ماجراهای کارت سوخت، این کارت کوچک مستطیل شکل، گویا پایان ندارد؛ چرا که مجلس نشینان حذف این کارت را با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند.
روزنامه آرمان نوشت: ماجراهای کارت سوخت، این کارت کوچک مستطیل شکل، گویا پایان ندارد؛ چرا که مجلس نشینان حذف این کارت را با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند.
به طوری که هنوز جوهر مهر نامه حفظ کارت سوخت خشک نشده که تصمیم به حذف آن میگیرند و تا مقدمات حذف فراهم میشود، میخواهند آن را حفظ کنند.موضوع مربوط به استفاده از کارتهای سوخت که از اواخر دولت هشتم مطرح شده بود، در نهایت در دولتهای نهم و دهم با پیش آمدن بحث هدفمندی یارانهها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت رسما وارد نظام سوختگیری کشور شد.
سپس با تک نرخی شدن بنزین و برچیدن سهمیه بندی در دولت یازدهم، این سوال مطرح شد که چه ضرورتی برای استفاده از کارت سوخت وجود دارد؟ این سوال باعث شد در بررسی بودجه سال جاری تعدادی از نمایندگان باهدف ایجاد توجیه برای حفظ کارتهای سوخت، پیشنهادی مبنی بر دونرخی شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند که طبق آن سهمیه پایه در نظر گرفته و استفاده بیش از آن سهمیه با پرداخت قیمت تمام شده باشد.
در همین حکم مجلس تصویب کرد که همه خودروها کارت سوخت داشته باشند و مخالف با دونرخی شدن و حذف کارت سوخت بود. با وجود مخالفت آن زمان مجلس با حذف کارت سوخت، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۹ مرداد سال جاری از مصوبه این کمیسیون برای حذف کارت سوخت و تک نرخی ماندن بنزین خبر داده و گفته بود به موجب این مصوبه و در صورت رای موافق نمایندگان در صحن علنی کارت سوخت حذف میشود و بنزین تک نرخی باقی میماند.
اما چندی بعد در تاریخ ۲۴ مرداد، اسدا... قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد که پس از بررسیهای اصلاحیه بودجه، حذف کارت سوخت رای نیاورد و بر این اساس کارت سوخت میماند. در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵، در تاریخ سوم شهریور با حذف بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ با حذف کارت سوخت موافقت کردند و بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست خبری پنجم شهریور در جریان بازدید از فازها و مجتمعهای پتروشیمی در عسلویه درباره حذف کارت سوخت که در مجلس به تصویب رسید، گفت مجلس تصمیمگیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوخت بنزین حذف میشود، اما برای نفت و گاز این اتفاق نخواهد افتاد. از سوی دیگر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت نفت در پیشنهادی به دولت اعلام کرده که اگر موافقت شود کارت سوخت بنزین از ابتدای مهر ماه حذف شود، اما استفاده از کارت سوخت با طراحی متفاوت نسبت به بنزین، در سوختگیری خودروهای گازوئیلسوز ادامه یابد.
اما از سوی دیگر عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران اظهار کرد دولت هنوز زمانی برای حذف کارت سوخت بنزین اعلام نکرده است. در این راستا شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی نیز درمورد حذف کارت سوخت به ایسنا گفت که موضوعیت کارت سوخت با دونرخی بودن بنزین ارتباط دارد. هنگامی که قیمت بنزین یک نرخی باشد موضوعیت استفاده از کارت منتفی است. البته ممکن است راهکارهایی برای استفادههای دیگر از این کارت اندیشیده شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و تا این لحظه کاربرد جدیدی برای استفاده از این کارت مطرح نشده است.
چند سناریو درمورد سرنوشت کارت سوخت
در حالی که بلاتکلیفی درمورد کارت سوخت بین مسئولان موج میزد، ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی از مطرح شدن سناریوهای متفاوت درمورد کارت سوخت خبر داده و گفته بود در این زمینه هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ما هم به عنوان نیروی اجرایی منتظر ابلاغیه هستیم و همه چیز طبق روال سابق ادامه دارد. البته در این زمینه سناریوهای متفاوتی دیده شده است، از جمله اینکه کارت سوخت و سامانه هر دو حذف یا فقط کارت سوخت حذف و سامانه حفظ شود. برنامه همه سناریوها تهیه شده و منتظر دستور مجلس شورای اسلامی هستیم.
بر این اساس برای ادامه وضع موجود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه و برای احیا و نوسازی سامانههای موجود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است. چند روز بعد از اظهارات ریاحی، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی از آغاز مطالعات مهندسی حذف کارتهای سوخت در سطح پمپ بنزینهای کشور خبر داده و گفته بود با توجه به اصلاح مصوبه بنزینی مجلس مبنی بر عرضه بنزین دونرخی و تداوم عرضه بنزین با استفاده از کارتهای هوشمند سوخت دیگر نیازی به عرضه کارتی بنزین نیست.
بر اساس اظهارات او مصوبه عرضه تک نرخی به شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ابلاغ و مطالعات مهندسی حذف فیزیکی کارت از پمپ بنزینها آغاز شده تا برای خرید بنزین دیگر نیازی حتی به کارت جایگاهداران هم نباشد. کارت هوشمند سوخت ابزاری برای اعمال سهمیههای بنزین بود؛ با حذف سهمیهها در عمل دیگر نیازی به استفاده از کارت هوشمند سوخت نیست.
نقشه حذف کارت سوخت در حالی به سمت دستیابی به نتیجه حرکت میکرد که حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح حفظ کارت سوخت با قید دو فوریت و با امضای ۱۲۶ نفر از نمایندگان به هیاترئیسه مجلس تقدیم شد.پس از رفع ایرادات و اشکالاتی که در متن وجود داشت، با جلساتی که با مرکز پژوهشها و معاونت حقوقی مجلس و نیز مرکز پژوهشهای شورای نگهبان و نیز شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برگزار شد، متن مورد توافق در اینباره تهیه و تدوین شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
با این نرخ بنزین و گاز مگه میشه ماشین روند بیست سال پیش تو کشور اذربایجان بنزین گران بود تو سرازیری ماشین رو خاموش میکردند
جان من نه نه ..................................