زیان خروج ناگهانی «پراید» از چرخه تولید
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که «خروج ناگهانی و دستوری پراید از چرخه تولید امکانپذیر نیست.»
خبرآنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که «خروج ناگهانی و دستوری پراید از چرخه تولید امکانپذیر نیست.»
امیرحسن كاكایی اظهار داشت: «پرسش این است كه پراید چه زمانی به صورت منطقی و نه به شكل دستوری میتواند از چرخه تولید خارج شود؟ زمانی امكانپذیر است كه رقیب جدی و محصول جایگزین پراید معرفی شود كه متاسفانه بعد از این همه سال، هنوز رقیب جدی برای پراید پیدا نشده است.»
وی افزود: «خروج ناگهانی و دستوری پراید از چرخه تولید امكانپذیر نیست و بهنظر من خروج خودرو از چرخه تولید تابع تصمیمات سیاسی نیست؛ به دلیل اینكه خودروسازها در دنیا، در قالب شركتهای خصوصی اداره میشوند، حتی اگر كه دیدگاهشان دولتی باشد و مدیرعامل برخی از آنها را دولت تعیین كند، اما اداره آنها با معیارهای خصوصی بودن، تصمیمگیری میشود و اینگونه نیست كه دولتها به صورت دستوری به خودروسازیها سیاست خود را تحمیل كنند و از طرفی، همان دولتها باید در تصمیماتشان منافع ملی كشورشان را در نظر بگیرند.»
کویید میتواند جایگزین پراید شود؟
این كارشناس صنعت خودرو تصریح كرد: «اخیرا بحث رنو كویید مطرح شده و این خودرو تقریبا ارزانترین خودروی دنیاست كه با مشكل روبهرو شده است؛ چراكه قیمت نهایی كویید به اندازه پراید نخواهد بود و چنانچه این خودرو بخواهد جایگزین پراید معرفی شود، سیاستگذاران صنعت خودرو باید طوری برنامهریزی و تصمیمگیری كنند كه قیمت جایگزین پراید از خود پراید بیشتر نباشد.»
وی عنوان کرد: «جدا از این بحث، جالب است كه در فضای رسانهای به كویید حمله شده است كه این خودرو برخی از استانداردها را پاس نمی كند. پرواضع است برای هر سطحی از كیفیت باید هزینهای معادل آن پرداخت شود كه متاسفانه در كشورمان ساختار اقتصادی به گونهای است كه محصولاتی نظیر كویید گرانتر از بازارهای بینالمللی تمام میشود.»
كاكایی بیان كرد: «یك زمان ممكن است بگویند سایپا نمیتواند رقیبی برای پراید معرفی كند كه این موضوعی جداگانه است، اما وقتی میبینیم هیچ شركتی نمیتواند محصولی با رده قیمتی پراید به بازار كشور عرضه كند، حتما مشكل از جایی دیگر است و آن هم به ساختار اقتصادی كشور مربوط میشود و باید مشكلات ساختار تولیدی و اقتصادی برطرف شود تا بتوان خودروی ارزان قیمت عرضه كرد.»
وی گفت: «جالب است همه به پراید ایراد میگیرند، اما كسی با موتورسیكلت وسیلهای كه كمترین ایمنی را برای سرنشینان دارد، كاری ندارد و موتورسیكلتهایی وجود دارند كه تقریبا هم قیمت با پراید هستند و هیچ ایمنیای ندارند و كسی هم كاری به آن ندارد.»
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاكید كرد: «خروج دستوری پراید از چرخه تولید بدون جایگزینی مناسب به ضرر مردم خواهد بود؛ چراكه ممكن است مردم به استفاده از موتورسیكلتها گرایش پیدا كنند كه ضررش بیشتر است و به نظرم تولید پراید ادامه داشته باشد، اما استانداردها را ارتقا دهیم و یا اینكه رقیب جدی برای پراید معرفی كنیم و بعد به تدریج پراید را از چرخه تولید خارج كنیم و نه به صورت ناگهانی.»
حسابشدهتر عمل کنیم
كاكایی گفت: «در رده قیمتی بالای ۴۰ تا۵۰ میلیون تومان میتوان آزادانه تصمیمگیری كرد، ولی برای مصرفكننده پراید كه توان خرید محدودی دارد، باید حسابشدهتر عمل كرد؛ به نحوی كه با مكانیسم درست عمل شود.»
وی عنوان كرد: «باید از بین بردن رانتخواری و بهبود فضای كسب و كار را در دستور كار قرار دهیم و از طرفی هم مكانیسمهایی كه دولت میتواند در خودروسازی اعمال كند، مكانیسم استاندارد است.»
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاكید كرد: به نظر من این همه ایراد وارد كردن به ایمنی پراید بیشتر ناشی از فرهنگ استفاده از پراید است؛ چراكه فرهنگ رانندگی با پراید دارای اشكال است. مشكل پراید این است كه به نسبت بدنه آن، از موتوری قوی برخوردار است و این مزیت تبدیل به مشكل برای پراید شده است؛ چراكه سرعت بالایی دارد و همه میدانیم كه سرعت بالای ۱۲۰ كیلومتر مناسب پراید نیست و با این شتاب از ایمنی لازم برخوردار نیست.»
این كارشناس صنعت خودرو افزود: تستهای تصادف اتومبیل در دنیا قبلا ۵۰ كیلومتر بوده و الان ۶۵ كیومتر است و اینطور نیست كه در سرعت بالا این تستها انجام شود و بالاتر از ۶۵ كیلومتر را هیچ خودروسازی تضمیمن نمی كند. ضمن اینكه باید بررسی شود با همین قیمت پراید میتوان خودرویی به روز جایگزین پراید كرد یا خیر؟ اگر این توان وجود ندارد خروج دستوری خودرویهایی نظیر پراید كار اشتباهی است و تنشزا خواهد بود و باعث بهبود ایمنی مردم نمی شود.»
كاكایی گفت: «با وجود اینكه اقتصاد ما دولتی است، ولی در بازار خودرو، اقتصاد رقابتی است به غیر از رده خودروهای ارزانقمیت نظیر پراید كه معتقدم بازار پراید هم رقابتی است، منتها خودروسازی توان رقابت با پرایدرا ندارد و باید با مكانیزم درست محصول جایگزین معرفی شود.»
وی خاطرنشان کرد: «پراید انحصار ندارد، ولی انحصار تكنولوژیك دارد، یعنی با توجه به شرایط و از نظر اقتصادی به گونهای است كه خودروسازی نتوانسته است در سطح پراید محصولی با همین قیمت به بازار عرضه كند. تیبا و ساینا میتوانند جایگزین پراید شوند، ولی باید سایپا قیمتهای آنها را كاهش دهد تا به توان خرید مردم نزدیكتر شود.»
نظر کاربران
اگه یه کوچولو بجای جیب مبارکشون فکر مردم بودن یه خودرو بدرد بخور با قیمت پایین تر از پراید تولید میکردن
ولی هدف مردم نیستن
جیبه
جیب
آیا این استاد محترم خودشون هم سوار پراید می شوند؟
تا وقتی مردم میخرن میسازن همش شده پراید سفید
برای کنترل جمعیت هم که شده تولید پراید نیاز جامعه ایران است