کمیک استریپی ها به پاسپورت نیاز ندارند!
در سالی که قسمت جدید فیلم کمیک استریپی «کاپیتان آمه ریکا» با نام جنبی «جنگ داخلی» با توفیقی چشمگیر اکران شده و با ۱۵/۱ میلیارد دلار فروش به سودسازترین فیلم ۲۰۱۶ تبدیل گشته، رابرت داونی جونیور حرف های زیادی برای گفتن دارد.
او ایفاگر رل ایرون من است که در فیلم های «کاپیتان آمه ریکا» با این کاراکتر که رل اش را کریس اوانز بازی می کند، درگیری های زیادی دارد. این فرصت و بهانه خوبی است تا پای صحبت های رابرت داونی جونیور بنشینیم که در سال ۲۰۰۸ با پوشیدن لباس ایرون من و تبدیل شدن به این کاراکتر معروف کمیک استریپی به بیش از ۱۰ سال خاموشی هنری خود پایان داد و به دوران اوجش که در سال ۱۹۹۲ با بازی او در رل چارلی چاپلین افسانه ای در فیلم «چاپلین» ساخته ریچارد آتن بورو بریتانیایی یک کاندیدایی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورده بود، بازگشت.
کاراکتر داونی جونیور در ایرون من که تونی استارک هم نامیده می شود در مورد ویژگی های این شخصیت و همچنین کاپیتان آمه ریکا و تقابل شان با یکدیگر حرف های زیادی برای گفتن دارد.
این بار وضع کاراکتر شما در ورسیون جدید «کاپیتان آمه ریکا» چگونه است؟
- پرسش درست این است که سوال کنید وی اینک در کدام دنیا قرار دارد و چه می کند. من از همان شروع اجرای این رل و همین طور بعد از حضور ایرون من در فیلم های اونجرز (انتقامجویان) به این نتیجه رسیدم که هیچ سقف و حداکثری بر اینگونه کاراکترها متصور نیست و هر کاری از آنها بر می آید. به نظرم می آید این آدم ها برای عبور از سدهای زمان و مکان به هیچ پاسپورت و روادیدی احتیاج ندارند!
راز موفقیت «ایرون من» که به سه فیلم کشیده شده، چه بوده است؟
- ایرون من مثل سایر قهرمانان کمیک بوکی دست به کارهای محیرالعقول می زند اما یک وجه تفاوت او با آنها این است که به شکلی به آدم های معمولی هم شبیه است و بیش از حد مافوق انسان و توام با دروغ و افراط نیست. مرد آهنین از امکانات تکنولوژیکی استفاده می کند که شاید آدم های عادی صاحب اینگونه امکانات نیز از آن بهره مند هستند. شاید استدلال شود که او هم لباس هایی مثل سوپرمن و بت من و اسپایدرمن بر تن دارد و این حرف صحیح است اما به اندازه انها رویایی نیست و برعکس مثل آدم های حقیقی تلخ است.
واقعاً بین «ایرون من» و «کاپیتان آمه ریکا» کدام ارتباط ها و تشابه ها می تواند برقرار شود؟
- به قصه نویس ها بر می گردد و به اینکه چطور می توان بین دو نیروی به اصطلاح خوب ارتباط های کاری لازم را برقرار کرد. نسخه های «کاپیتان آمه ریکا» به خاطر تقابل وی با «ایرون من» تبدیل به مهمترین فیلم های کمیک استریپی شده همانطور که فیلم های «The Hangover» به نمونه هایی جالب و منحصر به فرد در میان فیلم های کمدی- اجتماعی بدل شده است. تماشاگران پس از مدتی عادت می کنند که یک سری اتفاقات خاص را در این فیلم ها مشاهده کنند و نمی توان از آنها عدول کرد و در مورد کاپیتان آمه ریکا و ایرون من نیز چنین است. در فیلم جدید «کاپیتان آمه ریکا» خواهید دید که برخی مسائل غیرقابل حل بین او دو وجود دارد که باعث جذابیت بیشتر کارها می شوند.
می گویند گرفتاری های سینمایی و بازی در همین رل (ایرون من) سبب شده کمتر وقت روی پسربچه کوچک تان بگذارید.
- شاید همین طور باشد اما از او به طور کلی غافل نیستم و در جریان فیلمبرداری «کاپیتان آمه ریکا» نیز همبازی ام پل بتانی لطف زیادی به پسرم که او را به سرصحنه آورده بودم، داشت و از من می پرسید آیا بهتر نیست وی را از همین حالا وارد دنیای کمیک استریپی بکنیم زیرا این فضا کاملاً مناسب حال اوست؟!
در فیلم «عصر اولترون» صحنه ای هست که در آن کاپیتان آمه ریکا و ایرون من در یک مزرعه رودررو ایستاده اند و زمینه برخوردشان فراهم شده است. آیا این همان چیزی نیست که نمونه و ادامه آن را در فیلم جدید «کاپیتان آمه ریکا» هم خواهیم دید؟
- این صحنه ای است که خیلی ها از آن تعریف کردند و آن را نمایی قدرتمندانه خواندند اما خود ما چنین باوری در این خصوص نداشتیم و فکر نمی کردیم داریم ریشه چیزی را می گذاریم که ممکن است پایه فیلم بعدی قرار گیرد. در عمل بین من و کاپیتان آمه ریکا حرف های زیادی در آن صحنه رد و بدل نمی شود و من فقط می کوشم با او در یک جایگاه قرار گیرم.
«ایرون من» در فیلم های اختصاصی خودش همیشه قهرمان ماجرا است اما در این فیلم چون آرتیست کاپیتان آمه ریکا است به نوعی به کاراکتر منفی قضایا تبدیل می شود و بخشی عمده از بینندگان بر علیه شما و همراه با کاراکتر کاپیتان آمه ریکا می شوند. آیا برای شما این یک تجربه تازه و نامانوس نیست؟
- بله، برایم کاری سخت و غیرعادی است و اما چاره ای نیست و دنیای متفاوت قهرمانان کمیک استریپی این روال و تغییر وضعیت را می طلبد و گریزی از آن نیست. بحث فیلم های کمیک استریپی بسیار مهم است و روی آن سرمایه گذاری زیادی شده و نمی توان روی بعضی پایه های کار بحث کرد. «کوین فیگ» (رییس شرکت مارول) همچون یک غول تجاری بر هر چیزی ناظر است و زیرمجموعه های او هم زیاد و فعال اند و گاهی امثال والت دیسنی هم با مارول در تولید فیلم ها شریک اند. مارول الان به درجاتی رسیده که هیچ چیز نمی تواند آن را پایین بکشد و در نتیجه باید سلسله مراتب از بالا به سمت پایین رعایت شود و اینکه من آدم بد ماجرا هستم یا موجودی درست و صحیح اهمیتی ندارد و آنچه مهم است، مورد توجه قرار گرفتن یک قصه و جواب دادن فیلم در گیشه ها است.
در قسمت سوم «ایرون من» کاراکتر پپر سهمی قابل توجه دارد و حتی در فیلم های «انتقامجویان» (Avengers) صحنه های مشترکی بین تونی استارک یعنی کاراکتر شما و پپر دیده می شود. سهم او در نسخه جدید «کاپیتان آمه ریکا» به چه حدی می رسد؟
- این بستگی به نظر جان فاورو کارگردان فیلم داشت اما او همیشه معتقد است که نمی تواند و نباید برای هر کاراکتری جایی در یک فیلم در نظر گرفت و درست این است که همان کاراکترهای اصلی و چند چهره جنبی در مرکز توجه قرار گیرند و ماجراها بین شخصیت ها بیش از حد پخش و تقسیم و به تبع آن کمرنگ نشود. در این ارتباط با گینت پالترو ایفا کننده رل پپر نیز صحبت کردم و او هم اصراری نداشت و با شرایط هماهنگ است. هر فیلمی مختصات و نیازهای خاص خود را دارد و گاهی بر سر این مسائل با تهیه کنندگان و سرمایه گذاران فیلم نیز بحث داریم. آنها خواسته ها و اهداف ویژه خود را دارند ولی مصلحت چیزی است که در نهایت کارگردان تشخیص می دهد و به اجرا می گذارد. بعضی بحث ها بین مدیران اجرایی فیلم ها و سایر عوامل تولید بسیار جالب است.
ارسال نظر