معاون سازمان سینمایی: انقدر به مدیری توجه نکنید
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با بیان اینکه سیاستهای کلی دولت در حوزه سینما با حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر نکرده است، گفت: توجه زیاد از حد رسانهها به مهران مدیری برای ساخت اولین فیلم سینماییاش ظلم در حق دیگر فیلمسازان است.
حبیب ایلبیگی که ۱۸ آبانماه به نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها آمده بود با حضور در غرفه ایسنا درباره آخرین وضعیت مجوز ساخت فیلم مهران مدیری بیان کرد: مرسوم است که برای بررسی فیلمنامهها چند جلسه برگزار میشود تا به جمعبندی لازم برسیم و فکر میکنم این هم مثل دیگر فیلمنامهها است که مورد خاصی درباره آن وجود ندارد اما به نظرم توجه زیاد رسانهها به این فیلمساز کمی ظلم در حق دیگران است چون ایشان هم مثل بقیه به این سینما آمده و باید همان رویه معمول برایشان اتفاق بیفتد.
او با طرح این سوال که آیا مگر برای بقیه فیلمسازان رسانهها اینقدر پیگیر هستند و خبر منتشر میکنند؟ ادامه داد: این اتفاق سطح توقع را از این فیلمساز (مهران مدیری) و فیلماش بالا میبرد. با این حال در شورای پروانه ساخت طبق روال معمول ترکیبی از عوامل در کنار فیلمنامه بررسی میشود که این عوامل شامل تهیهکننده، کارگردان و فیلمنامهنویس است و البته تمام مسئولیت یک فیلم به طور کامل بر عهده تهیهکننده است و اوست که مسائل مالی، قراردادی و اجرایی فیلم را به طور کامل دنبال میکند که باید در نهایت در قبال آنچه مجوز گرفته و قرار بوده ساخته شود پاسخگو باشد.
امیدوارم در جلسات آتی تکلیف پروانه ساخت مدیری مشخص شود
ایلبیگی ادامه داد: درباره فیلم «ساعت پنج عصر» این را بگویم در جلسهای تذکر لازم را دادیم که یک فیلم سینمایی زمانی آغاز میشود که مجوز ساخت آن صادر شده باشد. هر چند طبیعی است که فیلمسازان مقدماتی را فراهم کنند ولی اینکه این چنین پر سروصدا درباره یک اثر خبررسانی شود آن هم پیش از آنکه اقدامی قانونی صورت بگیرد، کمی خارج از رویهای است که ما در سینما داریم.
او با بیان اینکه این مسئله به سازندگان فیلم تذکر داده شده و آنها هم پذیرفتهاند، گفت: با این حال امیدواریم در جلسات آتی تکلیف پروانه ساخت این فیلم هم مشخص شود.
پرسشی دربارهی تفاوت سلیقهای اعضای پروانه ساخت و نمایش
ایلبیگی در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگار ایسنا درباره تفاوت سلیقهای که میان اعضای پروانه ساخت و نمایش وجود دارد، بیان کرد: آییننامه شورای پروانه نمایش تصریح میکند که به طور مستقل فیلمها را بررسی میکند. البته آنچه پروانه ساخت گرفته هم اهمیت دارد و حتما بررسی میشود ولی همیشه در اجرا و ساخت نکاتی باید با ظرافتها و اصلاحاتی رعایت شود که اگر کمی نگاه دوربین یا میزانسن تغییر کند، ممکن است معنای کل فیلم عوض شود.
دربارهی «کاکا» به جمعبندی نرسیدیم
او در پاسخ به اینکه فیلم «کاکا» به کارگردانی علی سرآهنگ که گفته شده هنگام صدور پروانه ساخت حتی یک مورد اصلاحیه هم نداشته اما برای پروانه نمایش ۴۰ مورد اصلاحیه گرفته است، گفت: درباره این فیلم به جمعبندی لازم نرسیدهایم و تهیهکنندهاش (امیر سمواتی) هنوز مراجعه نکرده است ولی این هم دقیقا از همان مواردی است که توضیح دادم که البته در مرحله فیلمنامه هم نکاتی مطرح شده بود که الان پس از ساخته شدن هم وجود دارد و بیشتر مسائل محتوایی است چون موضوع فیلم کمی ملتهب است و باید باز هم دیده شود تا بتوان درباره آن تصمیمگیری کرد.
او افزود: مدتی قبل فیلمی برای پروانه نمایش بررسی شد که پنج بار توسط اعضای شورا دیده شد تا مجوز گرفت. به همین دلیل با گفتوگو و بررسی میتوان به نتیجه لازم رسید.
این مدیر سینمایی در اینباره خاطر نشان کرد: پیش از این مطرح شده بود که پروانه ساخت از پروسه ساخت فیلم حذف شود اما این مجوز نوعی امنیت خاطر برای فیلمسازان است و شاید حتی برای دولت راحتتر باشد که این گلوگاه را کنار بگذارد و در آخر خیلی راحت فیلمها را ببیند و آنها را رد کند اما این موضوع برای سرمایهگذاران مشکل ایجاد میکند.
اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش تغییر میکنند؟
ایلبیگی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد که با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش هم تغییر کنند؟ گفت: بعید است این اتفاق بیفتد چون دولت تغییر نکرده که سیاستهایش در حوزه سینما عوض شود. هر چند ممکن است استراتژی ما تغییر کند چرا که هر مدیری میتواند دیدگاههای خود را داشته باشد.
او افزود: البته تصور میکنم در حال حاضر یکی از بهترین شوراهای پروانه ساخت را داریم و اعضای شورای پروانه نمایش هم که مدتی قبل تغییر کردند، خوب هستند چون کسانی که به این شورا میآیند رفتارشان واقعا ایثارگرانه است و باید به کل مباحث نظام، منافع شخصی افراد، حقالناس و حقالله فکر کنند.
