۳ دلیل احتمالی تصادف ۲ قطار در سمنان
یک منبع آگاه با اشاره به حادثه امروز تصادف دو قطار مسافری در ایستگاه هفتخوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راهآهن اعلام میشود.
وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راهآهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.
وی اظهار داشت: ۳ دلیل عمده را میتوان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راهآهن هم برسد.
این منبع آگاه گفت: خطآهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش میدهد اما میتوان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.
وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی شده و به قطار برخورد میکند.
وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.
به گزارش فارس این در حالی است که خطآهن تهران-مشهد به به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار میشود.
بنابراین گزارش پیش از این مدیرعامل راهآهن در اینباره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاهها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت میشود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.
به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدهاند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهرهوری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان میدهد.
بنا به گفته مدیرعامل راهآهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خطآهن تهران - مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار در روز افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.
بنا به ادعای مدیرعامل راهآهن این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو ۸ کشور دنیا است که این دانش را طراحی و بومی سازی کرده است.
وی این را هم گفته بود که تا پایان سال ۹۵ همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز میشود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش مییابد.
به گزارش فارس، برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفتخوان و در ساعت ۰۷:۴۵ صبح امروز، موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران و عوامل فنی راهآهن شد.
در این سانحه ۴ تن از ماموران فنی راه آهن و تنی چند از مسافران جان باختند.
ساعت ۰۷:۴۵ صبح امروز جمعه دو قطار مسافری سمنان - مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در ایستگاه هفتخوان در ناحیه راهآهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد میکنند که این حادثه به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران انجامید.
در این حادثه قطار تبریز-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد میکند.
در این حادثه لکوموتیو قطار سمنان-مشهد و تعدادی از واگنهای دو قطار دچار حریق و برخی واگنها از ریل خارج میشوند.
پس از این حادثه تیم کمیسیون عالی بررسی سوانح راهآهن به محل حادثه اعزام و در آنجا مستقر شد.
سانحه قطار مسافری مذکور موجب مسدود شدن خط شد.
قطار تبریز-مشهد که متوقف بود، ۱۱ سالن مسافری داشت که ۳ واگن آن در این حادثه دچار مشکل شد و ۸ واگن سالم بودند، بنابراین با تلاش مأموران راهآهن، این سه واگن حادثهدیده از قطار منفک شد.
مسافران قطار دوم که حدود ۱۰۰ نفر بودند از قطار حادثهدیده تخلیه و به این ۸ سالن منتقل شدند، قطار تبریز-مشهد با مسافران به سمت مشهد حرکت کرد.
نظر کاربران
گیریم سیستم بد عمل کرده ،آیا قطارها ردیابی نمی شوند ،اگر می شوند پس چرا ایست قطار اطلاع رسانی نشده بود و اگر نمی شوند هم دیگر جای بحثی نیست.
فرداوزیرمحترم راه می فرمایداشتباه ازریل اهن وسردی هوابود.کشته شده هاراهم خدابیامرزه.
جالبه که سیستم اتوماتیک است وبومی سازی شده وجزو هشت کشوردنیاهستیم که سیستم کنترل اتوماتیک ریلی را ساختیم. اقاجان اگرساخت این سیستمها به این راحتی بود مطمئنا کشورهای دیگری بودند که جلوتر ازما سازنده باشند. خلاصه به همین راحتی جان 40نفر هموطن ازدست رفت وچندین خانوار عزادار شدند
اگر سیستم بومی سازی شده یا از چین خریداری شده باز هم باید منتظر حوادث مشابه بود خدا عاقبتمان رابهخیر كند
خواهش میکنیم دیگه زحمت نکشید و کاری به اتوماتیک کردن باقی ریلها نداشته باشید استدعا داریم تمنا میکنیم .
اگه بجای هزینه کردن زیاد بابت سیستم وطنی بهمراه کلی فخر و افاده چند نفر بنده خدا را برای این کار استخدام میکردند دیگه اینهمه خسارت وقت وبیوقت به راه اهن تحمیل نمشود و بجاش کلی دعای خیر نصیب مسعولینش خواهد شد.
اینجا هم مثل تمام سوانح هوایی که خلبان بنده خدا بعد چند سال مقصر اعلام می شد و اون اتوبوسی که آتیش گرفت و راننده بیچاره مقصر اعلام شد حتما بعد از کلی کارشناسی و تشکیل تیم های تخصصی لوکوموتیوران مقصر اعلام میشه !!!!
همین جا عربستان کاره خودش کرد مردم بی گناه را بکشتن داد خدا لعنت کنه عریستان را .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من با سردی هوا کاری ندارم با اون تعویض شیفت مسخره کنترول که هیچ اطلاعاتی در مورد شیفت قبل به همکارش نمیده کاری ندارم . من موندم رو چه حسابی علامت قرمز قطار مشهد سمنان رو سبز کردی با خودتت چی فکر کردی الکی قرمز شده . خدایی نباید قبل از استخدام یک تست روانشناسی از پرسنل گر فته بشه . بنده خودم راه اهنی هستم ctc خیلی سیستم خوب و جامعی هست اما بنده خودم بارها و بارها اشتباهات فردی کنترول رو دیدم .