هایما S۷ توربو، محصول جدید ایران خودرو
ایران خودرو، که پاییز ۹۴ فروش هایما S۷ را در ایران آغاز کرده بود، حالا در تلاش است تا نسخه توربوشارژ آن را هم به ایران بیاورد.
هاینان + مزدا = هایما!
هماکنون ۴۹% سهام هایما در اختیار فاو، ۴۹% دیگر در تملک خودروسازی هاینان و مابقی نیز سهم استانداردی هاینان است. شباهت لوگوی هایما با مزدا اتفاقی نیست. لوگوی هایما در همان زمانی طراحی شد که مزدا سهامدار اصلیاش بود. البته مشخص نیست چرا بعد از رفتن مزدا، نه خود هایما علاقهای به تغییر آن داشت و نه فاو.
هایما S7؛ هم چینی، هم ژاپنی، هم آمریکایی
Haima 7 اولین شاسیبلند این کمپانی بود که سال 2010 با پلتفرم Mazda Tribute ساخته شد و جالبتر اینکه خود ژاپنیها تریبیوت را با پلتفرم ارتقایافته Ford Escape ساخته بودند. اما نسخهای که هماکنون در ایران خودرو به فروش میرسد مربوط به اولین فیسلیفت آن است که اوایل 2013 در نمایشگاه شانگهای رونمایی و سپس از پاییز همان سال نیز راهی بازار چین شد. در این فیسلیفت هم ظاهر و هم باطن خودرو به کلی تغییر کرده بود.
در فیسلیفت 2013 چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره، سپرها و داشبورد همگی جدید بودند و به همین دلیل هایما نامش را از 7 به S7 تغییر داد. S7 که هماکنون در ایران با قیمتی مابین 72 تا 79 میلیون تومان فروخته میشود در چین قیمتی معادل 50 تا 70 میلیون تومان دارد.
S7 توربو با ظاهری جدید آمد
S7 به مدت 2 سال هیچ تغییری نداشت تا اینکه در 2015 نوبت دومین فیسلیفت آن رسید. در این فیسلیفت هم سپرها بهروز شد و هم اینکه هایما خطوط جلوپنجره را از افقی به عمودی تبدیل کرد. اما مهمترین ویژگی این فیسلیفت چیز دیگری بود: در این فیسلیفت هایما برای نخستینبار از پیشرانه توربوشارژ برای S7 استفاده کرد؛ پیشرانهای که توربوی آنرا میتسوبیشی و سیستم انژکتورهای الکترونیکی آنرا نیز بوش ساخته است.
درحالیکه S۷ با گیربکسهای ۵ سرعته دستی (ساخت آلمان) یا ۵ سرعته اتومات (ساخت کره) عرضه میشوند، S۷ توربو را میتوان علاوهبر ایندو با گیربکس ۶ سرعته اتومات نیز سفارش داد که آن هم ساخت کره است. اگر بیشتر به جزئیات S۷ توربو دقت کنیم، میبینیم که باربند، پدالها و رینگهایش نیز متفاوت با S۷ دو لیتری است. مجددا یادآوری میکنیم که این فیسلیفت مختص مدل توربوست و پیشرانه ۲.۰ لیتری S۷ را نمیتوان با این ظاهر سفارش داد مگر آنکه ایران خودرو برنامههای دیگری داشته باشد!
چه قیمتی دارد؟
هایما S7 توربو در بازار چین همان امکانات S7 معمولی را دارد و حتی قیمت آن هم نزدیک به مدل 2.0 لیتریاش است. در ایران نیز شاید قیمتش در بیشترین حالت چیزی حدود 10 میلیون تومان گرانتر از نسخههای فعلی باشد. در این صورت S7 توربو رقیب تازهای برای جک S5 خواهد بود.
همچنین اگر مدل معمولی آن را هم درنظر بگیریم، محدوده قیمتی S۷ از ۷۲ تا حدود ۹۰ میلیون تومان است؛ محدودهای که هماکنون در اختیار امویام X۳۳S است و در آینده قطعا پژو ۲۰۰۸ در آن فرمانروایی میکند. برای اطلاع از زمان عرضه هایما S۷ توربو، سطح تجهیزات و نوع گیربکسهایش باید منتظر روزهای آینده باشیم.
ارسال نظر