«سلام بمبئی» به سینمای روشنفکری سیلی زده
سينمايي که واجد مؤلفههاي مردمپسند باشد همواره از سوي شبهروشنفکران با برچسب فيلمفارسي مورد تخطئه قرار گرفته است و «سلام بمبئي» از اين نظر نقطه مقابل سينماي شبهروشنفکري قرار ميگيرد. اثري که ثابت ميکند بدون زيرپا گذاشتن خط قرمزهاي اخلاقي و البته با رعايت استانداردهاي سينمايي ميتوان فيلم عامهپسند ساخت.
محمد قربانپور با اينکه نام شناخته شدهاي در سينماي ايران نيست و ليستي از فيلمفارسيهاي يکي، دو دهه اخير سينماي ايران را نوشته و ساخته است، اما «سلام بمبئي» در کارنامه سينمايي او قطعاً يک جهش محسوب ميشود. «سلام بمبئي» فيلم خوبي است چون مبتني بر قابليتها و ظرفيتهاي ذاتي سينما بنا شده است؛ فيلمي که به لحاظ سينمايي در نقطه مقابل سينماي شبهروشنفکري ايران قرار ميگيرد و خوشبختانه تلخکام کردن و نااميد کردن مخاطب بيچاره ايراني را رسالت اصلي سينما فرض نکرده است.
فيلمساز سينما را با ميتينگ سياسي يا کلاس درس اخلاق اشتباه نگرفته و دقيقاً اثرش را براي مردم و به احترام مردم ساخته است. چرا ميگوييم که «سلام بمبئي» به مردم احترام گذاشته؟ چون اصول فني و تکنيکي لازم براي قوام يک اثر سينمايي مخاطبپسند را رعايت کرده است.
نکته مثبت ديگري که فيلم «سلام بمبئي» از آن سود ميبرد و ميتواند براي فيلمسازان شبهروشنفکر و سياستزده ايراني مفيد باشد، مسئله احترام به خانواده و در رأس آن مادر است. کمتر فيلم ايراني را ميتوان يافت که خانواده و بهخصوص تکريم مادر در آن پررنگ باشد. گويي اين حقيقت مقدس در فرهنگ ايراني سالهاست که در سينماي ايران به عنصري بيارزش تبديل شده است. فيلم «ابد و يک روز» به عنوان جايزهگيرترين فيلم سالهاي اخير سينماي ايران که نظر مثبت اغلب طيفهاي فکري سينما را نيز به خود جلب کرد، فيلمي است که به بهانه رئاليسم، نازلترين تصوير ممکن از مادر ايراني را ارائه داده و خانواده را در پستترين وضعيت تاريخي سينماي ايران به تصوير کشيده است و البته در تمام محافل شبهروشنفکري سينما نيز تجليل ميشود و بيشترين جوايز جشنواره فجر انقلاب اسلامي را نيز به خود اختصاص ميدهد. جالب است که «ابد و يک روز» در برخي محافل به اصطلاح ارزشي و اصولگرا نيز با استدلال اينکه پايانبندي فيلم نااميدانه نيست، مورد تمجيد قرار ميگيرد.
«سلام بمبئي» با اينکه ادعاي اخلاقگرايي ندارد، اما قطعاً اثري اخلاقگراست. عشق، خانواده، مادر، پدر و از همه مهمتر زندگي در اين اثر سينمايي جريان دارد. فيلمساز داستان عاشقانه به ظاهر ساده و معمولي خود را روان و حرفهاي تعريف ميکند. محمدرضا گلزار يکي از بهترين بازيهاي خود را در اين اثر ارائه ميدهد و با اينکه بيش از ۷۰ درصد ديالوگهاي او در فيلم به زبان انگليسي است، اما مسلط نشان ميدهد. به جز بنيامين بهادري که البته انتظاري هم از او نيست و حضور صداي او در فيلم مؤثر واقع شده، تقريباً همه بازيگران بازيهاي قابل قبولي ارائه دادهاند.
استفاده هليشات و نماهاي باز در فيلم با توجه به اينکه هويت جغرافيايي دو کشور هند و ايران براي فيلمساز داراي اهميت بوده به درستي استفاده شده است و نمادهاي تاريخي دو کشور نيز در طراحي بصري فيلم کاربرد مؤثري دارد. موفقيت اصلي فيلم «سلام بمبئي» را بايد در هوشياري فيلمساز در وفاداري به مؤلفهها و سبک سينماي هند دانست؛ سينمايي که در وهله اول از شخصيتي ملي برخوردار است و با رؤياها و اميدها و انگيزههاي مردم همخواني دارد. از اين منظر «سلام بمبئي» به عنوان اثر مشترک سينماي هند و ايران فيلمي قابل احترام است که مبتني بر ذائقه اصليترين سرمايه سينما يعني مردم توليد شده و سعي نکرده شعارها و شعرهاي فرامتني را آلوده سينما کند و عامل توفيق آن نيز همين وفادار بودن به ذات سينماست.
نظر کاربران
واقعا چهره و بازی بدون حس وتکنیک گلزار رو توی فیلم هاش میبینی ، فقط به پول و وقتی که گذاشتی برای سینما رفتن تاسف می خوری ،
اصلا روشنفکری یعنی چه؟؟
همین به اصطلاح روشنفکرها گند زدن به جامعه .
کارکردن زنها بیرون از خونه. داشتن روابط بعد از ازدواج. .... جابه جا شدن نقش زن و مرد . از هم پاشیدگی خانواده ها .سردرگمی جوانها.
همه و همه به خاطر این به اصطلاح روشنفکرها ست.
همون بهتر که سیلی بخورن بلکه دل ما یه کم خنک شه .
به هر حال قضاوت کردن مابین ایرانی ها یه امر بدیهی شده...
این متنم نمونه ی عینیش بود که الان خوندیم!!!
لمپنیسم فرهنگی!!!! بازگشت فیلمفارسی مبارک!!! و تبریک ویژه به فراستی و دوستان بابت از بین بردن شعور سینمایی مردم!!
به هر حال قضاوت کردن مابین ایرانی ها یه امر بدیهی شده...
این متنم نمونه ی عینیش بود که الان خوندیم!!!
به هر حال قضاوت کردن مابین ایرانی ها یه امر بدیهی شده...
این متنم نمونه ی عینیش بود که الان خوندیم!!!
با این فیلم استارت فرهنگ غربی رو میخواهند وارد ایران کنند .
دست زدن زن و مرد بهم بدون دلیل حرکات خیلی زننده ... و ... متاسفم فقط
چی بود این فیلم .
این فیلم به بدترین شیوه ممکن ساخته شده بود و به شعور مخاطب توهین میکرد.وقت گذاشتن برای دیدن اینطور فیلمها اشتباه محضه...