مریلا زارعی: «بادیگارد» به ایستگاه آخر رسید
مریلا زارعی در مراسم رونمایی از کتاب هنری «بادیگارد» عنوان کرد که لحظه به لحظه ساخت این فیلم سینمایی برای او کسب تجربه بوده است.
در ابتدای این مراسم احسان لشگری پور مجری طرح «بادیگارد» که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت ضمن ارائه گزارشی از نحوه اکران «بادیگارد» گفت: اکران «بادیگارد» اگر چه از ۲۶ اسفندماه سال ۹۴ شروع شد اما اکران آن عملا از ۲۷ بهمن آغاز شده بود و برای من تجربه ارزشمندی بود. این فیلم دردو هفته در بیش از ۱۴۵ سینما در کشور اکران شد یعنی ۳۰ سینما در تهران و ۱۱۵ سینما در شهرستان به نمایش درآمد و حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند. ما در حدود ۳۰۰ سینما که در شهرهای فاقد سینما بودند به نمایش گذاشتیم.
در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا به صحنه آمد و درباره این آرت بوک «بادیگارد» یک روز پسرم اسماعیل به نزد من آمد و گفت می خواهد چنین کتابی را تهیه کند. به من گفت این کار را در هر کجای دنیا به شکلی انجام می دهند من هم به اسماعیل گفتم آیا نمونه ایرانی چنین کاری وجود دارد؟ اسماعیل به من گفت نه، وجود ندارد و نمونه خارجی آن را به من نشان داد.
وی افزود: اسماعیل به من گفت فکر کن آنچه که در فیلم برایت مهم است در این کتاب آورده شود. این یک کتاب آرت بوک می شود. من هم دیدم برای من و سینمای وطنی تجربه تازهای است چون وقتی وارد سینمای دیجیتال شدیم آداب آن را نمی دانستیم البته من در «موج مرده» کار دیجیتال کرده بودم اما این موضوع فقط مربوط به دوربین ما می شد و در تمام سینما وجود نداشت. به همین دلیل هنگامی که اسماعیل این موضوع را به من پیشنهاد داد فکر کردم کار جالبی است چون آنچه را که از فیلم تصور می کنیم در این کتاب آورده می شود. به همین دلیل ما به همراه گروه این کار را انجام دادیم. باید بگویم که در این کتاب در واقع ما زکات آن تجربه را پرداختیم.
حاتمی کیا عنوان کرد: در فضای فقرزده سینمای ما شاید این کار خرج تراشی به حساب بیاید اما ما سعی کردیم این تجربه را کسب کنیم در حالی که دیگران کار استوری برد انجام دادند و ما احساس کردیم که باید این کار را منظم کنیم. کاری که ما کردیم حتما ایراداتی دارد اما ما فقط سعی کردیم چنین کاری را آغاز کنیم.
کارگردان «آژانس شیشه ای» گفت: اگر روح نوگرایی در سازمان رسانه ای اوج نبود شاید این اتفاق نمی افتاد. این را هم باید بگویم که ما ۸ ماه برای تهیه این آرت بوک تلاش کردیم اما می دانیم ایراداتی هم دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: با پخش ویدئویی «بادیگارد» کم کم بخش های پنهان آن هم نمایان شد اما با این وجود من خودم دیدم که در کانال های تلگرامی این فیلم را با کیفیت خوب گذاشته اند حتی ماهواره هم آن را پخش کرد. در واقع در این فاصله زمانی که نسخه ویدئویی «بادیگارد» وارد بازار شود چنین ضرباتی به ما وارد شد. این ضربات سینما را ضعیف می کند و باید فکری به حال آن کرد.
در بخش دیگری از مراسم مریلا زارعی با اشاره به فیلم سینمایی «بادیگارد» گفت: «بادیگارد» به ایستگاه آخر خود رسیده است یعنی جایی که بعد از اکران سینمایی، مردم می توانند به تماشای آن بنشینند.
وی با اشاره به آرت بوک «بادیگارد» گفت: من آرت بوک را هنوز مطالعه نکرده ام اما برای من حرکت قابل توجه، جذاب و جالب بود. کاش می شد در انتها گروههای کاری در پروژه های خود می توانستند یافته های خود را در این کتاب ثبت کنند.
زارعی عنوان کرد: برای من که در پروژه «بادیگارد» حضور داشتم هر روز آن یک تجربه جدید بود.
این بازیگر با اشاره به تحقیر کلمه فاخر در سینما گفت: سالهای اخیر هنگامی که پسوند فاخر به فیلمی اطلاق می شود گویا حقیری به آن فیلم دست می دهد و یک جور اتهام و دشنام است و اولین چیزی که به ذهن منتقدان و بقیه می رسد، بودجه کلان آن فیلم است اما باید بگویم «بادیگارد» از منظر موضوع و نگاه کارگردان یک فیلم فاخر بود. حاتمی کیا به شدت بحث بیت المال را پیگیری می کند و روی آن حساسیت دارد. من از همین جا از احسان محمدحسنی که مشوق ما بود تشکر می کنم. صاحب معنوی «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا و صاحب مادی آن احسان محمدحسنی است. به نظرم تهیه آرت بوک که احسان محمدحسنی در آن نقش بزرگی داشت قابل تجلیل است و من از همین جا از همه دست اندرکاران آن تشکر می کنم.
مریلا زارعی در پایان صحبت های خود قسمتی از این آرت بوک را خواند.
بعد از مریلا زارعی، محمود کلاری فیلمبردار با تجربه سینمای ایران به صحنه آمد و گفت: پیش از هر چیزی باید بگوم که من از حضور در این فیلم لذت بردم. در واقع یک رابطه صمیمانه و حرفه ای بین ما حاکم بود. من بعد از «از کرخه تا راین» یک توفیق جدید به دست آوردم که یک بار دیگر با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کنم.
وی افزود: «بادیگارد» یک فیلم متناسب و در قواره آنچه که متن می طلبید بود و به همان صورت هم انجام شد. یک نکته دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که در این پروژه آدم هایی که دور هم جمع شده بودند بسیار توانمند و محترم بودند به طوری که تمام زوایای کار خود را به صورت آکادمیک انجام می دادند.
کلاری در پایان صحبت های خود عنوان کرد: این کتاب گویای این موضوع است که ما در سال ۹۵ چه هدفی داشتیم و نگاهمان چه بود.
در پایان صحبت های محمود کلاری، اسماعیل حاتمی کیا طراح این آرت بوک گفت: اگر روح جوانگرایی و نوگرایی احسان محمدحسنی در سازمان رسانه ای اوج نبود من ِ تازه کار فرصتی پیدا نمی کردم که وارد این عرصه شوم هر چند تهیه کتاب هنری «بادیگارد» کار خارق العاده ای نیست اما ماحاصل ۷ ماه تلاش من و پدر است. هر چند پدر مشوق من بود اما ترسی را هم به دل من می انداخت اما من کوتاه نمی آمدم و ادامه دادم زیرا یکی از ویژگی هایی که از ابراهیم حاتمی کیا به ارث برده ام روحیه کمال گرایی است.
وی افزود: جا دارد از افرادی که به خاطر این روحیه کمال گرایی، آنها را اذیت کردم تشکر کنم. برای مثال سهیل اشراقی دانش و ... به من کمک بسیاری کردند.
حاتمی کیا عنوان کرد: مخاطب اصلی این کتاب، اهالی هنر هستند و باید بگویم پژمان لشگری پور همانطور که در «بادیگارد» پشتیبان پدر بود به من نیز در تهیه این کتاب کمک بسیاری کرد. آرت بوک «بادیگارد» تحفه ای است به سینمای محترم ایران.
سپس فروزان مدیر موسسه شهر کتاب به صحنه آمد و در مدح حاتمی کیا و سینمای او سخنانی را بیان کرد.
پس از فروزان حجت الاسلام زائری به صحنه آمد و گفت: هر آنچه را که لازم بود دوستان بیان کردند اگر این کتاب فقط یک کار می کرد و آن هم جمع کردن این همه چهره هنری زیر یک سقف بود بنابراین کار خود را کرده است. من به حاتمی کیا و احسان محمدحسنی به خاطر تهیه این کتاب تبریک می گویم.
ارسال نظر