۴۱۴۴۵۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

حمایت فراکسیون‌های اصلی مجلس از هر سه گزینه

یک روز مانده به جلسه رأی اعتماد سه وزیر پیشنهادی، حال‌وهوای بهارستان آرام‌تر از روزهای مشابه در مجلس قبل است. دو سال پیش در همین روزها قرار بود جانشین فرجی‌دانا از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرد و نیلی احمدآبادی و پس از او هم دانش‌آشتیانی، باید به شبنامه‌هایی که علیه آنها تکثیر شده و در میان نمایندگان، توزیع شده بود پاسخ می‌دادند و فیلم‌های مختلف برای اکران در روز رأی اعتمادشان آماده شده بود.

روزنامه شرق - مهدی قدیمی: یک روز مانده به جلسه رأی اعتماد سه وزیر پیشنهادی، حال‌وهوای بهارستان آرام‌تر از روزهای مشابه در مجلس قبل است. دو سال پیش در همین روزها قرار بود جانشین فرجی‌دانا از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرد و نیلی احمدآبادی و پس از او هم دانش‌آشتیانی، باید به شبنامه‌هایی که علیه آنها تکثیر شده و در میان نمایندگان، توزیع شده بود پاسخ می‌دادند و فیلم‌های مختلف برای اکران در روز رأی اعتمادشان آماده شده بود.
اما حالا دوباره همان حرف‌ها و همان فیلم‌ها برای روز رأی اعتماد آماده است و هدف، دانش‌آشتیانی است؛ با این تفاوت که در مجلس دهم، مانند مجلس قبل، از این فیلم‌ها استقبال نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که حامیان دانش می‌گویند، نیازی نیست نگران فیلم‌های دلواپسان باشیم؛ چون تأثیری بر رأی نمایندگان نخواهد داشت. حالا اوضاع پارلمان، به‌گونه‌ای است که از همین حالا می‌توان گفت سلطانی‌فر و صالحی امیری، مشکل چندانی برای گرفتن رأی اعتماد ندارند و دانش‌آشتیانی که حالا با رشد سبد رأی هم مواجه شده، از مرز خطر عبور کرده است.
روز گذشته اعلام شد قرار است جلسه رأی اعتماد به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش تلویزیونی شود تا بار دیگر خاطره روزهای رأی اعتماد کابینه روحانی را زنده کند. روز سه‌شنبه، حسن روحانی هم به بهارستان خواهد آمد تا در آخرین ماه‌های دور اول ریاست‌جمهوری‌اش، اولین رأی اعتمادها را از مجلس دهم برای سه وزیر پیشنهادی خود بگیرد.
تصمیم فراکسیون امید
صبح روز گذشته و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید در دفتر این فراکسیون، گرد هم آمدند تا جمع‌بندی نهایی خود درباره سه وزیر معرفی‌شده را تعیین کنند. از همان ابتدا هم اکثریت اعضای فراکسیون روی نام صالحی‌امیری و دانش‌آشتیانی نظر مثبت داشتند و مخالفت‌هایی با سلطانی‌فر در میان اعضای فراکسیون مطرح بود. اما نتیجه جلسه صبح روز گذشته این بود که شورای مرکزی، حمایت از هر سه وزیر پیشنهادی را رسما در دستور کار خود قرار داد. این خبر را بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون، در آغاز جلسه علنی روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی، اعلام کرد و گفت قرار است روز دوشنبه هم بعد از جلسه نهایی مجمع عمومی فراکسیون با هر سه وزیر، نظر جمعی فراکسیون رسما اعلام شود.
ساعتی بعد هم محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، با حضور در جایگاه خبرنگاران پارلمانی درباره تصمیم این فراکسیون گفت: «پس از تشکیل سه کمیته تخصصی به‌ منظور بررسی سوابق و کارنامه سه وزیر پیشنهادی، در نشست امروز (یکشنبه) گزارش کمیته‌ها ارائه شد که گزارش‌های بسیار جامع و خوبی بود و هم‌اکنون نظر شورای مرکزی فراکسیون مثبت است. ان‌شاءالله پس از مطرح‌شدن مجدد بحث در جلسه مجمع عمومی فراکسیون که بعدازظهر دوشنبه برگزار خواهد شد، نظر رسمی فراکسیون اعلام می‌شود». قرار است در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون امید، هر سه وزیر پیشنهادی حاضر شوند.
مسعود پزشکیان، از اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون هم در حاشیه جلسه علنی روز گذشته و در جمع خبرنگاران، ضمن انتقاد از تغییر وزیران در زمان فعلی که چیزی تا پایان عمر دولت باقی نمانده و نمی‌تواند فرصت مناسبی برای وزیران جدید باشد، تأکید کرد به‌هر‌حال چون دولت این تصمیم را گرفته، من از رأی‌دادن به هر سه وزیر پیشنهادی حمایت می‌کنم تا زمان موجود برای این وزارتخانه‌ها از دست نرود.
احتمال حضور هاشم‌زایی در روز رأی اعتماد
همچنین در راستای حمایت همه‌جانبه فراکسیون امیدی‌ها از هر سه گزینه، علاوه بر تلاش گروهی اعضای این فراکسیون برای رایزنی با سایر نمایندگان، برنامه سفر‌های کاری و جلسات اعضایی که در روز سه‌شنبه به این دلایل نمی‌توانستند در صحن مجلس حاضر شوند، لغو شده و حتی آن‌گونه که یک منبع آگاه به «شرق»، خبر داده، عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم و نماینده تهران که بر اثر آسیب‌دیدگی ناشی از تصادف ماه قبل، دوران نقاهت را پشت‌سر می‌گذارد نیز تصمیم دارد به هر شکل ممکن در روز رأی اعتماد وزیران در صحن مجلس حاضر شود.
دفاع تمام‌قد از دانش
با‌وجود‌این، تلاش مخالفان دولت که همه توان خود را روی رأی‌نیاوردن دانش‌آشتیانی متمرکز کرده‌اند ادامه دارد و در این‌سو هم محمدرضا عارف در سخنان روز گذشته خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌هایی که مجامع استانی به موازات فراکسیون‌ها انجام می‌دهند، درباره رأی‌آوری هر سه وزیر پیشنهادی ابراز امیدواری کرده و درباره مواضع تندروها علیه دانش‌آشتیانی هم گفته است: «طبیعتا توقع نداریم تندرو‌ها از یک فرد برجسته دانشگاهی حمایت کنند؛ آقای دانش‌آشتیانی معلم آموزش‌وپرورش بوده و در مؤسسه فرهنگی مفید خدمت کرده و سال‌ها معاون وزیر علوم بوده و در این وزارتخانه نیز خدمات ارزشمندی داشته است»؛ اما دفاع از دانش‌آشتیانی تنها محدود به رئیس فراکسیون امید نبود و مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس و عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید هم دیروز و بعد از جلسه علنی مجلس، با حضور در راهروی پارلمان، در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفان دانش‌آشتیانی می‌توانند با مسائلی که درباره مواضع سیاسی او مطرح می‌کنند، مانع رأی اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری شوند یا خیر، گفت: «به‌هرحال یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که برخی از افراد را به فتنه‌گری متهم می‌کنند.
سؤال من این است که اگر کسی فتنه‌گر بوده، چرا محاکمه نشده و حکم قضائی درباره او صادر نشده است؟ حتی به فرض اگر بگویند فتنه‌گری او در حد محاکمه نبوده هم باز من سؤال می‌کنم که اگر در حد خفیف هم فتنه‌گری کرده، چطور وزارت اطلاعات، او را برای معرفی‌شدن به‌عنوان وزیر تأیید کرده است؟». او افزود: «به‌هرحال هر یک از ما ممکن است در هر شرایطی یک حرفی بزنیم و نظری داشته باشیم، اینکه یک جمله از حرف یک نفر را بگیریم و به‌واسطه آن، به فرد اتهام بزنیم، نه منطقی است و نه منصفانه». پزشکیان در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا این افراد از فتنه اعلام برائت نمی‌کنند، گفت: «شما به من بگو فتنه یعنی چه؟
این تعریفی که شما از فتنه ‌داری، من ندارم، اما شما می‌خواهید من همان‌طور که شما می‌گویی فکر کنم. ملاک من قانون است، اما اگر شما می‌گویید حرفتان قانون است، من قبول ندارم. اگر هم قرار است با فتنه برخورد کنند، باید آن کسی را که فتنه را به‌راه انداخت محاکمه کنند، نه‌اینکه یک طرف را بگیرند و برای طرف مقابل همه امکانات فراهم باشد». در ادامه حمایت‌ها از دانش‌آشتیانی هم روز گذشته محمدعلی وکیلی، از اعضای فراکسیون امید و عضو هیأت‌رئیسه مجلس، هم در توییتر خود نوشت: «تا کی باید اسم فتنه را روی سرمایه‌های انسانی خود بگذاریم؟ ما چرا هرکه را نمی‌پسندیم به مسلخ فتنه می‌بریم؟»
مستقلین هم به حامیان هر ٣ گزینه پیوستند

دراین‌میان و درحالی‌که تکلیف فراکسیون امید با هر سه گزینه مشخص شده و فراکسیون اصولگرایان هم تصمیم خود را برای رأی‌ندادن به دانش‌آشتیانی گرفته، آنچه هنوز مبهم به نظر می‌رسید، موضع فراکسیون سوم مجلس درباره وزرای پیشنهادی بود. مهرداد بائوج‌لاهوتی پیش از این به‌عنوان سخنگوی فراکسیون مستقلین در گفت‌وگویی، از مخالفت برخی اعضای این فراکسیون با دانش‌آشتیانی سخن گفته بود، اما دیروز جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین، با حضور در راهروی مجلس اعلام کرد که در جلسه روز یکشنبه این فراکسیون هم نظر نهایی بر حمایت از هر سه گزینه قرار گرفته است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی برای اطمینان‌دادن از این خبر خود، اعلام کرد که خودش بنا دارد به‌عنوان یکی از موافقان وزارت دانش‌آشتیانی در جلسه رأی‌اعتماد نطق کند و به‌این‌ترتیب، حالا با پیوستن مستقلین و میانه‌روهای مجلس به صف حامیان هر سه گزینه، امیدواری‌ها برای کسب رأی‌اعتماد این سه وزیر پیشنهادی افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج