگی زیاد است و موجب ترافیک میشود، حضور فیزیکی مأموران نیز افزایش یابد.
پلیس ارادهای برای حل معضل ترافیک ندارد
پرویز سروری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران هم اصل اراده پلیس برای حل معضل ترافیک را زیر سؤال برد و گفت: پلیس نشان داده است که هر موقع اراده کند، میتوانیم شاهد حل مشکلات باشیم اما متأسفانه گویا پلیس ارادهای در حل ترافیک تهران ندارد. او همانند برخی دیگر از اعضا که از چند هفته قبل انگشت اتهام ترافیک را به سمت نمایشگاه تهران بردهاند، به این موضوع اشاره كرد و گفت: براساس قانون پلیس میتواند در برگزارشدن یا برگزارنشدن نمایشگاه در سئول نظر بدهد؛ پس چرا پلیس اجازه برگزاری نمایشگاه در سایت سئول را میدهد؟ مردم ترافیک تهران را نشانهای از ناکارآمدی پلیس میدانند، چرا پلیس نمیخواهد پیشقراول اجرای قانون باشد؟
سروری به اظهارات چند هفته قبل چمران که گفته بود «اگر دوباره در نمایشگاه بینالمللی تهران نمایشگاهی برگزار شود جلوی آن را با زنجیره انسانی میگیریم» اشاره كرد و گفت: اگر پلیس اجازه برگزاری نمایشگاه در سایت سئول را ندهد، دیگر نیازی به ایجاد زنجیره انسانی نیست.
پلیس از نمایشگاه بینالمللی پول میگیرد
حرفهای جدیدی که روز گذشته در شورای شهر تهران درباره پلیس راهور گفته شد شامل افشاگری درباره قرارداد چندصدمیلیونی پلیس با سایت نمایشگاهی سئول برای تسهیل عبورومرور و تردد هم میشد. محمدمهدی تندگویان، نایبرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که خودش دستی بر آتش امور نمایشگاهی هم دارد، به مهدی چمران، رئیس شورا درخصوص فعالیت سایت نمایشگاهی سئول و پیگیرینشدن درست مصوبات شورای شهر تذکر داد و گفت: سال ٨٣ در مصوبهای شهرداری ملزم شده بود از برگزاری هرگونه نمایشگاه در سایت سئول خودداری کند. آنموقع شهر آفتابی وجود نداشت اما حالا هم که هست، باز هم این مصوبه اجرا نمیشود.
او در ادامه به قرارداد چندصدمیلیونی پلیس راهور برای تأمین نمایشگاه اشاره کرد و گفت: وقتی این قرارداد را دارد، چگونه میتواند مانع برگزاری نمایشگاه در سایت سئول شود؟ تندگویان تأکید کرد چنین قراردادی بین پلیس و سایت نمایشگاه لغو شود و گفت: در نمایشگاه مشکل رفتوآمد و تأمین دسترسی بسیار جدی است و این در حالی است که بخش جنوبی نمایشگاه به وسيله صداوسیما به پارکینگ بدل شده و جای سؤال است که چگونه یک معبر عمومی میتواند به پارکینگ بدل شود و پلیس هم جلوی آن را نمیگیرد. درعینحال وقتی ساعت اداری صداوسیما، باشگاه انقلاب و نمایشگاه سئول تمام تخلیه میشوند حجم زیادی از ترافیک را دارند درحالیکه این محدوده هیچ پارکینگی ندارد و از معبر عمومی استفاده میکنند.
پلیس چراغهای راهنمایی را دستکاری میکند
اظهارات جدید و صریح احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران هم در جلسه روز گذشته درخور توجه بود. او با انتقاد از اینکه عزمی جدی از سوی پلیس راهور درباره ترافیک تهران دیده نمیشود، به یکی از اقدامات پلیس یعنی دستکاری چراغهای راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: ما این دستکاری چراغهای راهنمایی را قبول نداریم و معتقدیم روی ترافیک هم اثری ندارد. وی با تأکید بر مصوبه دولت مبنیبر ممنوعیت شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری گفت: چرا کماکان پلیس این موتورها را شمارهگذاری میکند.
تهدید پلیس با کاهش بودجه
براساس این گزارش، تعدادی دیگر از اعضای شورا هم در جلسه دیروز موضوع ترافیک را با محوریت بررسی تقصیرهای پلیس راهور مطرح کردند، درحالیکه از توضیحات سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، قانع نشده بودند و بعد از آن هم انتقاداتشان ادامه داشت، اما دراینمیان حبیب کاشانی، نایبرئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران، با بیان صحبتهایی اعتراضی به همکاران خود، جانب دفاع از پلیس را گرفت که پس از چند دقیقه هیأترئیسه با این دلیل که وقت تمام شده، بلندگویش را قطع کرد. او به یکی از طرحهای درحالبررسی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: این پروژه ٢٦٠ هزار مترمربع است که تنها سه هزار متر پارکینگ برای آن در نظر گرفته شده و تنها یک هتل ٨٠ هزارمتری در این پروژه در منطقه پنج وجود دارد.
او با بیانی صریح گفت: خود ما چراغگردان روی خودرویمان نصب کرده و برای تردد از خط ویژه استفاده میکنیم و حالا داریم درباره حل معضل ترافیک که چیزی از آن را درک نمیکنیم، صحبت میکنیم یا مثلا اگر یک مأمور پلیس اجازه تردد مسئولان در خط ویژه را ندهد، بلافاصله گوشی تلفن را برمیداریم، با مسئولان مختلف تماس میگیریم تا وی توبیخ شود و حالا میخواهیم صرفنظر از رفتار خودمان، درخصوص حل ترافیک صحبت کرده و پلیس را مقصر میدانیم، درحالیکه پلیس نیز مقصر نیست. حالا هم سردار مهماندار نمیتواند به اعضای شورا انتقاد کند چراکه اگر حرفی بزند، با کاهش بودجه او را تهدید میکنیم. البته اظهارات کاشانی از این قسمت بهبعد قطع شد.
اگر پولی گرفته شده باشد، استعفا می دهم
اما سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ که در ابتدای جلسه توضیحاتی را به اعضای شورای شهر تهران داده بود، در ادامه جلسه به برخی از اظهارات آنها پاسخ داد. او درباره شمارهگذاری موتورسیکلتها گفت: یک سازمان دیگر مجوز شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری آلودهکننده را صادر میکند و روی تولید زیرپلهای هم نظارت نمیشود، در گوشه دیگری از شهر مالها ساخته و ترافیک ایجاد میشود و هرکسی هر کاری میخواهد میکند و بعد از پلیس، حل همه این معضلات را میخواهند. زمانی که موتورسیکلت در زیرپلهها تولید میشد، کسی نمیآمد جلو تولید آن را بگیرد، اما حالا جمعآوری دو میلیون و ٥٠٠هزارتایی آنها را از ما میخواهند. او تصریح کرد: اگر مبنا بر جمعآوری باشد، باید خیلی از مکانهای دیگر از جمله نمایشگاهها و مالها هم بسته شوند. قبول داریم که کاستیهایی در حوزه پلیس وجود دارد، اما قطعا همه مشکل اینجا نیست و باید برای تکمیل وظیفه پلیس، دیگران هم به وظیفهشان عمل کنند.
او در ادامه به مسئله مطرحشده درباره کمک مالی شورا و شهرداری تهران به پلیس راهور اشاره کرد و گفت: منظورم پول و اعتبار نبود، هرچند که این موضوع نیز مهم است، اما بخش اصلی صحبتم حمایتهایی بود که در اختیار شورای اسلامی شهر تهران است؛ اگر لازم است در جایی مقرراتی وضع کند این کار را انجام دهد و در جای دیگری که نیاز به وضع قوانین در مجلس شورای اسلامی است مصوب شود. انتظار داشتم بهجای انتقادات از من، راهکارها خواسته شود و در پایان دوره تصدی من در این مسئولیت از من خواسته شود که چه میزان از این برنامهها را اجرائی کردم. بااینحال از انتقادات خوشحال شدم و ترسی نیز ندارم. او درباره اخذ پول ازسوي پلیس راهور از مرکز نمایشگاهی سئول هم گفت: بههیچعنوان چنین چیزی وجود ندارد و اگر کسی برگهای بیاورد که در آن قراردادی مبنیبر گرفتن مبلغی ازسوي پلیس راهور از مجموعه نمایشگاههای بینالمللی باشد، قطعا اقدام عملی را شخصا انجام خواهم داد و بعد هم استعفا میدهم.
لازم به ذکر است که کمک شهرداری تهران به پلیس راهور در سال ٩٤ حدود ٧٠میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ٧٧میلیارد تومان افزایش یافت. البته در سال ٩٥ علاوه بر این مبلغ که براي پرداخت مابهالتفاوت اضافهکاری، چاشت، غذا، لباس و... مأموران در نظر گرفته شده، در سرفصل اعتبار سرمایهای نیز حدود هشتمیلیارد تومان برای خرید خودرو و تجهیزات پلیس راهور در نظر گرفته شده است. البته به نظر میرسد بیان بسیاری از این ایرادات که همیشه هم به نحوی در دورههای مختلف وجود داشته و حالا به چشم اعضای شورای شهر آمده است، زمینهای برای برنامهریزی بلندمدت شهرداری تهران در قرارگرفتن پلیس راهور بهعنوان یکی از زیرمجموعههای شهرداری تهران باشد. این استدلال که چون پلیس زیرمجموعه شهرداری نیست عملکرد خوبی ندارد و نمیتوان روی آن نظارت کافی داشت، بارها در سالهای گذشته گفته شده بود و همچنان گفته میشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
واقعا زجرآور من شغلم رانندگیه یعنی مدیرتی نیست ترافیک این شهر رودرست کنه پاس میدن به هم متاسفم عرضه ندارند مردونه برن کنار هرکاری مدیرمیخاد خسته شدیم بابا
نظر کاربران
کلا ترافیک زیاد و سنگین چیز خوبیه, بخصوص وقتی قفل میشه دیگه عالیه!
واقعا زجرآور من شغلم رانندگیه یعنی مدیرتی نیست ترافیک این شهر رودرست کنه پاس میدن به هم متاسفم عرضه ندارند مردونه برن کنار هرکاری مدیرمیخاد خسته شدیم بابا