تویوتا مارک X، سدانی مخصوص بازارهای آسیایی
تویوتا مارک X یک سدان لوکس اجرایی است که صرفاً جهت عرضه در بازارهای آسیایی و خصوصاً بازار داخلی ژاپن تولید میشود. نسل نخست این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و سپس در سال ۲۰۰۹ نیز نسل دوم آن به بازار آمد.

نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ تویوتا مارک X در چهار تیپ مختلف عرضه میشود که عبارتاند از ۲۵۰G/۲۵۰G Four (این خودرو در تیپهای معمولی بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما همۀ تیپها با سیستم چهارچرخ محرک هم عرضه میشوند که پسوند Four را به دنبال نام خود دارند)، ۲۵۰S/۲۵۰S Four، ۲۵۰RDS و درنهایت مدل پرچمدار ۳۵۰RDS. همچنین برای مدل ۲۵۰S یک پکیج ویژهٔ F هم ارائه میشود. تمامی تیپهای ۲۵۰ مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V۶ تنفس طبیعی هستند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه مدل بالاردهٔ ۳۵۰RDS از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V۶ تنفس طبیعی با ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.

در قسمت بیرونی مارک X جدید شاهد سپر جلو، جلوپنجره و چراغهای بازطراحیشده هستیم که این چراغها به همراه دیلایتها در تیپهای ۲۵۰S، ۲۵۰RDS و ۳۵۰RDS کاملاً از نوع LED هستند. در مرکز جلوپنجره هم بجای لوگوی تویوتا، یک علامت X قرار گرفته است. در قسمت عقب هم یک برفپاککن عقب به مارک X اضافه شده است که در خودرویی سدان امری عجیب به نظر میرسد. تیپهای ۲۵۰G و ۲۵۰S بهصورت استاندارد مجهز به رینگهای ۱۶ اینچی هستند درحالیکه مدلهای ۲۵۰RDS و ۳۵۰RSD در حالت استاندارد با رینگهای ۱۸ اینچی ارائه میشوند. البته این رینگها در تیپ ۲۵۰S بهصورت آپشن قابل سفارش هستند.




در داخل تیپهای ۲۵۰S، ۲۵۰RSD و ۳۵۰RSD بهصورت استاندارد از تریم چرم آلکانترای قرمز و مشکی استفاده شده است که در مدل ۲۵۰G بهصورت سفارشی ارائه میشود. در نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ مارک X به جهت بهبود پاسخدهی فرمان، چسبندگی و راحتی سواری از نقطهٔ جوشهای اضافی و چسبهای ساختاری استفاده شده است.




اما شاید مهمترین بهروزرسانی در نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ تویوتا مارک X در بخش سیستمهای ایمنی آن باشد. مجموعهٔ ایمنی فعال این خودرو شامل این موارد میشود: یک رادار جلو و دوربین که وسایل نقلیه و عابرین پیدا را بهمنظور جلوگیری و یا کاهش برخورد شناسایی میکند، سیستم ترمز خودکار که پیش از برخورد که در سرعتهای بین ۱۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت فعال است و سیستم هشدار خروج از خط که توسط یک دوربین خطوط جاده را شناسایی میکند. سیستم آخری اگر راننده از خط منحرف شود از طریق هشدار صوتی و یک هشدار بر روی صفحه آمپر او را مطلع میکند. سپس اگر هیچ اقدامی از سوی راننده انجام نشود، فرمان برقی خودرو بهصورت خودکار ماشین را به خط بازمیگرداند.


در بزرگراهها کروز کنترل تطبیقی توسط سنسورهای رادار به همراه دوربین ارائه میگردد و سیستمی هم در هنگام حرکت با سرعت ثابت جهت حفظ فاصله با خودروی جلویی دریچهٔ گاز را ثابت نگه میدارد. درصورتیکه خودروی جلویی سرعت خود را کم کند، سیستم جهت رسیدن به سرعت مناسب، دریچهٔ گاز را میبندد و اگر کاهش سرعت بیشتری موردنیاز باشد، سیستم ترمز فعال میشود.

قیمت تویوتا مارک X در ژاپن از ۲,۶۵۶,۸۰۰ ین معادل ۲۳,۶۰۰ دلار برای مدل ۲۵۰G شروع شده و نهایتاً به ۳,۸۵۰,۲۰۰ ین معادل ۳۴,۲۰۰ برای مدل پرچمدار ۳۵۰RDS میرسد.
ارسال نظر