نامه آخوندی به روحانی در اعتراض به نعمت زاده
یکماه ونیم پس از آنکه نعمت زاده گفته، روی ریل میایستد و اجازه ورود واگنها را به کشور نمیدهد، وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور نامه نوشت و ضمن غیرقانونی خواندن اقدام وزارت صنعت در منع واردات واگن های باری،خواستار دستور آزادسازی واردات واگن ها شد.
هرچند معاون ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرده بود، ولی شهریورماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت صحت خبر سال گذشته رسانه روسی را تایید کرد.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه واردات ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه کم سلیقگی است، تاکید کرده که روی ریل میایستد و اجازه ورود این واگنها را به کشور نمیدهد.
محمدرضا نعمتزاده با اشاره به مشکلات واگنسازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داده و افزود: این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیریهای صورت گرفته ۱۰ میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگنپارس تزریق شده است.
وی با بیان اینکه واگنپارس حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرده بود: خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل میایستم و از ورود این واگنها به کشور جلوگیری میکنم.
خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به تازگی به نامه ای دست یافت که نشان می دهد، وزارت راه و شهرسازی علیرغم مخالفت وزارت صنعت، بر واردات واگن ها اصرار دارد و برای تسهیل در این امر دست به دامن رئیس جمهور هم شده است.
بر همین اساس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خواند و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شده اند، از رئیس جمهور خواست، دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای نامه خود به رئیس جمهور تصریح کرد: "احتراماً ، در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به منظور گسترش حمل و نقل ریلی ، تلاشهای گسترده ای به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تامین ناوگان ریلی صورت پذیرفته است. همچنین با هدف حمایت از تولید داخلی و بارور شدن صنایع تولیدی کشور، توافقات ارزشمندی با تولیدکنندگان ناوگان ریلی بین المللی انجام پذیرفته تا بخشی از تولید ناوگان در کارخانجات داخلی صورت پذیرفته و از این مسیر فرایند انتقال فناوری صورت گیرد."
آخوندی در بخش دیگری از این نامه افزود: "با عنایت به اینکه در فصل هشتاد و ششم مقررت صادرات و واردات سال ۱۳۹۵، ذیل تعرفه های شماره ۰۶-۸۶ (پیوست) واردات انواع واگن های باری ، مسافری و لکوموتیو مجاز و دارای تعرفه مصوب می باشند، لکن اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی غیررسمی و مغایر با مفاد قانون صادرات و واردات از ثبت سفارش واردات واگن های باری در سامانه « ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است. این اقدام در شرایطی انجام پذیرفته که همزمان واردات انواع وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل جاده ای به سهولت انجام شده و مجوز ثبت واردات آنها صادر می گردد."
در بخش پایانی این نامه آمده است: " سرمایه گذاران بخش خصوصی که با ترغیب ستاد این وزارت و شرکت راه آهن جمهور اسلامی با استفاده از ارز شناور غیربانکی برای خرید واگن باری از تولیدکنندگان خارجی و با مشارکت در تولید توسط کارخانجات داخلی و انتقال فناوری تولید مجموعه های ناوگان ریلی اقدام نموده اند، به سسب عدم امکان ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با بلاتکلیفی مواجه گردیده اند، خواهشمند است دستور فرمائید به منظور تحقق اهداف بلندمدت توسعه حمل و نقل ریلی کشور، نسبت به رفع محدودیت مذکور اقدام لازم مبذول گردد."
تصویر نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور به شرح زیر است:
نظر کاربران
باید در همه بخش های صنعت رقابت بشه هم در قیمت و هم کیفیت چون نباید به کالای ایرانی ارفاق کرد چون تجربه نشون داده که تولیدکننده از شرایط سوء استفاده میکنه و مردم ضرر این کار رو میدن
مثال: سطح خدمات بانکهای دولتی قبل از ورود بانمهای خصوصی و بعد از آن
همینطور مخابرات و تلفن
میشه این پیرمردهای وزارت بازنشسته شوند
خب اگر خودمون واقعا توان تولید با همان کیفیت و سرعت و فیمت را داریم چرا برویم از دیگران بخریم و اشتغال و سرمایه آنان را اضافه کنیم ؟ این که خیانت است .
بازم فرار به جلوی دولت
وزیر بی کفایت و بی لیاقت وزیر راه و شهرسازی و آنهایی که ایشان را سر کار آوردند