۴۴۰۶۶۳
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

چالش افزایش تولید خودرو در ایران

رشد تولید و فروش خودرو اگر چه از تحقق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر می‌دهد با این حال اما اخبار خوبی از صادرات خودرو به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که محصولات تولید شده خودروسازان تنها می‌توانند در راه‌ها و جاده‌های کشور تردد کنند و راهی برای صادرات این خودروها فراهم نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد: رشد تولید و فروش خودرو اگر چه از تحقق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر می‌دهد با این حال اما اخبار خوبی از صادرات خودرو به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که محصولات تولید شده خودروسازان تنها می‌توانند در راه‌ها و جاده‌های کشور تردد کنند و راهی برای صادرات این خودروها فراهم نیست.
ازسوی دیگر عدم توازن میان تولید و توسعه راه‌ها و معابر کشور برای تردد خودرو، هم‌اینک بسیاری از شهر‌های بزرگ به‌خصوص تهران را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده که ترافیک‌های طولانی و آلودگی هوا را منجر شده است. در این زمینه روز گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به مشکلات ترافیکی تهران تاکید کرده که روزانه صدها هزارخودرو از خارج از تهران وارد پایتخت می‌شوند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که اگر مسیر صادرات خودرو مهیا نشود، تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو آن هم تنها برای بازار داخل، نتیجه‌ای جز معضلات شهری کنونی ندارد.

بر این اساس گذشته از اینکه محصولات داخلی که با پلت‌فرم‌های قدیمی و فاقد تکنولوژی روز به تولید می‌رسند مشتری خارجی ندارد اما این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که دولت نیز می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند. تجربه کره جنوبی نشان‌دهنده آن است که دولت از پنج ابزار برای حمایت از صادرات برای تمامی محصولات تولید شده در این کشور از جمله خودرو بهره گرفته است، این پنج ابزار کمک‌های مالی مستقیم، اعطای ضمانت‌نامه برای قراردادهای خارجی، تخفیف در پرداخت نرخ بهره تسهیلات بانکی، بیمه‌های صادراتی و مناطق آزاد است.
ابزارهای مذکور اگر چه همراه با اقدامات هوشمندانه و حمایت‌های برنامه‌ریزی شده دولت رخ داده اما هم منجر به توسعه صنعت خودرو این کشور شد و هم مسیری برای توسعه صادراتی بوده است. در هر صورت اگر چه خودرو به‌عنوان پیشران رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما تولید بیشتر، آن هم تنها برای بازار داخل راهی نیست که منجر به پیشرفت صنعت خودرو کشور شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    اگر میخواهید الودگی هوا تمام شوم شرکت های خودرو سازی داخلی همه را تعطیل کنید و مالیات ورود خودروهای خارجی را بردارید تا به راحتی خودروهای استاندارد وارد شوند انوقت ایران بدون الودگی هوا را خواهید دید ولا غیر هرگز

  • مهدی

    این معضل خاص ایران هست و اصولا جاهای دیگه توان و پتانسیل ایجاد چنین معضلی وجود نداره.
    آخه این چه زور و ظلمیه که محصولات مرگبار خودروسازهای داخلی رو مردم مجبور باشن بخرن ؟
    چند سال لازمه تا خودروساز داخلی بتونه محصولاتش رو استاندارد کنه ؟
    صنعت خودروی کره ی جنوبی همزمان با ایران خودرو شروع به کار کرد. حالا ماشینای اونا کجا و لگن های افتخار آفرین ملی ما کجا. واقعا به فکر صادرات این لگن ها هم هستین !؟

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج