۴۳۶۳۷۹
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

لاریجانی:زنجانی همکاری می‌کرد به این روز نمی‌افتاد

رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: اگر او همکاری می‌کرد به این روز نمی‌افتاد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: اگر او همکاری می‌کرد به این روز نمی‌افتاد.

علی لاریجانی در اولین نشست خبری در دوران مجلس دهم در رابطه با وضعیت پرونده بابک زنجانی و روشن شدن ابعاد آن، گفت: اینکه گفته می‌شود تاحدودی ابعاد پرونده روشن نیست، من بعید می‌دانم که اینطور باشد. سیر بررسی‌های حقوقی در سیستم حقوقی ما مقداری زمان‌بر است. به هر حال این مسأله زمان می‌برد و باید از خودشان دفاع کنند. این با توجه به روند کار، امر غیرمترقبه‌ای نیست.

او ادامه داد: ابعاد این مسأله تا حد زیادی روشن شده، می‌ماند یک مسأله که آیا این پول با این روش برمی‌گردد یا نه! اگر همکاری می‌کرد که به این روز نمی‌افتاد، باید همکاری می‌کرد، نکرد و این شد.

رئیس مجلس تأکید کرد: نظام که نمی‌تواند معطل بماند. مجال‌های مختلفی هم دادند که ایشان بتواند برگرداند. ایشان هم حرف‌هایی زد ولی به هر حال از پس کار برنیامد. دیروز دیدم که باز هم به وی فرصت‌هایی دادند که اصلاح کند و تخفیف‌هایی داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مرحوم مدرس تحول بنیادین در سرنوشت کشور ایجاد کرد به سالروز روز دانشجو اظهار کرد: باید از نقش ممتاز دانشجویان و تاثیر آنها در کشور حمایت کرد و امیدواریم سلوک سیاسی دانشجویان همچنان ادامه پیدا کند.

وی افزود: معمولا بخاطر شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس جلسه ای با دوستان رسانه ای دارم که امروز مصادف با روز دانشجو یعنی ۱۶ آذر روز ممتازی در تاریخ کشور شده است.

وی مدرس را شخصیت تاثیرگذاری در تاریخ ایران دانست و گفت: روز دانشجو نیز روز مهمی در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران محسوب می شود.

لاریجانی افزود: مرحوم مدرس به عنوان یک شاخص در نظر گرفته می‌شود که تحولاتی را در دوران خود به وجود آورد. مرحوم مدرس با ایستادگی در مجلس تحول بنیادین را در سرنوشت کشور ایجاد کرد که پایه گذار نظام مبتنی بر تفکر پارلمانی شد.

رئیس مجلس گفت: مرحوم مدرس اصرار داشت همه تصمیمات مهم کشور در درون مجلس گرفته شود که این فکر در طراحی نظام جمهوری اسلامی استفاده شد. همچنین آن زمان بحثی درباره پنج مجتهد تراز اول بود که این موضوع در نظام جمهوری اسلامی به صورت شورای نگهبان تعریف شد. همچنین نظر ایشان درباره جایگاه مجلس در امورات کشور نیز در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرد.

وی تاکید کرد: شهید مدرس فرد تاثیر گذاری بود که باید همیشه به روح پرفتوح ایشان تعظیم کرد.

رئیس مجلس با اشاره به سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر حادثه و مقطع تاریخی نبود بلکه شروعی بود که جریان دانشگاهی با بیداری نسبت به سرنوشت کشور را رقم زد و با خودگذشتگی در مقابل استبداد و سلطه آمریکا ایستاد. فریاد دانشجویان در دانشگاه شروعی برای مبارزه اصلی بود که بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی همچون پیروزی انقلاب دانشجویان و دانشگاهیان حضور داشتند و امروز نیز با گسترش دانشگاه در کشورمان زمینه های رشد فکری برای جامعه به وجود آمده است.

لاریجانی اضافه کرد: این نقش همچنان ممتاز است و باید از آن حمایت کرد. لذا به همه دانشجویان و اساتید این روز را تبریک می گویم و امیدوارم همچنان سلوک سیاسی ادامه پیدا کند.

