افزایش ایمنی مترو برای کاهش خودکشی
از منظر روانشناسی، نخستین شرط سلامت روانی، داشتن احساس امنیت روانی است. حتی جامعه بیش از آنکه به آسایش نیاز داشته باشد به امنیت روانی نیازمند است
مرگ و خودکشی در ایستگاههای مترو چقدر به امنیت ایستگاهها مرتبط است؟
در سالهای اخیر شاهد افزایش خودکشی در مترو بودیم. چرا خودکشی در مترو مد شده است؟
بنده در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارم و به نسبت نمیتوانم اظهار نظر کنم، چون هریک از افراد خودکشی کننده در مترو میتوانند دلایل خاص خود همچون اختلافات زناشویی، عشق و تمایلات شدید عاطفی و علل ناموسی ناراحتیهای روانی، شکست در عشق و اختلالات روانی و شخصیتی مشکلات ناشی از شکستهای تحصیلی، استرسها، فشارهای روانی و روحی ناشی از آنها (فشارهای عاطفی، فشارهای تحصیلی مانند کنکور، نقایص جسمی و فیزیکی در نسل جوان) و احساس پوچی و بیهدفی و افسردگی فقر و تنگدستی، بیکاری، اخراج از کار و شرایط نامساعد اقتصادی، مسائل و معضلات زندگی شهری، وضعیت نابسامان زندگی، ضعیف شدن اعتقادات مذهبی، برملا شدن اسرار و حقایق خصوصی زندگی فرد و... را داشته باشند.
با افزایش نظارتها امکان کاهش خودکشی وجود دارد؟
در ایستگاههای مترو دوربینهای مدار بسته نصب شده است. اما این اقدامات و نظارتها به هیچ عنوان کفایت نمیکند و فقط با نصب درهای بازشوی ایمنی در ایستگاههای مترو (pst) میتوان ایمنی کامل ایستگاههای مترو را محقق کرد.
این اقدامات ایمنی از چه زمانی اجرایی میشود؟
یک فوریت آن تصویب شده است و هفته آینده لایحه و ماده واحده آن به تصویب میرسد. این اقدام نیز با استفاده از بودجه امسال آغاز میشود.
اغلب شهردار تهران و دیگر مسئولان شهری در سخنرانیهای خود از عدم پرداخت بودجه مترو از سوی دولت شکایت دارند، مشکل بودجه بر طرف شده است؟
بله، اگر بودجه ای نبود به نسبت خطوط مترو نیز ساخته نمیشد. هم اکنون نیز در فصل بودجه باید شهرداری از هم اکنون بودجه خود را برای سال آینده پیش بینی کند. در این اقدام شورا هم با رویکرد حمایت از توسعه مترو به فعالیت میپردازد.
اخبار متعددی درباره خطرات احتمالی احداث ایستگاههای مترو برای قناتهای شهر تهران به گوش میرسد. در این زمینه میتوان با اقدامات کارشناسی و کاملا مهندسی شده از بروز خطرات احتمالی ناشی از تخریب قناتها در این کلانشهر جلوگیری کرد؟
در وهله نخست باید قناتها شناسایی شده و مسیر آنها را با اقدامات مناسب حفظ کرد تا به این ترتیب هم آب موجود در آنها باعث تخریب خاک نشود و هم آب قنات حفظ شود. در این اقدام آب قناتهای بایر نیز باید با مصالح پر شده تا بعدها به حفرههایی در زیر زمین تبدیل نشوند.
ساخت و ساز ایستگاههای مترو به چه میزان برای قناتهای تهران آسیبزا بوده است؟
هر قدر ساخت و سازها هم سطح زمین باشد به نسبت با ساختمانها در تلاقی خواهند بود. این اقدام از یک سو برای زیر ساختهای ساختمانها و قناتها با آسیبهای احتمالی همراه است و از سوی دیگر ساخت و ساز ساختمانها با تغییر مسیر و کاهش آب قنوات همراه است.
با ارزیابی فعالیتهای انجام شده تا سال آینده چه تعداد خط و ایستگاه مترو به بهره برداری میرسد؟
سال گذشته قرار بر به بهره برداری رسیدن برخی از ایستگاههای مترو بود، اما به دلیل کم و کاستیهای موجود در بودجه این مهم محقق نشد. براساس بررسیها و برنامه ریزیها امسال هم قرار بود خط شش مترو به بهره برداری برسد. پیش بینی میشود امسال فقط حدود ۲۰ کیلومتراز خط هفت مترو به بهره برداری برسد. همچنین تا پایان سال ۹ کیلومتر از خط ۶ به بهره برداری میرسد. با بهره برداری از خطوط ۶ و هفت مترو مناطق غربی و شمال غربی تهران به مرکز و جنوب شرق تهران متصل میشوند.
نظر کاربران
خدا خدا ! بابا به مردم برسید کسی خودکشی نمیکنه!!! فساد مملکتو نابودکرده! !خودتون هم میدونید ولی دارید جمع وجور میکنید احتمالأ!!!!!!
خداااااااا خودت یکاری کن خسته شدیم از این زندگی نکبت وار تو این مملکت خدااااااا.