الله كرم هم نظر خلخالی
روزنامه شرق در گزارشی نوشت: سالها پس از حاكم شرع دادگاه انقلاب، حالا «حسين اللهكرم» هم به جرگه منكران كوروش پيوسته است. رئيس شوراي هماهنگي حزبالله با انتشار مطلبي در اينستاگرام خود، به بهانه تجمع روز تولد كوروش در آبان ماه و حواشي آن در پاسارگاد، هويت اين پادشاه هخامنشي را زير سؤال برده و مدعي شده چرا در تاريخ و ادبيات نامي از كوروش نيست.
روزنامه شرق در گزارشی نوشت: سالها پس از حاكم شرع دادگاه انقلاب، حالا «حسين اللهكرم» هم به جرگه منكران كوروش پيوسته است. رئيس شوراي هماهنگي حزبالله با انتشار مطلبي در اينستاگرام خود، به بهانه تجمع روز تولد كوروش در آبان ماه و حواشي آن در پاسارگاد، هويت اين پادشاه هخامنشي را زير سؤال برده و مدعي شده چرا در تاريخ و ادبيات نامي از كوروش نيست.
«اللهكرم» كل ماجراي تاريخ هخامنشي، باستانشناسي و خط ميخي را به يك توطئه انگليسي تقليل ميدهد. اين راهي است كه البته پيش از او صادق خلخالی رفته بود. خلخالي هم برخلاف بسیاری از روحانیون نظر مثبتی درباره کوروش نداشت.
او در بخشی از رساله خود نوشته است: «راجع به دین پادشاه هخامنشی باید این معنی را اذعان نمود که آنها یک دین مسلم و ثابت نداشتهاند، بلکه در هر کوره و دوره دین آن مکان و زمان را قبول میکردهاند و پایبند به هیچ یک از مذاهب نبودهاند و برای پیشبرد مقاصد سیاسی و شیطانی خود به آب و رنگ هر مذهبی خود را زینت میدادهاند. همچنان که کوروش برای زئوس، مردوک، مهر، ناهید و افرودیت قربانی میکند، با اینکه آنها خدایان ملل مختلف بودهاند، مثل ملکه انگلستان در هند شاش گاو را به عنوان تبرک که عقیده بعضی از هندوها است میخورد».
«خلخالی» سپس به ریشه روایتهای به عقیده وی «دروغ درباره تاریخ زندگی کوروش پرداخته»، «هرودوت» مورخ را دروغپرداز دانسته و روایت گزنفون از کوروش را نیز برآمده از تخیلات او دانسته و نوشته است: «نوشتههای هرودوت به صورت افسانه و برای نقالهای قهوهخانه و درویشهای سر کوچهها هم به درد نمیخورد تا چه رسد که از آن یک حماسه کوروش کبیر بسازیم و بعد هم به آن افتخار کنیم».
برخلاف «اللهكرم» كه ريشههاي كوروششناسي را برآمده از توطئهاي انگليسي ميداند، خلخالي آن را كار صهيونيسم ميدانست. او حتی پرویز ناتلخانلری را نیز مهره ثابت صهیونیسم بینالمللی مینامید، به نوشته او «خانلري با وجود تصریح مورخین شرق و غرب که هرودوت یا گزنفون دروغگو هستند... قلم به دست گرفته و از هر راه ممکن وارد شده، از کوروش کبیر قهرمان ساخته و لوحه او را به نام اولین لوحه حقوق بشر به مردم معرفی میکند».
«صادق خلخالی» گرامیداشت روز تولد کوروش را سیاستی استعماري دانسته و نوشته است: «گاهی مردم را به تریاک و زمانی دیگر مردم را به میگساری و موسیقی و هنر و وقت دیگر آنها را به ورزش و میدان المپیک و بار دیگر آنها را به هیپیگری و درویشی و عرفان موهومی و سپس به لباس و مدپرستی مثل مینیژوپ و ماکسی و میدی و غیره و بالاخره به وسیله سینما و تئاتر و تریا و کاباره و به وسیله مجلات و روزنامههای مزدور و عکسها و فیلمهای سـ. ک. سی و به وسیله رمان و تاریخ موهومی و روز تولد موش و سگ و گربه و یا کوروش کبیر مشغول کرده و میخواهند که ملت هیچگاه رشد فکری نداشته باشند».
«صادق خلخالی» توصیف کوروش را به تمامی از موضعی خصمانه و مبتنی بر نفی روایتهای مثبت آغاز کرد و به آنجا رسید که سخنگفتن از عظمت دوران حکمرانی او بر ایران را «سیاست استعمار» و «توطئه یهود» دانست.