درباره بودجه ۹۶ براساس برنامه ششم توسعه تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال ۹۶ و اینکه آیا این بودجه براساس برنامه ششم توسعه یا برنامه پنجم توسعه تصویب خواهد شد گفت: تلاش ما این است که برنامه ششم توسعه در روزهای آینده وارد صحن مجلس و در مورد آن تصمیم گیری شود. قرارمان این است که کمیسیون تلفیق در این هفته با جلسات صبح و بعدازظهر و شب این مسأله را به نتیجه برساند. اگر اینطور باشد علی‌القاعده می‌رسیم؛ به علاوه تا روند بررسی بودجه طی شود که ابتدا زمانی است که نماینده‌ها پیشنهاداتشان را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند و بعد هم کمیسیون تلفیق سه هفته زمان دارد.

با آملی لاریجانی صحبت داشته‌ام

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید که در روزهای اخیر شاهد اختلاف نظری بین قوه قضائیه و مجلس بودیم، آیا جدا از اینکه رئیس قوه مقننه هستید، صحبت جداگانه‌ای با آیت الله آملی لاریجانی داشتید و یا تذکری داده‌اید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: حتما صحبت داشته‌ام، اما فضا به این تندی که شما گفتید نیست. فضا را آنقدر تیره و تار نمی بینیم بخصوص در شرایط فعلی که مصافی در صحنه بین المللی داریم و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داریم ذهن همه ما را مشغول کرده، حتما اولویت ما اینگونه درگیری‌ها نیست. توصیه ما هم در مجلس و هم در قوه قضائیه این است که فضا را سهل کنید؛ چون باید اولویت بندی برای مسائل کشور داشته باشیم و تلاشمان همین بوده و گفت‌وگوهایی نیز صورت گرفته که به آرامشی برسند.

لاریجانی ادامه داد: شرایط را باید برای کارهای اساسی تر قرار دهیم.

از دولت جدید یمن حمایت می‌کنیم

در ادامه خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید، با توجه به روی کارآمدن دولت جدید در یمن برای انصارالله شاهد دولت دیگری به ریاست منصور هادی مورد حمایت عربستان هستیم. آیا جمهوری اسلامی دولت یمن را به رسمیت می شناسد و حمایت های مالی و سیاسی خواهد کرد؟

لاریجانی در پاسخ گفت: دولت جدید تشکیل شده در یمن فقط مربوط به حوثی‌ها نیست و احزاب دیگری همچون حزب علی عبدالله صالح هستند که نقش جدی دارند. به نظر می‌رسد آنها از مشروعیت و مقبولیتی برخوردار هستند؛ به اضافه اینکه منصور هادی با رفتاری که در حمایت از بمباران‌های کشور توسط سعودی کرد، پایگاه مردمی خود را از دست داد. لذا جایگاهی است که مردم به آن تمسک کرده‌اند و ما به رای مردم اعتماد داریم که این مسیر می تواند موفق باشد.

وی ادامه داد: اما این که مساله یمن با تاسیس این دولت حل می‌شود بعید می‌دانم. موضوع یمن به خاطر رفتار گستاخانه و غیر قانونی توسط سعودی‌ها به هم ریخته شده و مشکلات اقتصادی و نظامی و سیاسی زیادی دارد. بنابراین این به هم ریختگی در کل منطقه وجود دارد یک وجه آن در یمن است

به گفته وی، عوامل محرک و مزاحم در منطقه که باعث ایجاد مشکلات تروریستی در منطقه شده است که گوشه‌ای از آن را در یمن در برگرفته است. لذا بعید است این مشکل به سادگی حل شود، البته یک سنگر برای حل مساله است. امیدواریم این دولت بتواند موفق باشد و ما هم حمایت می کنیم که توفیقاتی برای حل مشکلات مردم یمن به دست آورده و گام های اساسی بردارند.

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید با توجه به تصمیمات سنا و کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های ایران مقامات کشورمان و رئیس جمهور بر اجرای مصوبه مجلس تاکید داشتند. شما روز گذشته به موضوع تشکیل شورای هسته‌ای اشاره کردید، آیا منظور از این شورای هسته‌ای کمیته نظارت بر اجرای برجام و یا شورای دیگری است؟

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه لغو برجام توسط آمریکا می‌تواند موجب ایجاد شکاف بین آمریکا و ۱+۵ شود گفت: این که این دسته بندی را به وجود می‌آوریم تا حدی بستگی به رفتار ما هم دارد. این موضوعی است که باید با حوصله رسیدگی شود، ولی چندین راهکار وجود دارد.

او در مورد مواضع چین نیز خاطرنشان کرد:‌ وزیر خارجه چین در سفر آقای ظریف اظهار نظر روشنی کرد و روس‌ها هم با ما همکاری دارند. از طرف دیگر توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک توافق بین‌المللی است و درشورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. چیزی نیست که بین دو کشور باشد و به این صورت بهم بخورد،‌ دیگرانی هم هستند و ساز و کارهایی وجود دارد که مزاحم آنها خواهد شد.

رئیس مجلس به خبرنگار دیگری که در رابطه با وضعیت معیشت مردم و اقدامات دولت در تصویب برجام سوالی را مطرح کرد گفت: دغدغه شما درست است و دغدغه‌ی اصلی ما باید مسائل اقتصادی باشد، اما همانطور که گفتم موانعی وجود دارد که باید تک تک برداشته شود، ما تلاش می‌کنیم همه همت‌ها به سمت تولید داخلی برود، بحث برجام هم این بود که زمینه‌هایی برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم کند.

خبرنگار دیگری در رابطه با شفافیت علت لغو برخی از استیضاح‌ها توسط رئیس مجلس را مورد پرسش قرار داد که لاریجانی گفت:‌ استیضاح به معنی واضح کردن یک موضوع است. به همین دلیل هم ابتدا به کمیسیون می‌رود و کمیسیون‌ها نظرشان را می‌دهند. اگر به نتیجه برسید بحث استیضاح در آنجا تمام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی از وقت‌ها استیضاح در این مسیر تمام می‌شود و بعضی از وقت‌ها تمام نمی‌شود، در مورد اخیر چون خود دولت تغییراتی را داد استیضاح مطرح نشد، این مساله ساز و کار دارد چیز پنهانی در آن وجود ندارد؛‌ در حال حاضر هم در مورد استیضاحی که این روزها مطرح می‌شود هم وقت زیادی از دولت باقی نمانده و اگر شرایط دیگری بود مطرح می‌شد. اما در این شرایط هم مطرح می‌شود. من نمی‌دانم مقصود شما از غیر شفاف چیست؟ کسی که استیضاح می‌کند باید مهارتش را به طور شفاف بگوید. چون در غیر این صورت استیضاح مطرح نمی‌شود.

سوال دیگری که از رئیس مجلس مطرح شد؛ این بود که آیا برجام تفسیر و تعبیری است که خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی نوشته‌اند یا رسانه‌های ایرانی برجام را تعبیر و تفسیر می‌کنند. لاریجانی در پاسخ به این سوال متذکر شد: اگر بعضی جاها با دقت بیشتری نوشته می‌شد تفسیرهای متنوع پیدا نمی‌کرد. در هر توافقی باید به فکر زمان اختلافش هم باشیم.

در ادامه این نشست خبری ، خبرنگاری در رابطه با دلایل عدم تشکیل فراکسیون ولایت سوال پرسید و گفت: برخی این مساله را مطرح می‌کنند که در مجلس و از سوی شخص رئیس مجلس اراده ای وجود دارد که فراکسیون ولایت شکل نگیرد؛‌لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: در مجلس دو فراکسیون سیاسی وجود دارد و بقیه فراکسیون‌ها تخصصی هستند. درست است که تشکیل فراکسیون ولایت با تاخیر صورت می‌گیرد اما در حال کار هستند. اختلاف بر سر فراکسیون اکثریت زیاد است. بحث‌هایی هم برای ساماندهی این فراکسیون‌ در روزهای آینده مطرح می‌شود. من نمی‌توانم این را تایید کنم که اراده ای وجود دارد، ما نباید نیت خوانی کنیم.

لاریجانی متذکر شد: از قبل هم اختلاف نظرهایی داشتند اما این به این معنی نیست که کنار هم ننشینند.

او در پاسخ به این پرسش که بعضی‌ها می‌گویند رئیس مجلس در این زمینه کم کاری می‌کنند گفت: نمی‌دانم استناد آنها به چیست؟ در هر حال این پدیده عجیب نیست و تنوع فکری است و باید یه مقدار با تامل پیش رفت. مهم این است که بتوانیم یکدیگر را درک کنیم.

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با انجام تبادلات بین دو کشور با پول ملی این مساله را تایید کرد و گفت: ما مشکلی با این مساله نداریم.

خبرنگاری دیگر نیز سوالی را در رابطه با وضعیت فلسطین در منطقه مطرح کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: رژیم صهیونیستی بیشترین استفاده را از شرایط به هم ریختگی منطقه می‌برد. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه هم در این مسیر کار می‌کنند. در شرایط فعلی، شرایط برای پیگیری آرمان‌های مردم فلسطین سخت شده است. ما قطعا موضوع فلسطین را در کنفرانس‌ها پیگیری می‌کنیم.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: مناقشات سرانجام بهتری پیدا کند و مذاکرات دنبال شود. ما مثل گذشته حمایت می‌کنیم اما دیگران را هم باید همراه کرد. شرایط نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده و آرام آرام به مسیر بهتری می‌رود.

خبرنگار دیگری نیز در رابطه با لغو سخنرانی رئیس مجلس در مجلس دهم و سخنرانی آزادانه نواب رئیس مجلس نهم سوالی را مطرح کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم در این دوره جدید هیچ کدام به اندازه من لنگه کفش و مهر خورده باشند؛ نسبت به گذشته شرایط آرام‌تری داریم.

قوه قضاییه در مورد املاک شهرداری در حال پیگیری است

او ادامه داد: یک جا این کار درست نبود و می‌توانست راه معقول‌تری داشته باشد. من مثل شما این حس را ندارم که توطئه شده باشد؛ ممکن است سیاسیون از این مساله استفاده کنند. در مورد مساله‌ی فساد هم بیرقی افراشته شده؛ در مورد حقوق‌های نجومی وظیفه ما این بود که پیگیری کنیم. حتی اگر یک نفر هم تخلف کند مهم است و باید جلوی مدیر متخلف گرفته شود. در مورد املاک شهرداری هم قوه قضاییه در حال پیگیری است.

رئیس مجلس متذکر شد: کار حکومت این است که باید خارج از دسته بندی های سیاسی این موضوعات را دنبال کنیم. بیرق گرفتن برای این قضیه معلوم نیست دردی را دوا کند ولی حساس بودن مهم است. دانشجوها هم اگر حساس هستند قضیه باید محترم باشد. همه باید برای رفع نگرانی حساس باشند. ما به دنبال این هستیم که اگر فشاری پیدا کردیم از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تداوم رکود و بحران اشتغال در کشور، گفت: ابتدا باید تصویر روشن‌تری از فضای اقتصادی کشور را در نظر بگیریم و توقعات را متناسب با آن طرح کنیم؛ ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری و حقوق و مزایا می‌شود که نمی‌توان آن را حذف کرد. یک هزار میلیارد تومان از بودجه کشور می‌ماند برای فعالیت‌های عمرانی که همین میزان اندک علت عدم ورود به فعالیت‌های عمرانی و تداوم رکود است؛ اگر راه ‌حل دیگری وجود دارد باید ارائه شود؛ چه می‌شود کرد؟

لاریجانی گفت: اولین کار عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که بر مبنای رونق تولید و سرعت و تسهیل صادرات قرار دارد. یکی از کارهایی که می‌شد انجام داد این بود که کارهای عمرانی کشور را که دولت مستمراً بودجه آن را حمل می‌کند، به مردم بدهیم که در این صورت نقدینگی از کشور جمع می‌شد.

رئیس مجلس شورای با تأکید بر اینکه دولت باید در زمینه واگذاری کارهای عمرانی به مردم سریع‌تر عمل می‌کرد، گفت:‌ تا دولت دستورالعمل‌ها را صادر کرده و ابلاغ کند، طول کشید؛ در حقیقت تصمیم‌گیری درباره واگذاری امور عمرانی به مردم صورت گرفته بود، اما باید سریع‌تر اجرا می‌شد.

او بر لزوم شناسایی و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بنگاه‌های کوچک تصریح کرد و با اشاره به راه‌اندازی ستادی با نظر رهبری در این‌باره که مقرر می‌کرد ۷ الی ۸ هزار بنگاه‌ اقتصادی مجدداً راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: این تصمیم درستی بود و ما هم در مجلس به آن کمک کردیم، اما بانک‌ها هنوز اعتبارات لازم را اختصاص نداده‌اند.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانینی همچون قانون رفع موانع تولید در مجلس جهت فراهم‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور با هدف رفع رکود و حل بحران اشتغال گفت:‌ گفت‌وگوهایی نیز صورت گرفته که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز صورت گیرد. ممکن است ایراد شما این باشد که دولت باید با سرعت بیشتری کار می‌کرد؛ من نفی نمی‌کنم که دولت باید سرعت بیشتری به‌خرج دهد و تلاش ما هم در بررسی برنامه ششم توسعه همین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ضرورت توجه به حوزه معادن اکتشاف‌نشده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته در لایحه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: درباره مشارکت بخش خصوصی نیز در برنامه ششم مواد خوبی به تصویب رسیده است، همچنین در حوزه آب و ارتباط بین دانشگاه و صنعت.

رئیس مجلس در پاسخ گفت: منظور همان شورای نظارت بر برجام است. ما هنوز تأکید داریم که قانون مصوب مجلس به خصوص در بند هفت شرایط مقابله با این موارد را پیش‌بینی کرده لذا خلاء تصمیم‌گیری از لحاظ تحریم‌ها نداریم. اینکه این سازوکارها چه زمان و چگونه انجام شود در آن شورا باید بررسی کرد.

لاریجانی ادامه داد: اما ذهن شما را به این مسأله متمرکز می‌کنم که کاری که آمریکایی‌ها انجام دادند یک مکاری است. آنها می‌خواهند چکشی بر سر این ملت داشته باشند تا هر وقت لازم بود از آن استفاده کنند. ما نمی‌توانیم این چکش را تحمل کنیم، بنابراین روی این موضوع فکر می‌شود و این شورا تصمیم‌گیری می‌کند.

خبرنگار صداوسیما همچنین از رئییس مجلس پرسید: با توجه به گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق‌های غیرمتعارف و اینکه قرار است پول‌های گرفته شده پس داده شود آیا به نظر شما پس دادن این دریافتی‌ها کافی است یا اینکه باید اقدام دیگری انجام شود؟

لاریجانی در پاسخ گفت: در این رابطه دو سه سنخ کار لازم است. در وهله اول باید جلوی این کار گرفته شود که پیشنهاد قانونی در مجلس مطرح شد اما چون به دلیل تصور وجود ایراداتی رأی نیاورد اکنون پیشنهاد دیگری در مجلس مطرح است. بخش دیگر مربوط به شناسایی افرادی بود که این وجوه دریافتی و حقوق‌های نجومی را دریافت کردند که این کار را دیوان محاسبات انجام داد و این بررسی را در همه بخش‌های کشور یعنی دولت، قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای مسلح و حتی دستگاه‌های زیر نظر رهبری انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه گزارش دیوان محاسبات گزارش کاملی بود، گفت: طبق این گزارش از بین حدود ۹۷ هزار مدیر در کشور حدود ۳۸۷ نفر خارج از عرف وجوه دریافت کردند. اول باید معلو می‌شد که با چه وضعیتی روبرو هستیم. گام بعدی این بود که این افراد دو قسمت هستند. یک قسمت آنهایی هستند که در صورت ظاهری قانونی این حقوق‌ها را گرفته‌اند که باید این حقوق‌ها را برگردانند و دیوان محاسبات می‌تواند این کار را بکند و این کار را کرد و چند نفری باقی ماندند. از این‌رو به نظرم دیوان محاسبات موفق بود آن پولی که از بیت‌المال خلاف ضوابط رفته را برگرداند.

لاریجانی افزود: برای بقیه نیز دیوان محاسبات بر حسب سازوکارش پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اکنون باید به تخلفات افراد متخلف رسیدگی شود که برخی پرونده‌ها انجام شده و برخی در حال رسیدگی است.

خبرنگاری گفت که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان بخشی از مشکلات فعلی در برجام را ناشی از عجله در مذاکرات هسته‌ای دانستند، دلیل این عجله چه بود؟ آیا تیم هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ برای پایان سریع‌تر مذاکرات تحت فشار بود یا در داخل فشارهایی بر مذاکره‌کنندگان وجود داشت؟ راهکار را شما در شرایط فعلی چه می‌دانید؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: در مسیر مذاکرات اینطور نیست که حتماً مذاکره انجام شود و باید زمان‌هایی گذاشته شود. در این مذاکرات زمان‌ها به موقع گذاشته نمی‌شد و به همین دلیل مجبور بودند در هر نشستی که می‌گذارند یک گام جلو روند. خیلی از مواقع هم به بن‌بست‌هایی رسیدند یا مسیر اشکال داشت و در شورای هسته‌ای بحث می‌شد و بعد اصلاح مسیر می‌شد و رفع می‌شد. ولی در کل اگر ساماندهی بیشتری بود و فرصت و مجال بیشتری در این قضیه وجود داشت می‌توانست سازوکار بهتری داشته باشد. اینکه این پروژه ظرف یک سال و نیم جمع شد کار ساده‌ای نبود چرا که ابعاد ناشی از این موضوع که ۱۰-۱۲ سال درگیر بوده باید زمانی حل می‌شد. لذا اگر زمان چهار، پنج ساله بود بهتر می‌شد تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: تلاش این آقایان این بود که زودتر به نتیجه برسند تا شرایط را تغییر دهند، به همین دلیل برخی ابهامات در برجام است. در همان زمان که بررسی می‌شد این نکات مورد اشاره بود که اینها ممکن است محل تفسیرهای متنوعی شود. مثل همین موضوع که اکنون که محل نزاع است یعنی اقدامی که کنگره و مجلس نمایندگان و سنا در تمدید تحریم‌ها انجام دادند نقض برجام محسوب می‌شود.

وی افزود: آن زمان یادم است که در مذاکراتی که انجام می‌دادند بحث بود که اگر این قانون تمام شود و آمریکایی‌ها بخواهند تمدید کنند به معنای نقض برجام است. هیأت آمریکایی این را قبول نمی‌کرد و مخالف بودند و می‌گفتند این امتداد قانون قبلی است و قانون جدید تلقی نمی‌شود. حال اینکه تمدید این تحریم به معنای قانون جدید محسوب می‌شود.

لاریجانی افزود: همان زمان یادم است که آقای ظریف به نقل از کری گفت که حق با ایرانی‌هاست و این موضوع نقض برجام است. نظرات برخی از اروپاییها هم متفاوت است و تفاسیر مختلفی دارند. پس این ابهام است و باید به صراحت در برجام ذکر می‌شد. این موضوع محل تفسیر متنوعی است. ما می‌گوییم خلاف برجام است و آنها می‌گویند که ادامه مصوبه قبلی است و نقض برجام نیست. لذا اگر فرصت بیشتری وجود داشت این تنازعات به وجود نمی‌آمد.

رئیس مجلس در مورد راهکار این موضوع‌، گفت: در خود برجام راهکاری است که اگر یکی از طرفین مذاکره‌کننده برجام را نقض کرد به شورای کارشناسی می‌تواند اعتراض کند بعد به شورای امنیت فرستاده شود. راه‌های دیگری نیز وجود دارد ولی به طور کلی تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا کار ایذایی است و حرف‌های حاشیه‌ای هم زده شده است. ممکن است از این چالش‌ها داشته باشیم. ما باید راه‌های دیگری غیر از مسیر موجود پیدا کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    ما خواهان پخش جلسات دادگاه های مهم به صورت زنده هستیم
    اصلا بیاید کمپینشو از همینجا راه بندازیم
    کلی هم بیننده پیدا میکنه و هیجان انگیز میشه

  • بدون نام

    اگر به یک سرباز راننده بانک مرکزی انقدر رو نمیدادین رانت نبود به این روز نمی افتاد

  • بدون نام

    بابک زنجانی رو خودشون گندش کردن اخرش هم مهره سوخته شد

  • بدون نام

    چرا سانسور کردی برترین؟؟؟؟؟؟مثلا آزادی بیان حق شهروندیه ماست!!!!!!ههههههههه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج