صدر نشینی یک فیلم ترسناک در آمریکای شمالی
به لطف نمایش ضعیف تر از انتظار فیلم «Inferno» در بدو اکران آن، فیلم تا حدی ترسناک و قدری طنزدار Boo A Madea Halloween که مرتبط با ایام توام با ترس و دلهره هالووین است.
تنزل در فروش «بو، یک هالووین ماده آیی» نسبت به آمار هفته اول آن از ۴۱ درصد فراتر نرفت و این مسئله به اضافه اکتفای «Inferno» به ارقام فروشی که حداقل ۱۰ میلیون دلار کمتر از حدود پیش بینی شده برایش بود، سبب شد «هالووین ماده آیی» که ساخته تایلر پری است حکومت خود و فیلم های هالووینی را بر سینماهای دو کشور آمریکا و کانادا استمرار بخشد و مجموع فروش اش را بعد از ۱۲ روز اکران به رقم ۵۲ میلیون دلار برساند که برای فیلمی با بودجه تولید ۲۰ میلیون دلاری و کاملاً دور از Block Busterهای هالیوودی دستاوردی کاملاً قابل احترام است. اصولاً نمایش هفته دوم این فیلم در گیشه ها با احتساب عکس العمل هایی که معمولاً شامل حال فیلم های ترسناک و به ویژه آثار دوران هالووین می شود، بسیار خوب بوده است و این دستاورد در شرایطی حاصل آمده که «یک هالووین ماده آیی» هفته پیش آغاز اکرانی ۵/۲۸ میلیون دلاری را تجربه کرده بود.
قیاس با «ماده آ»های قبلی
دو نسخه قبلی فیلم های موسوم به «ماده آ» که یکی «حفاظت از شاهدان» نام داشت و دیگری «خانواده بزرگ شاد»، آغاز اکران هایی بالاتر از ۲۵ میلیون دلار داشتند اما در دومین هفته اکران شان ۶۰ درصد تنزل در فروش را متحمل شدند. اضافه بر این فیلم سال ۲۰۱۳ تایلر پری به نام «یک کریسمس ماده آیی» که ویژه ایام کریسمس و تعطیلات آن بود، در دومین هفته پخش اش ۴۸ درصد کمتر از هفته اول نمایش اش فروخت و بر این اساس تصور می شد که فیلم جدید تایلر پری نیز حدود ۵۵ درصد نزول در فروش در قیاس با هفته قبلی داشته باشد و این گمانه زنی بخصوص به سبب آمار بالای فروش فیلم در هفته نخست اکرانش قوت گرفته بود. با این همه شور مردم برای دیدن این فیلم در سطحی بالا ماند و همین مسئله سبب شد «ماده آ»ی جدید در صدر جدول بماند.
سونی و برنامه ریزی برای آینده
همه اینها موجب شد «Inferno» فیلم حادثه ای جدید شرکت سونی پیکچرز از رده دوم بالاتر نیاید و به فروشی ۱۵ میلیون دلاری اکتفا کند که برای وابستگان این فیلم رقمی ناامید کننده بود و این بخصوص زمانی باورپذیرتر می شود که در نظر بگیریم این فیلم در فزون تر از ۳۵۰۰ سالن در سطح آمریکا و کانادا اکران شده است. شروع اکران این فیلم ۵/۶۷ درصد ضعیف تر از آغاز نمایش ۲/۴۶ میلیون دلاری فیلم «فرشتگان و شیطان ها» محصول ۲۰۰۹ بود و فاصله ای زیاد با آغاز اکران ۷۷ میلیون دلاری فیلم «کد داوینچی» هم که ۱۰ سال پیش اکران شد، داشت. با این اوصاف پیش بینی حاصل نهایی کار این فیلم سخت می نماید و شاید از مرز۵۰ میلیون دلار چندان فراتر نرود. هفت سال فاصله بین «Inferno» و فیلم «فرشتگان و شیاطین» و نتایج حاصله سبب می شود استودیوی سونی تفاوت های موجود را به طور کامل حس کند و برای آینده برنامه ریزی بهتری را داشته باشد. «Inferno» با بودجه ای ۷۵ میلیون دلاری ساخته شده که این نیمی از مخارج «فرشتگان و شیاطین» است و با این اوصاف سونی می داند که از این پس چطور رفتار کند و در قبال این سری فیلم ها چه سیاست هایی را در پیش گیرد.
راه نجات ران هاوارد
شاید هم نزول «Inferno» در قیاس با آنچه در سال های اخیر با سایر فیلم های کارگردانی شده توسط ران هاوارد روی داده، جای تعجبی نداشته باشد زیرا فیلم «شتاب» در سال ۲۰۱۳ و «در قلب دریا» در سال ۲۰۱۵ نیز آغاز اکران های چندان بهتری نداشتند. البته راه آینده به سوی او هموارتر نشان می دهد زیرا قرار است یک فیلم زندگینامه ای را که درباره زلدافیتز جرالد است و جنیفر لارنس در آن رل اصلی را ایفا می کند، بسازد و این موضوع و این هنرپیشه خاص که فیلم های اخیرش جملگی بسیار سودساز بوده اند، می توانند راه آینده ای بهتر را برای هاوارد هموار سازند و شروعی بر جبران ایرادات موجود در کارهای اخیر او باشد.
نزول سریع جک ریچر
«جک ریچر: هرگز به گذشته برنگرد» در دومین هفته نمایش اش در آمریکا و کانادا به رده سوم جدول پرفروش ها تنزل کرد و در حالی ۵۵/۹ میلیون دلار فروخت که این ۲/۵۸ درصد پسرفت را در قیاس با آمار هفته نخست اکران فیلم نشان می دهد. برخی کارشناسان معتقدند این می تواند شروع روند تنزل هر چه سریع تر فیلم و خارج شدن آن از صحنه در آینده نزدیک باشد. تام کروز مرد اول این فیلم که در سال ۲۰۱۲ نیز نقش این مامور مخفی ویژه را به بهترین شکل در قسمت نخست «جک ریچر» ایفا کرده بود، براساس نتایج سریعاً محو شوند. قسمت دوم می تواند به این نتیجه برسد که دوره این فیلم ها که تصور می شد یک فرانچیز جدید در زمینه کارهای جنایی باشد، به سرعت در حال پایان یافتن است و فقط فروش خوب فیلم در خارج از مرزهای آمریکای شمالی می تواند پارامونت شرکت سازنده فیلم را به ساختن و عرضه فیلم سوم وا دارد وگرنه آمار فیلم فعلی در آمریکا و کانادا برای چنان منظوری اصلاً کفایت نمی کند.
از حسابدار تا اویجا
ابقای «حسابدار» در رده های بالای جدول و نشستن آن در رتبه چهارم به لطف استحکام نسبی این فیلم صورت پذیرفت و یا اینکه سومین هفته اکرانش را سپری می کرد، بیشتر از ۳۸ درصد تنزل و فروش نداشت و به لطف فروش ۴/۸ میلیون دلاری اش در این هفته حالا ۲/۶۱ میلیون دلار در آمریکا و کانادا سودسازی کرده است و سرانجام در رده پنجم جدول به قسمت دوم فیلم ترسناک «اویجا» که نام جنبی آن «ریشه شیطان» است، برخورد می کنیم که این هفته ۷ میلیون دلار تازه را به حساب سازندگان خود یعنی شرکت یونیورسال واریز کرد تا بعد از ۱۲ روز پخش در آمریکا و کانادا ۶/۲۴ میلیون دلار درآمدسازی کرده باشد که برای فیلمی با بودجه تولید ۹ میلیون دلار رقم مناسبی است. «اویجا» هم مثل «یک هالووین ماده آیی» مدیون ایام موسوم به هالووین است که در آن ترس ها و دغدغه ها به شکل های مختلف به مردم یادآوری می شود و به واقع زمانی برای زیستن توام با اضطراب است.
نظر کاربران
بابا درستون بخونین .........