تکلیف فیلمهای توقیفی چه میشود؟
حبیب ایلبیگی در ادامه این گفتوگو در پاسخ به اینکه آیا ممکن است با تغییر وزیر فرهنگ، رویکرد برای اعطای مجوز اکران به فیلمهایی که توقیف شدهاند، وجود داشته باشد و ملاحظاتی که پیش از این بود، حذف شود؟ گفت: من شناخت دقیقی از روحیات دکتر صالحی امیری ندارم و نمیتوانم پاسخ دقیقی بدهم اما با همه پس زمینههایی که وجود دارد و سابقه کار تدریس، پژوهش و تحقیق ایشان در حوزه مدیریت فرهنگی فکر میکنم انشاءالله حتما در این زمینه به یک سیاست و راهکاری برسیم تا با حداقل تنش و چالش در حوزه سینما مواجه شویم.
او تأکید کرد: همانطور که در جلسه معارفه و سخنرانیهای دیگر مطرح شده باید اغناسازی عملی شود تا با کسانی که نظراتی در حوزه سینما دارند، بتوان گفتوگو کرد و شرایط کشور و دنیا را در حوزه سینما برایشان توضیح داد چون توقعاتی که از ما در سینما وجود دارد، سنگین و بیش از حد تصور است و آنچه از ما توقع دارند را باید از مراکز دیگر بخواهند.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اظهار کرد: مثلا سال گذشته بودجهای که برای فیلمهای سینمایی و حمایت از ساخت آنها وجود داشت کمتر از ۲۵ میلیارد تومان بود در حالی که یکی از همین نهادهایی که چند فیلم سینمایی ساخت ۴۰میلیارد تومان بودجه اختصاص داده بود و این دو رقم اصلا تناسب درستی با یکدیگر ندارند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تلویزیون ملی ایران هم به عنوان بزرگترین حامی سینما میتواند حضور داشته باشد اما کمترین نقش و حمایت را از سینمای ملی ایران دارد. الان تلویزیون سالانه کمتر از ۱۰ فیلم را برای نمایش میخرد در حالی که بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید میشود و این باعث میشود سینماگران درآمدزایی از این رسانه را از برنامه خود حذف کنند که در نتیجه، موضوعات و علایق مورد نظر تلویزیون هم از برنامهریزی و فیلمسازی آنها حذف شود.
ایلبیگی افزود: تلویزیون به جای پخش فیلمهای ایرانی کلی فیلم آمریکایی پخش میکند و به شیوهای آنونس تبلیغاتی برای آنها روی آنتن میبرد که خیلیها ترغیب میشوند، آنها را ببینند در حالی که برای یک فیلم سینمایی ایرانی ۲۰ تا ۲۵ ثانیه تبلیغ اختصاص میدهند و آنقدر نظرات خاص و اصلاحات برای این تبلیغات دارند که تیزر تبلیغاتی به ضد تبلیغ تبدیل میشود به طوری که مخاطب اصلا متوجه نمیشود، این فیلم درباره چیست و چه گروه سنی را میتواند مخاطب خود قرار دهد.
او با اشاره به اتفاقاتی که برای فیلمهایی که تبلیغاتشان در شبکههای ماهوارهای پخش شده بود، اظهار کرد: من در جلسهای با بازپرس این پرونده صحبت کردم وگفتم؛ ما قبل از انقلاب که به سینما میرفتیم پیش از شروع فیلم پیش پرده از فیلمهای آینده پخش میشد و خیلیها برای همان ۱۵ دقیقه پیش پردهها به سینما میرفتند چرا که بسیار جذاب بود. اما الان تلویزیون آنقدر برای فیلمهای آمریکایی آنونس پرطمطراق پخش میکند که همه به دیدن تشویق میشویم. این تلویزیون فقط برای فیلمهای آمریکایی این کار را میکند و برای سینمای ایران اقدامی انجام نمیدهد در حالی که میتواند فیلمنامهها را ببیند و آثار را پیش خرید یا از مضامینی که دوست دارد حمایت کند اما میبینیم خودشان را کنار کشیدهاند.
قلعه جام جم درهای خود را روی سینما کمی باز کند
او با اشاره به اینکه برنامه تلویزیونی «هفت» هم کمکی به سینما نمیکند، گفت: ما خواهش میکنیم قلعه جامجم درهای خود را به روی سینمای ایران کمی باز کند، چون از نظر ما «جام جم» واقعا شبیه قلعهای محکم است که درِ سنگی محکمی هم دارد.
پیشبینی برای جشنوارهی فجر پیشرو
ایلبیگی در بخش انتهای گفتوگوی خود با ایسنا درباره فیلمهای جشنواره فجر امسال و پروانه نمایش آنها گفت: به نظرم امسال سینما با حضور نسلهای مختلفی که در حال فیلمسازی هستند، رونق خوبی دارد و ما خودمان فیلمهایی را که متقاضی پروانه نمایش بودند یا توسط فارابی حمایت میشدند دیدهایم.
او افزود: نکته مهم آثار امسال نقش پررنگ فیلمسازان زن است که تعداد زیادی از آنها در حال ساخت فیلم سینمایی هستند و یکی، دو نفر هم آثاری را در حوزه دفاع مقدس ساختهاند که یکی از آنها، فیلم خیلی خوبی شده است.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: پروانه نمایش این فیلمها هم بستگی به زمان دارد، چون گاهی خود سینماگران پس از اینکه فیلمشان در جشنواره نمایش داده میشود براساس بازخوردهایی که میگیرند تغییراتی را در آن اعمال میکنند و ما قاعدتا برای صدور مجوز اکران باید آخرین نسخه فیلم را ببینیم.
ارسال نظر