۴۲۵۹۳۳
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

جزییات ورود ۲ فروند ایرباس به ایران

در شرایط پسابرجام خرید دو فروند ایرباس ۳۲۱ مدل ۲۰۰۶ توسط یک ایرلاین داخلی در حالی بدون سر و صدا انجام شد که هنوز تلاش شرکتهای دولتی برای خرید هواپیمای نو ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا: در شرایط پسابرجام خرید دو فروند ایرباس ۳۲۱ مدل ۲۰۰۶ توسط یک ایرلاین داخلی در حالی بدون سر و صدا انجام شد که هنوز تلاش شرکتهای دولتی برای خرید هواپیمای نو ادامه دارد.

چند روزی است که شرکت کیش ایر دو فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۱ خریداری کرده و این هواپیماها هم اکنون با روزانه ۶ نشست و برخاست از دو مبدأ کیش و مشهد به مقصد نجف در حال سرویس دهی به زائران اربعین حسینی هستند. ابتدا مدیرعامل منطقه آزاد کیش در جریان نمایشگاه هوایی و هوانوردی در جزیره کیش خبر خرید این هواپیماها را اعلام و سپس مدیرعامل کیش ایر در جمع خبرنگاران جزییات این موضوع را تشریح کرد.

محمدتقی جدیدی گفت: سرانجام پس از شش ماه تلاش در شرایطی که با توجه به تحریم و موانعی که آمریکاییهایی ایجاد می کردند توانستیم دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۱ مدل دسامبر ۲۰۰۶ خریداری کنیم. این هواپیماها بسیار تمیز و دارای تزیینات داخلی زیبا هستند و در بین ناوگان هواپیمایی داخلی به نوعی جوان ترین محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه ۶ سورتی (نشست و برخاست) توسط دو ایرباس خریداری شده صورت می گیرد، گفت: انشاءالله ما عزم و اراده ای که در این قضیه وجود دارد بتوانیم هواپیماهای جدیدتری را هم خریداری کنیم و به تعهد و هدف خود مبنی بر ازدیاد و نوسازی ناوگان دست یابیم.

مدیرعامل کیش ایر همچنین وعده داد تا آخر سال ۱۳۹۵ سه فروند هواپیمای دیگر خریداری کنند و سال آینده این تعداد را به ۱۰ فروند برسانند.

جدیدی درباره قیمت و نحوه پرداخت مبلغ هواپیماها گفت: بخشی از مبلغ به صورت نقد و بخش دیگر اقساطی پرداخت می شود. هر خریدی که می خواهد انجام شود بخصوص هواپیما باید با توجه به مشخصات آن کارشناسی روی مبلغ انجام شود و معمولا خرید نهایی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از مبلغ کارشناسی صورت می گیرد. ولی ما توانستیم هواپیماها را ۳ تا ۴ میلیون دلار پایین تر از رقم کارشناسی که در کشور انگلیس انجام شد خریداری کنیم. مضافا اینکه آنها قیمت را به صورت نقد برای ما کارشناسی کردند ولی ما هواپیما را با اقساط دو ساله خریدیم.

وی نحوه دریافت مجوز خرید ایرباسها را خارج از چارچوب اوفک دانست و گفت: همان طور که می دانید شرکتهای دولتی در حال مذاکره با ایرباس و بویینگ برای خرید هواپیما هستند اما تا زمانی که مجوز لازم بر اساس آیتمهای اوفک را نگیرند نمی توانند آنها را وارد کنند. با این حال راههای فرعی هم در این مسیر وجود دارد که ما راه فرعی را انتخاب کردیم.

مدیرعامل کیش ایر در پاسخ به این سوال که علت خرید هواپیمای کارکرده چه بوده است بیان کرد: ما می توانستیم هواپیمای نو خریداری کنیم ولی برای هر کاری باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد. به طور مثال یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ مدل ۲۰۱۶ حدود ۷۰ میلیون دلار قیمت دارد و با توجه به اینکه ما شرکت انتفاعی هستیم و باید از ابزارهای در اختیار پول در بیاوریم پرداخت چنین مبلغی برای ما توجیه ندارد.

جدیدی درباره اینکه با این توضیحات، ایران ایر به چه علت قصد دارد هواپیمای نو خریداری کند گفت: در مسائل استراتژیک توجیه اقتصادی به میان نمی آید. ایران ایر شرکت دولتی است و باید عمده حمل و نقل و بار کشور را انجام دهد. بر این اساس مسائل اقتصادی در اولویت دوم قرار می گیرد.

وی همچنین با اشاره افزایش مسیرهای پروازی خاطرنشان کرد: آمار سال گذشته ما نشان می دهد که در همین زمان ۳۴ سورتی در روز داشتیم و امروز این رقم به حدود ۶۷ سورتی پرواز رسیده است. مضافا اینکه برای هواپیما فقط رفت و برگشت خیلی اهمیت ندارد. خوشحالی ما امروز بیشتر به این دلیل است که همه پروازهای ما Low Factor است. یعنی ۹۵ درصد هواپیما را نو کردیم که آمار خوبی است.

مدیرعامل کیش ایر در پاسخ به این سوال که آیا خرید هواپیمای "سوخو" در دستور کارشان قرار دارد، به ایسنا گفت: خیر، این کار را نکردیم. ما شرکت خصوصی با پتانسیل محدود هستیم و استفاده از چند نوع هواپیما برای ما عقلانی نیست. بنابراین سعی کردیم فعلا به همین دو ایرباس و بویینگ اکتفا کنیم. سه فروند هم فوکر ۱۰۰ داریم که اروپایی است ولی مخارج این هواپیماها خیلی بالاست. به همین دلیل در صورتی که به حجم هواپیماهای دنیا برسیم و بتوانیم ناوگانمان را تقویت کنیم اولین قدیمی که برخواهیم داشت این است که از هواپیماهای با مخارج گزاف رها شویم.

خبرنگاری با اشاره به تاخیر ۲ ساعت ۲۰ دقیقه ای پرواز تهران ـ کیش توسط شرکت کیش ایر، علت این مساله را جویا شد که جدیدی پاسخ داد: می دانستیم که پروازهای نجف باعث می شود مقداری در پروازهای داخلی دچار مشکل شویم اما مکلف شدیم که پروازهای نجف را به صورت چارتری انجام دهیم. همین باعث شد روزانه چهار پرواز از فرودگاه امام (ره) انجام دهیم. یک پرواز از کیش و یک پرواز هم از فرودگاه مشهد به نجف داریم و با توجه به اینکه هواپیماها زنجیروار به هم وصل هستند این ناهماهنگی ها اتفاق می افتد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    مدل 2006 ؟؟؟؟
    به نظرتون یکم زیادی نو نیستند ؟؟!!!!

  • بدون نام

    اقای جدیدی درمصاحبه خود گفتند هواپیماهای خریداری شده بسیارتمیز وتزیینات درونشان بسیار قشنگ است. فکرکنم ایشان هواپیما رابا ماشین اشتباه گرفتند. این جمله یعنی چی که این دوفروند ایرباس خریداری شده بسیار تمیزند ایا معیار خوب بودن هواپیما بسیار تمیزبودن انست حتما فروشنده انها راشسته که تمیز هستند اگرهم منظورایشان ازتمیزی. سالم بودن انهاست که اتاق وسالن هواپیما را با اشعه ایکس بررسی میکنند وموتورها را تست فنی وازمایشهای مختلف ازجمله پرواز توسط خلبانهای کارکشته انجام میشود وانها نظر فنی میدهند سپس میگویند این هواپیما خوب است یانه. پس نمیگویند هواپیمای تمیزی خریداری کردیم که این جمله نشان دهنده انستکه شخص گوینده اطلاعاتی درمورد هواپیماندارد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج