۴۱۹۰۳۹
۸ نظر
۵۰۱۰
۸ نظر
۵۰۱۰
پ

تماشای اعدام، بر تماشاچیان اثر مثبت دارد؟

امیرهوشنگ ‌ باقری ، روان‌شناس در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: آیا دیدن صحنه اعدام یک جانی، قاتل، قاچاقچی یا یک متجاوز به عنف می‌تواند در روحیه افراد اثرگذار باشد و به قول ارسطو در آنها حالت «کاتارسیس» یا تزکیه ایجاد کند؟

امیرهوشنگ ‌ باقری ، روان‌شناس در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: آیا دیدن صحنه اعدام یک جانی، قاتل، قاچاقچی یا یک متجاوز به عنف می‌تواند در روحیه افراد اثرگذار باشد و به قول ارسطو در آنها حالت «کاتارسیس» یا تزکیه ایجاد کند؟

باید بگویم که براساس تجربیات من، تماشای اعدام، اثر درمانی ندارد. فردی که به اعدام محکوم می‌شود دیگر زنده نیست تا بخواهد از اثر درمانی فعلِ مجازات بهره‌مند شود و از سوی دیگر، افرادی هم که به تماشای این مراسم می‌نشینند بهره‌ای از آن نخواهند برد.

براساس علم روان‌شناسی می‌توان تماشاچیان اعدام را به چند گروه تقسیم کرد؛ عده‌ای که به خاطر ویژگی‌های ژنتیکی خاصی که دارند، احساس همدلی ندارند. در وجودشان حسی ندارند و نمی‌دانند و متوجه نخواهند شد که قاتل با این صحنه چه درد و رنجی را تحمل می‌کند. این افراد اگر خوشحال نشوند، ناراحت هم نخواهند شد.
دسته‌ای دیگر از روی کنجکاوی و ماجراجویی پا در چنین مراسمی می‌گذارند. البته خیلی از تماشاچیان با دیدن صحنه ترسناک به بیماری اختلال پس از سانحه مبتلا می‌شوند.

بايد توجه داشت كه بسياري از اعدام‌هاي در ملاعام، ريشه در سنت اداره شهرها داشته‌اند و نه اينكه رويه‌اي قانوني و حتي شكلي در اداره جامعه و كاهش جرم باشند. در گذشته‌هاي دور، اعدام‌ها به خاطر نبود كنترل‌هاي لازم در برابر چشم مردم و در كوچه و خيابان‌ها صورت مي‌گرفت اما امروز كه ساز و كارهاي قضائي، مددكاري، نظامي و انتظامي توانسته‌اند بار بسياري از رويكردهاي مدني را به دوش كشيده و در جهت بهبود شرايط اجتماعي گام بردارند، اعدام در ملاعام ديگر چندان اولويت جامعه‌شناسي شهري نيست.

با مرور مواردي كه عنوان شد، حال وقت آن است كه به همان سوال نخست برگرديم؛ آيا تماشاي اعدام، روحيه ما را تلطيف كرده و از ارتكاب به جرم باز مي‌دارد؟ عده‌ای که به این مراسم‌ها می‌روند از نظر سلامت روان مشکل دارند. این افراد به تصور اینکه به کارناوال و تفریح می‌روند، پا در چنین مراسم‌هایی می‌گذارند. درواقع افراد با دیدن صحنه‌های ضداجتماعی، ترسی در وجودشان ایجاد نمی‌شود و ادب يا به قول ارسطو، تز‌كيه نخواهند شد.
کسانی که فیلم خشونت‌آمیز می‌بینند به سمت خشونت گرایش پیدا می‌کنند وای به حالی که در گوشه‌ای از شهر شاهد ماجرایی وحشتناک باشند. این اعدام‌ها در خانواده قاتل نیز تأثیر دارد؛ در ماجرایی گرفتار می‌شوند که خودشان را مبرا از جامعه می‌بینند و طلبکار می‌شوند و خواهان جبران هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • رسول

      یکی از بدترین چیزها نگاه کردن به جان دادن همنوعه. انسان رو قصی القلب میکنه.

    • حسن

      هرنوع اعمال خشونت به جامعه ،جامعه را جری تر وقانونگریزتر می کند
      بهترین روش اعمال قوانین با جلب همکاری وهمراهی آنهاست ،رشد دادن فرهنگ مردم خیلی کارساز است
      اعدام به خاطر مواد مخدری مانند تریاک ،وقاچاق کالا خوب نیست
      اما اعدام افرادی که اختلاص کرده ومبلغی بیشتر از دیه خودشان از بیت المال برداشته اند در ملع عام بسیار تماشایی وتربیت کننده است

    • بدون نام

      بفرما این هم یک تز عالی مگر میشود یک انسان جان دادن کسی را ببیند سر یه مرغ را که میبرند تمتشا ندارد چه برسد جان ادمی تا مها در ذهن خاطره ان لحظه روح وروان ادمی را بهم میریزد غلط کرده ارسطو مارا باش به چه رفتاری باید پند بگیریم خدای فقط یک لحظه فکر کردن به این موضوع زجر اور نیست

    • بدون نام

      اعدام حکمی کاملا اسلامی است و توصیه شده است مردم در اجرای این حکم حضور داشته باشند. غربزدگی به حدی رسیده که الان بر ضد قصاص صحبت میکنند. تماشای اعدام باعث تقویت حس شجاعت و تسکین آلام مردم میشود. چون میبینند که جنایتکاران به مجازات میرسند و آبی بر دل سوخته شان ریخته میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما متخصص و کارشناس چه رشته ای هستید؟ حرفهای شما مبنای علمی داره؟ اگر تماشای اعدام نتیجه مثبت داشت که ما الان باید شاهد یک جامعه بی جرم بودیم. کمی مطالعه کن.

    • بدون نام

      بله عالیه امار بیماریهای روانی به 80 میلیون میرسه وهمه مثل هم میشیم نمیفهمیم کی بیماره کی سالم؟

    • ایمان

      با سلام
      خدمت دوستان عرض کنم اعدام هیچگاه نمیتواند باعث پیشرفت جامعه و از بین رفتن جرم در جامعه شود طبق آیه قرآن خداوند قصاص را بالاترین حد گذاشته ولی در همانجا به بنده اش می فرماید تا میتوانی ببخش.ما حتی در مورد مفسد فی الارض تمام جوانب را رعایت نمیکنیم مثلآ قاچاقچی با اختلاس گر چه فرقی دارد ولی در کشور ما حکمشان فرق دارد.من از اساس اعدام رو قبول ندارم.

    • گمنام

      من ارزوم که خودم طناب دار مندور گردن قاچاقچی بندازم خیلی هم شاد میشوم اعدام یه قاچاقچی رو ببینم چون همه جو نا ما رو از بین بردن فقط فقط فقط اعدام حق شونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج