انتخابات رياستجمهوري آمريکا در حالي به روزهاي حساس و نهايي خودش رسيده است که هيلاري کلينتون توانسته از رقيبش دونالد ترامپ فاصله بگيرد. يکي از نکاتي که موجب شده کلينتون در اين رقابتها موفق باشد و بتواند از رقيبش پيشي بگيرد، مسئله جمعآوري کمکهاي مالي بوده است.
روزنامه وقایع اتفاقیه - حسين هوشمند: انتخابات رياستجمهوري آمريکا در حالي به روزهاي حساس و نهايي خودش رسيده است که هيلاري کلينتون توانسته از رقيبش دونالد ترامپ فاصله بگيرد. يکي از نکاتي که موجب شده کلينتون در اين رقابتها موفق باشد و بتواند از رقيبش پيشي بگيرد، مسئله جمعآوري کمکهاي مالي بوده است.
پول ابزاري براي پيروزي
پول که از طريق جمعآوري کمکهاي مالي به دست ميآيد، نقش بسيار مهمي در انتخابات ايفا ميکند. کانديداها پس از ورود رسمي به رقابتها مهمترين کاري که پيشرو دارند، جمعآوري کمکهاي مالي و معرفي خودشان به مردم است. مهمترين عامل تأثيرگذار بر مردم و معرفي کانديداها، تبليغات بوده که مؤثرترين آن تبليغات تلويزيوني است. براي انجام اينگونه تبليغات هم نياز به پول است که از حاميان مالي تأمين ميشود.
اين حاميان مالي ميتوانند ثروتمندان، لابيها، شرکتهاي بزرگ و مردم عادي باشند. مردم عادي ميتوانند با کمکهاي خرد خود همانند پنج دلار و ۱۰ دلار به نامزد مورد علاقهشان کمک کنند. اينکه هر کانديدايي ميزان کمکهاي مالي خردش، که از سوي مردم تأمين ميشود، درصد بيشتري از منابع مالي او را تشکيل دهد، نتيجه مثبتي دارد و نشاندهنده مردمي و محبوببودن آن فرد است.
ناتواني ترامپ در مقابل کلينتون
کلينتون توانسته است رقابت مالي را در انحصار خودش داشته باشد و به لطف حاميان مالي ثروتمند خود به هدفش که جمعآوري یک ميليارد دلار کمک مالي بود، دست پيدا کند. بر اساس گزارش کميسيون فدرال انتخابات، هيلاري کلينتون توانسته است تا ماه اکتبر ۱,۱ ميليارد دلار کمک مالي جمع کند.
اين ميزان براي دونالد ترامپ ۷۱۱ ميليون دلار است. براي کلينتون ۴۹۹ ميليون دلار از سوی خود کمپين، ۴۸۰ ميليون دلار بهوسیله حزب و کميتههاي مشترک و ۱۶۹ ميليون دلار از سوی سوپرپکها يا گروههاي حامي جمعآوري شده است. براي ترامپ، ۲۱۹ميليون دلار از سوی خود کمپين، ۴۳۶ ميليون دلار بهوسیله حزب و کميتههاي مشترک و ۵۶ ميليون دلار از سوی سوپرپکها جمعآوري شده است. اين آمار، کمکهاي جمعآوريشده در ماه اکتبر را در نظر نگرفته است. بر اساس گزارشي که کميسيون فدرال منتشر کرده است، کمپين کلينتون توانسته در ماه اکتبر ۱۰۱ ميليون دلار بهدست آورد.
از اين ميزان ۷۰ ميليون دلار از سوی گروههاي حامي و کميته ملي دموکراتها و دفاتر ايالتي حزب و ۲۸ ميليون بهوسیله خود کمپين تأمين شده است. اين در حالي است که ترامپ در بازه زماني ۲۱ روزه در ماه اکتبر تنها ۳۰ ميليون دلار کمک مالي جمعآوري کرده است. در اين مدتزمان او ۳۱ هزار دلار هم از جيب خودش خرج و با احتساب اين مبلغ کل پولي که از جيب خودش در انتخابات خرج کرده است به ۵۶ ميليون دلار ميرسد. ترامپ پيش از اين قول داده بود در صورت لزوم حاضر است صد ميليون دلار از جيب خودش در انتخابات خرج کند.
بر اساس بررسي واشنگتنپست، کمپين کلينتون تا اول اکتبر، ۹۳درصد از پولهايي را که بهدست آورده بود و کمپين ترامپ هم ۸۶درصد آنها را خرج کرده است. در حال حاضر کمپين کلينتون حدود ۶۰ميليون دلار و کمپين ترامپ هم ۳۵ ميليون دلار در بانک دارند. کمپين اوباما در سال ۲۰۱۲ توانست در مجموع ۱,۱ ميليارد دلار کمک مالي جمعآوري کند و اولين کانديدايي در انتخابات اين کشور شد که توانست رکورد یک ميليارد دلار را بشکند. آمار کلينتون نزديک به اوباماست؛ البته خود کمپين او (بدون احتساب کميتههاي حزبي و گروههاي حامي) به تنهايي کمي کمتر از کمپين اوباما بهدست آورده است، اما ترامپ فاصله زيادي با ميت رامني، کانديداي جمهوريخواهان در انتخابات ۲۰۱۲، دارد.
خود کمپين اوباما در بازه زماني مشابه در سال ۲۰۱۲، ۵۶۱ ميليون دلار جمعآوري کرده بود. اين ميزان براي کلينتون ۴۹۹ ميليون دلار است. کمپين رامني ۳۵۷ ميليون دلار بهدست آورده بود ولي ترامپ فقط ۲۱۹ ميليون دلار کسب کرده است. همانطور که اشاره شد هر چه کمکهاي مالي به کانديداها خرد باشد، يعني زير ۲۰۰دلار، نشاندهنده کمک مالي مردم است و اين مسئله نکته مثبتي به شمار ميآيد. تاکنون ۱۶ درصد از کمکهاي مالي به کمپين کلينتون زير ۲۰۰ دلار بوده است. اين ميزان براي ترامپ ۴۹ درصد بوده است.
در بازه زماني مشابه در انتخابات سال ۲۰۱۲، اين ميزان براي اوباما ۳۵ درصد و براي رامني فقط هفت درصد بود. اوباما در سال ۲۰۱۲، ۱۹۶ ميليون دلار کمک مالي خرد زير ۲۰۰ دلار از مردم کسب کرده بود، اين ميزان براي ترامپ ۱۰۸ ميليون، براي کلينتون ۷۹ ميليون و براي رامني فقط ۲۵ ميليون دلار است.
پولها صرف چه کارهايي شده است؟
بر اساس بررسيهاي بلومبرگ، کمپين کلينتون بيشترين هزينه را در بحث رسانهاي و خريد تبليغات انجام داده است. ۲۳۷ ميليون دلار يعني ۵۳,۳ درصد کل پولهاي جمعآوريشده از سوی کمپين کلينتون صرف تبليغات شده است. رتبه بعدي با ۴۴ ميليون دلار و ۱۰ درصد کل پولها مربوط به دستمزد کارکنان کمپين است. رتبه بعدي با ۲۴ ميليون دلار و ۵,۵ درصد صرف هزينههاي مربوط به سفر شده است. ۵,۳ درصد پولها صرف ماليات دستمزدها و ۳,۵ درصد از پولها صرف تبليغات آنلاين شده است.
کمپين ترامپ، ۶۸ ميليون دلار يعني ۲۷,۴ درصد پولها را صرف تبليغات کرده است. ۵۸ ميليون دلار يعني ۲۳,۶ درصد پولها صرف مشاوره ديجيتال و تبليغات آنلاين شده است. ۲۳ ميليون دلار يعني ۹,۵درصد پولها صرف هزينههاي سفر شده است. ۶,۸ درصد پولها صرف توليد اقلام تبليغاتي مانند کلاه، تيشرت و ليوان و ۴,۹ درصد پولها صرف خريدهاي صورتگرفته از طريق کارتهاي اعتباري شده است.
بزرگترين حاميان مالي چه کساني هستند؟
در کنار کمکهاي مالي صورتگرفته از سوي مردم، گروههاي حامي و جلسههاي جمعآوري اعانه، افراد ثروتمند نقش بسيار مهمي در اعطاي کمکهاي مالي به کانديداها ايفا ميکنند. برخلاف اوباما، کلينتون از بدو آغاز فرايند انتخاباتي با جمعآوري کمکهاي مالي از سوي سوپرپکها يا گروههاي حامي توانست چکهاي زيادي از حاميان مالي ثروتمند دريافت کند. بر اساس بررسيهاي واشنگتنپست، يکپنجم، یک ميليارد دلاري که به کلينتون کمک شده از سوي صد فرد ثروتمند و اتحاديههاي کارگري صورت گرفته است.
بسياري از اين افراد دهههاست به خانواده کلينتون کمک ميکنند. يک دلار از هر 17 دلار کمک مالي به کمپين کلينتون در سال 2016 از سوي پنج نفر تأمين شده است. اين افراد شامل دونالد ساسمن (21 ميليون دلار)، جي پريتزکر و همسرش (17ميليون دلار)، حيم سابان و همسرش (12 ميليون دلار)، جورج سوروس (10 ميليون دلار) و دنيل آبراهام (10 ميليون دلار) ميشوند. بيشترين کمکهاي مالي به کمپين ترامپ از سوي اين افراد صورت گرفته است: خود دونالد ترامپ (56 ميليون دلار)، شلدن ادلسن و همسرش (10ميليون دلار)، برنارد مارکوس (هفت ميليون دلار)، ليندا مک ماهون (6 ميليون دلار) و رابرت مرسر (6 ميليون دلار).
پولها در چه ايالتهايي هزينه شده است؟
کمپين کلينتون و مهمترين گروه حامياش، همان استراتژي اوباما را در سال 2012 پياده کردند، يعني پخش بدون وقفه تبليغات انتخاباتي در ايالتهاي کليدي و رقابتي. اين در حالي است که کمپين ترامپ فقط در هفتههاي پاياني به شدت مشغول تبليغات شد. بيشترين هزينه تبليغات در ايالت مهم فلوريدا انجام شده است؛ کلينتون با 82 ميليون دلار و ترامپ با 28 ميليون دلار. ايالت بعدي اوهايو با 48 ميليون دلار براي کلينتون و 12 ميليون دلار براي ترامپ. پنسيلوانيا با 35 ميليون دلار براي کلينتون و 13 ميليون دلار براي ترامپ. کارولیناي شمالي با 32 ميليون دلار براي کلينتون و هشت ميليون دلار براي ترامپ و ايالت نوادا با 21ميليون دلار براي کلينتون و پنج ميليون دلار براي ترامپ.
همانطور که مشاهده ميشود کمپين حرفهاي کلينتون با استفاده از کمکهاي مالي هنگفتي که توانست جمعآوري کند، استراتژي انتخاباتي و تبليغاتي خوبي را اجرا کرده و در زمینه رقابت مالي که زمينهساز پيروزي در رقابت نهايي است، هم توانست ترامپ را شکست دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
به ما چه کي پيروز شدبه مشکلات کشور خودمان برسيد وجلوي اختلاس هاي ملياردي را به کيرد