تفاوت گواهینامه گرفتن در ایران و دیگر کشورها
از زمان اختراع خودرو بیش از ۱۳۰ سال میگذرد. با افزایش میزان خودروها، قوانین برای عبور و مرور آنها وضع شد و افراد برای اجازه رانندگی مجبور به اخذ گواهینامه بودند. اولین خودرو در اوایل قرن بیستم وارد ایران شد؛ در سال ۱۲۸۱ مظفرالدین شاه اولین ایرانی بود که نشستن بر این وسیله متحرک را تجربه کرد.
از کمپین «بین خطوط برانید» تا جرایم سنگین عدم رعایت قوانین رانندگی
حتما در خیابانهای شلوغ و پرترافیک شهرهای بزرگ متوجه نوع حرکت خودروها شدهاید. عبور از خط ممتد، عبور از چراغ قرمز، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از راهنما، بوق زدنهای بی مورد و مکرر، توقف مسافرکشها در وسط خیابان و بسیاری دیگر که تنها با حضور چند دقیقهای در خیابان متوجه آن خواهید شد. موضوعی که به آن فرهنگ رانندگی میگویند و به دلایلی در بسیاری از رانندگان پیر و جوان ایرانی دیده نمیشود.
این عدم رعایت قوانین رانندگی که در واقع یکی از اصلیترین اصول مربوط به عبور و مرور در خیابان ها است، از کجا ناشی میشود؟
سوالی که هیچکس به آن پاسخ نمیدهد و آن را قصور سایر رانندگان و حتی جاده های کشور می داند! در سالهای اخیر و با روی کار آمدن فضای مجازی کمپینهایی سعی در اصلاح نوع رانندگی افراد داشتند.
کمپین «بین خطوط برانید» یکی از این موارد بود که پس از توجه چندین ماهه رانندگان کم کم به دست فراموشی سپرده شد و تنها در حد یک برچسب پشت خودرو ها ماند. در مقابل عدم رعایت قوانین همیشه جرایم نیز وجود داشته است. پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان تنها ارگان مسئول عبور و مرور خودروها و نظارت بر نوع رانندگی افراد در مقابل عدم رعایت قوانین، جرایمی را برای رانندگان وضع میکند. جرایمی که افزایش آن در سالهای گذشته نشان از عدم رضایت پلیس راهور از رانندگان دارد. به طور مثال در آخرین تغییرات مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی عبور از چراغ قرمز در نقاط شهری برای فرد خاطی جریمه ای ۲۰۰ هزار تومانی در بر خواهد داشت. یکی از اهداف این افزایش جرایم را میتوان بازدارندگی آن دانست، به عبارت دیگر پلیس انتظار دارد که با افزایش این جرایم رانندگان توجه بیشتری به آنچه در آزمون رانندگی آموخته اند، کنند.
مقایسه اخذ گواهینامه در داخل و خارج از کشور
در ایران افرادی که دارای ۱۸ سال تمام هستند میتوانند در آزمونهای رانندگی شرکت کنند. بدین شرح که با قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی و همچنین قبولی در آزمون رانندگی با اتومبیل سواری گواهینامه خود را اخذ می کنند. با نگاه جزئیتر فرد با حضور در یکی از مراکز مربوط به اخذ گواهینامه پس از ثبتنام و پشتسرگذاشتن کلاسهای تئوری مربوط به آییننامه و همچنین با ۱۲ جلسه رانندگی در کنار یک مربی کارآزموده و شرکت در آزمون نهایی که توسط یک مقام از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی صورت میگیرد، گواهینامه خود را اخذ کنند. گفتنی است طول هر یک از جلسات ۱۲گانه حدود یک ساعت و نیم است. در واقع یک فرد در کشورمان با گذراندن کمتر از ۲۰ ساعت رانندگی(با شرایط گفته شده) میتواند در خیابانها تردد کند.
این اتفاق در کشورهای دیگر مانند سوئد و یا ایالت متحده امریکا کمی متفاوت است. بر اساس اطلاعات موجود از این کشورها افراد دارای ۱۶ سال تمام میتوانند در کلاسهای مربوط به آموزش رانندگی شرکت کنند و تا دو سال رانندگی و همچنین رعایت قوانین و فرهنگ استفاده از آیین نامه را آموزش ببینند. در کنار این آموزش آنها میتوانند در کنار فردی مطمئن و دارای گواهینامه رانندگی در شرایط محدود در خیابانها نیز عبور و مرور کنند تا رانندگی را کاملا آموزش ببینند. شاید تفاوتی را که در اینجا می توان دید این است که شخصی که در امریکا گواهینامه رانندگی اخذ میکند، از دو سال پیشتر برای دریافت آن آموزش دیده؛ اما در ایران تنها پس از گذشت یک ماه فرآیند اخذ گواهینامه به پایان میرسد.
دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد
حال باید دید تغییراتی که در نظام آیین نامه رانندگی ایجاد شده است تا چه حد در ریزش افراد شرکت کننده در آزمون تاثیر گذار است و تا چه میزان در آموزش افراد در رانندگی موثر خواهد بود.
نظر کاربران
دو سال با 20 ساعت تفاوت چندانی نداره ! در عوض ما کشته هامون در اثر تصادفات از اون ها بیشتره و این خودش یک رکورد محسوب می شه !!!! خخخخ
گواهینامه را هرچقدر هم به سختی بدهند باز هم در فرهنگ رانندگی مردم تاثیری نخواهد داشت.
مردم ما در رانندگی بسیار عصبی هستند و دق دل مشکلاتشان را در رانندگی در می آورند .
با توجه به ازدیادِ روز افزونِ خودرو های غیراستاندارد ، حداقل کاری که در رابطه با کم خطر شدن رانندگی میتونیم انجام بدیم ، رعایت فرهنگِ رانندگی هست ، لطفا رانندگی رو درست و صبورانه انجام بدیم
طول دوره آموزش رانندگی باید بیشتر بشه تا شاهد تصادف کمتری باشیم. اگر مهارت در رانندگی در کنار رعایت قوانین رانندگی بیشتر بشه در نتیجه تصادف هم کمتر میشه. ولی در شرایط فعلی خیلی از راننده ها از تخلفات رانندگی چیزی نمی دونن. و وقتی با جریمه روبرو می شوند میگن ما تخلف نکردیم. با 20 ساعت آموزش هم کسی راننده نمی شود. آموزش رانندگی حداقل باید 800 ساعت باشه و مهمتر از اون کیفیت آموزش هست که باید به صورت کامل آموزش بدن. الان این نوع آموزشی که تو آموزشگاه های رانندگی هست منسوخ ترین نوع آموزش هست.
بدترین نوع آموزش وآنهم (پولی) وتوصیه ای درآموزشگاهها انجام میشود. که قبلا این روش نبوده وکم تر حوادث داشته ایم..چون من ازرانندگان قدیمی هستم وبا سختی ..تمرین ومهارت مطلق گواهینامه گرفتم..وبعداز40سال الحمدلله تصادف حادثه ای برایم رخ نداده واغلب خورده ام تا زده باشم..وعلت این بوده که رعایت کرده ام ومهارت کافی داشته ام.حتی حین لغزندگی ماشین درجاده یخ زده که بدون زنجیره رانندگی کرده ام کنترل کرده بدون حادثه..ویا سر پیچها باسرعت غیر متعارف وسیله را کنترل کرده ام..اینها فقط مرتبط با مهارت در آموختن رانندگی بوده..وآمار نشان میدهدمسببان وحادثه دیده ها اغلب رانندگان جدید ویا جدید الگوریتم هستند..؟؟؟یعنی تجربه کافی وظایف ندارند..وعلت آموزشگاههای بدون آموزش هستند!!!وافسران بازنشسته ناظر بر این آموزشگاهها هستند..چون همه(آموزش دیده ها ) توصیه وسفارش میشوند ومورد تایید قرار میگیرند...
سلام.بهتره ارزش گواهینامه مارو اینقدر کم نکنید.اسمش 12جلسه اس ولی اگه مسلط نباشی مربی میتونه بهت1تا 4جلسه بده.
بعدم آزمون سرهنگو هر دفعه یک سوم شاید قبول بشن.باید قبلش تمرین کنی تا پیشش اروم باشی .ماشیناشونم کلاج ایناش داغونه همه خاموش میکنن..همه قبلش یا اموزشگاه یا با ماشین خودشون تمرین میکنن.مثلا من هفت هشت بارم با پدرم رفتم تمرین
اونجا خیلیا رد میشن یعنی سرهنگ بلد نباشی که قبولت نمیکنه
تازه بعدشم محدودیت هست که فقط تو شهر برونیم و یکی پیشمون باشه و اینا
اگه تصادفم بشه به خاطر بی احتیاطی و بی اعصابی و اعتماد به نفس کاذبه
وگرنه تازه کارا خودشون خیلی رعایت میکنن و محتاطن و ایمن میرونن.