«خلخالی» این سخنان را از موضع یک دانشآموخته حوزه نوشته بود اما او با این رساله در برابر برخی بزرگان حوزه قرار میگرفت. از آنجمله علامه طباطبایی بود که کوروش را مصداق «ذوالقرنین» دانسته و نوشته بود: «به هر قومی ظفر پیدا میکرد، از مجرمان ایشان میگذشت و عفو مینمود و بزرگان و کریمان هر قومی را اکرام و ضعفای ایشان را ترحم و مفسدان و خائنان را سیاست مینمود».
ذوالقَرنین یکی از شخصیتهای ذکرشده در قرآن است. براساس آنچه در قرآن آمده است، ذوالقرنین، فرمانروایی بود که سه لشکرکشی مهم داشت؛ نخست به باختر، سپس به خاور و سرانجام منطقهای که در آن یک تنگه کوهستانی وجود داشت. او انسان یکتاپرست و مهربانی بود و از طریق دادگری منحرف نمیشد و به همین جهت، مشمول لطف خدا بود او یار نیکوکاران و دشمن ستمگران و ظالمان بود و به مال و ثروت دنیا علاقهای نداشت. او هم به خدا ایمان داشت و هم به روز رستاخیز، او سازنده سدی بود که در آن، به جای آجر و سنگ، از آهن و مس استفاده شده است و هدف او از ساختن این سد، کمک به گروهی مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم یاجوجوماجوج بوده است.
هرچند «علامه طباطبایی» کوروش را همان ذوالقرنین میداند؛ اما خلخالی بیتوجه به تفسیر علامه، مفسران و روحانیونی که کوروش را مصداق «ذوالقرنین» ذکرشده در قرآن دانسته بودند، واعظان سلطنت و دربار معرفی کرد و نوشت: «مگر یک نفر انسان بهتماممعنی جانی و منحط از نظر اخلاق عمومی و خصوصی، میتواند ذوالقرنین باشد؟ حیف است که ذوالقرنین مقدس و محبوب، کوروش منحوس جاهطلب و عیاش و آدمکش باشد... فردی که زن خود را پس از بادهگساریهای بیحد به مردم عرضه میکند و در حالت مستی، فرمان قتل مردمانی را که ضدیهودند صادر میکند».
این در حالی بود که به اعتقاد علامه طباطبایی و آنچنان که او در تفسیر آیاتی از سوره کهف میآورد، کوروش «به وحی و یا الهام و یا به وسیله پیغمبری از پیغمبران تأیید میشده» و «از کسانی بوده که خداوند خیر دنیا و آخرت را برایش جمع کرده بود؛ خیر دنیا برای اینکه سلطنتی به او داده بود که توانست با آن به غرب و شرق برود و هیچ چیز جلوگیرش نشود... و اما آخرت، برای اینکه او بسط عدالت و اقامه حق در بشر نموده، به صلح و رفق و کرامت نفس و گستردن خیر و رفع شر در میانه بشر سلوک کرده».
یکی از عجیبترین بخشهای رساله خلخالی، بخشی بود که او به فساد اخلاقی کوروش اشاره کرده بود. خلخالی در جزوه خود نوشت: «کوروش پسر جوانی بود از اهل «مر» که از شدت احتیاج مجبور گردید راهِزنی پیش گیرد و لواط بدهد...». خلخالی این جمله را به نقل از کتاب «تاریخ ایرانباستان» نوشته مشیرالدوله پیرنیا مطرح کرده بود، حال آنکه متن اصلی کتاب اینچنین بود: «کوروش پسر چوپانی بود از ایل مردها که از شدت احتیاج، مجبور گردید راهزنی پیش گیرد».
این موضوع، یکی از نقاط مهمی است که با انتقاد منتقدان خلخالی از جمله سعیدی سیرجانی و باستانیپاریزی مواجه بود، تاآنجاکه بعضی وی را به بیدقتی در نقل مطالب و برخی دیگر او را به «تحریف» تاریخ متهم کردند. وی اما در سال ۱۳۷۷، در گفتوگویی در پاسخ به این طیف از منتقدان، گفته است: «از کلمات تاریخی میتوان برداشتهایی متفاوت داشت».
در ميان روحانيون به تازگی، حجتالاسلام «صادق علمالهدي»، برادرزاده «علمالهدي»، هم درباره ماجراي روز كوروش و تاريخ باستاني ايران اظهارنظر جالب و متفاوتي داشته است. او چندي قبل با ابراز تأسف از اينكه كه گاهي شاهد سخنان و نوشتهجات و فيلمهايي هستم كه ظاهرا براي دفاع از مذهب، كوروش و تمدن و منشور او را به چالش ميكشند و مفاخر تاريخي يك ملت را تحقير میکنند گفته بود: «ظاهرا برخي گمان ميكنند ايجاد ترديد و خدشه درباره فرهنگ و تاريخ و تمدن ايران باستان، به تقويت بنيانهاي مذهبي در جامعه خواهد انجاميد؛ غافل از آنكه ايجاد تقابل بين دينداري و وطندوستي، هم خلاف واقع است و هم ميتواند براي دين بسيار خطرناك باشد؛ چرا كه موجب ميشود حس قوي عشق به ميهن كه بخش لاينفك فرهنگ هر ملتي است، به ابزاري قدرتمند در دست مخالفان دين براي تحريك احساسات ضدديني تبديل شود.
واقعيتش اين است كه ما هيچ مشكلي با كوروش و تمدن او نداریم اساسا چه منافاتي بين عرق ديني و عرق ملي ميتواند باشد؛ وقتي ميبينم احاديثي از قبيل «حب الوطن من الإيمان» يا «من إيمان الرجل حبه لقومه» (سفينة البحار، ج۸، ص۵۲۵) در كتب ديني ما نقل شده و مورد انكار علماي ما واقع نشده است؟ البته ما تمام گفتهها و كردههاي مدعيان وطندوستي را تأييد نميكنيم كه ديرزماني است افراط و تفريط بلاي جان اين جامعه آفتزده شده است، ليكن درعينحال، نبايد بيجهت حربه به دست دشمنان و مغرضان داد».
اين درحالي بود كه آيتالله «نوريهمداني» در واكنش به تجمع عدهای بر سر مزار کوروش، گفته بود: «امروز هم افرادی بر سر مزار کوروش میروند و طواف میکنند؛ درحالیکه انقلاب اسلامی ایران بود که مردم را از استکبار جهانی و استبداد داخلی نجات داد و اسلام را زنده کرد. امروز با بودن بسیج، سپاه و وزارت دفاع در مملکت، چرا باید عدهای بر مقبره کوروش جمع شوند؛ آنها شعارهایی که ما برای رهبر انقلاب اسلامی میگوییم، برای کوروش گفتند؛ اما باید بدانند امروز مملکت ایران یک مملکت اسلامی و انقلابی و دنباله انقلاب پیامبران و ائمه علیهماسلام است».
نظر کاربران
کشورای دیگه دارن می گردن 2 سال به تاریخشون اضافه کنن اون وقت ما داریم تاریخ خودمون و زیر سوال می بریم و از همه بدتر اون و انکار می کنیم باعث تاسف هس
کوروش محبوبتر از همیشه هستش .
درود بر کورش زنده باد ایران.
ز نده باد مردم ایران.
ذوالقرنین بنا به روایات از معصوم ع همان قائم ع در اخر الزمان است وحضرت علی ع در خطبه ای بنام خطبه هستی فرمودند من ذوالقرنین در صحف اولی هستم وباز بنا به فرمایش ایشان ع در کتاب بحار الانوار جلد ۱۲ص ۱۷۸ امام علی ع فرمودند ذوالقرنین نه فرمانروا بود ونه پیغمبر بلکه بنده ای با اخلاص از بندگان خدا بود که به سبب اخلاصش خداوند اورا در بین قومش مبعوث کرد واین بنده مخلص بعد از تحمل برخی ناملایمات از سوی قومش سرانجام روی زمین تمکین گرفت بنابرفرموده امام علی ع ذوالقرنین فرمانروا نبوده در صورتیکه کوروش فرمانروا وپادشاه بوده وذوالقرنین نیز پیامبر خدا هم نبوده واگر بخواهیم بر طبق تفسیر محمد حسین طباطبایی که گفته ذوالقرنین کوروش بوده با فرمایش امام علی ع در تناقض است زیرا نه پادشاه وفرمانروا بوده ونه پیامبر حال طباطبایی عنوان کرده که کوروش همان ذوالقرنین است در صورتیکه کوروش خداپرست هم نبوده بلکه بت پرست نیز بوده در حالی مولا علی ع ذوالقرنین را بنده خالص وبا اخلاصی معرفی نموده که به سبب خدا شناسی وبندگی در میان قومش برگزیده می شود وهچنین در اینجا سخنی را مطرح خواهم کرد اگر کوروش معاصر با پیامبران الهی بوده ومصداق ذوالقرنین بوده طبق نظر طباطبایی چرا پس برای خدایان ناهید ومردوک و ایسیز وژوپیتر و آمون قربانی میکرده طبق نظر طباطبایی که هم قائل به پیامبری کوروش شده واورا ذوالقرنین نامیده وگفته که به اووحی میشده !! حال سوال مطرح میشود که ایا کوروش نمیبایستی خدا پرست باشد ونه بت پرست واگر پیامبر بوده چرا اهل بیت ع وپیامبر اسلام در ان زمان در مورد کوروش صحبتی به میان نیاورده اند وچرا مردم ایران در زمان کوروش خدایان گوناگون میپرستیدند وزنای محارم در بینشان رواج داشته ایا اگر کوروش همان ذوالقرنین به تفسیر طباطبایی بوده وپیامبر بوده!! نمی بایستی مردم ان روزگار را از این کار ناشایست که حتی در بین حیوانات هم ازدواج بین دوخواهر مرسوم نیست نهی می نمود و مردم را به خداپرستی ودین داری دعوت می کرد پس نتیجه میگیریم که کوروش یک پادشاه بت پرست گمراه بوده واگر انسان شایسته ای بود میبایستی به پیامبر هم عصر زمان خودش مومن میشد مثلا اگر معاصر با زمان موسی ع بود می بایستی به دین یهود ایمان می اورد وموحد در هر زمانی به پیامبر ان زمان ایمان می اورد اگر کوروش مومن به پیامبر زمان خودش بود قابل احترام برای ایرانیان هست والا هیچ ارزشی برایمان ندارد ملاک ایمان اوردن مردم ولو پادشاه به خلیفه الهی زمان خودش است خواه کوروش باشد خواه غلام وکنیزان کوروش ملاک خلیفه الهی وقت است وباز موضوعی دیگر که مطرح شده اینکه این مقبره مقبره مادر سلیمان بن داوود ع است خب سوال اینجاست با فرض بر درستی این فرضیه پس خواهیم گفت که سلیمان نبی ع ودین سلیمان ع در ایران گسترش داشته که مادر سلیمان ع وهمسر داوود نبی ع برایمان قابل احترام بوده وایرانیان را وادار به ساخت مقبره کرده است
کوروش انکار شدنی نیست،به هیچ وجه نه میتوان منکرش شد ونه میتوان آن را حذف کرد،تمدن وتاریخ ایران به کوروش وابسته است
واقعا که. تمام منابع تاریخی معتبر از کوروش یاد کردند اونوقت ما تاریخ و تمدن با شکوه خودمونو زیر سوال می بریم. کوروش بزرگ، نویسنده اولین منشور حقوق بشر با حرف 2 تا پیرمرد کوچیک نمیشه.
قابل توجه مخالفان:تاریخ ایران از ماد تا پهلوی رو مطالعه کنید که کتاب دانشگاهی هم هست
........ اولا طبق همین منابع معتبر تاریخی و دانشگاهی بت پرستی هرگز وارد ایران نشده و کوروش طبق معمول آن زمان زرتشتی بود و یکتا پرست. دلیل حمایت او از خدایان بابل در منشور این بود که عقیده داشت اعتقادات همه محترم است و ما حق نداریم در مذهب دیگران دخالت کنیم. ازدواج با محارم هم هرگز در ایران رواج نداشته و همسر کوروش آمیتیس دختر پادشاه ماد بود که هیچ نسبت فامیلی نداشتند. ........... با احترام لطفا چاپ کنید و تا حد امکان سانسور نکنید. ممنون
اکثر کشورها روز بزرگداشت کوروش کبیر دارن از جمله تاجیکستان برو ببین چندتا از میادینشون تندیس کوروش کبیر نصب کردندخواهشن بروید چندتا کتاب تاریخی بخونید که از حتی چندتن از علمای بزرگوار ما از کوروش ذوالقرنین یاد کردن باید به تاریختون احترام بگذارید برو به کوروش افتخار کن
.........هرگز از ارزشهای کوروش کم نمی شود. این انسان آنقدر محبوب و بزرگ است که از حصار زمان گذشته است.
زنده باد اسلام ...
جمع کنید بابا اینهمه کوروش کوروش میکنین اینا کار یه عده بیکار شکم سیره که از درد جامعه خبرندارن.حال آدم از شنیدن این اسم بهم میخوره
درود بر کوروش کبیر امرد مرد بزرگ
مهمترین شاهکار کوروش ازدواج با محارم خود بوده و بعضیها چنین آدمی را پرستش میکنن واقعا جای تاسف هس
درود بر کوروش هخامنشی
فقط کورش کبیر
درود به همه ی ایرانیا که بزرگ مردی چون کوروش دارن
درود بر حضرت کورش پدر عدالت و خوبی ها و بنیانگزار حقوق بشر هستی... سربازتم پدر یادت همیشه در قلبها جاویدان و عشقت همیشه شعله ور در دل خردمندان.
پاسخ ها
دمت گرم.