مخارج ایرانیان در زمینه آرایش و جراحی زیبایی
مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان میدهد که ایرانیها بهطور متوسط ٤,٥درصد از درآمد سالانهشان را برای لوازم آرایش هزینه میکنند، این درحالی است که آلمانیها تنها ١.٥درصد و فرانسویها و انگلیسیها نیز ١.٧درصد از درآمد سالانهشان را برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
روزنامه شهروند: مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان میدهد که ایرانیها بهطور متوسط ٤,٥درصد از درآمد سالانهشان را برای لوازم آرایش هزینه میکنند، این درحالی است که آلمانیها تنها ١.٥درصد و فرانسویها و انگلیسیها نیز ١.٧درصد از درآمد سالانهشان را برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان بهعنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی میکند. درواقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه میکنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ٨٠هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام میشود.
البته گفته میشود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحیهای زیبایی وجود ندارد. با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ٠.٣درصد است. این درحالی است که سهم ایرانیها از بازار جهانی کتاب تنها ٠.١درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه ٤٤٥ مرتبه کمتر از آمریکا و ٨٥ بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه میکنند.
نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر این اساس، خانوادههای ایرانی در سال ٩٤ تنها حدود دودرصد از درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کردهاند که اگر بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ١٣٥هزار تومان در سال به دست میآید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران ٤٢٠هزار تومان است. درواقع ایرانیها تقریبا ٣ برابر هزینهای که برای امور فرهنگی و تفریحشان انجام میدهند برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه مصرف لوازم آرایش در اروپا بهطور متوسط معادل ٩٠ یورو است. این درحالی است که این شاخص در آلمان ١٥٨ یورو، در فرانسه ١٦٠ یورو، در انگلیس ١٦١ یورو، در ایتالیا ١٥٤ یورو و در اسپانیا ١٣٧ یورو است. اگر هر یورو را معادل ٤هزار تومان در نظر بگیریم متوجه میشویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود ٣٦٠هزار تومان است. بر این اساس آلمانیها ٦٣٢، فرانسویها ٦٤٠، انگلیسیها ٦٤٤، ایتالیاییها ٦١٦ و اسپانیاییها ٥٤٨هزار تومان در سال صرف خرید لوازم آرایش میکنند.
نظر کاربران
چطور هزینه هایی که دولت در دیگر زمینه ها میکنه اونم از جیب ملت چیزی نمیگید ولی هزینه آرایش و دیگر هزینه های شخصی که به کسی هم ارتباطی نداره تو بوغ میکنید
پاسخ ها
این طرز فکر شما به نظرم بزرگ ترین آسیب این کشوره.به جای این که به فکر اصلاح عیوب خودمون باشیم،همه داریم فرافکنی میکنیم
این را هم اضافه کنید کیفیت این لوازم آرایشی و قیمتشان یک دهم محصولات اروپا هم نیست. این یعنی که ایرانی ها از لحاظ کمیت هم چندین برابر بیشتر مصرف دارند و هر آشغالی رو به سر وصورتشون می مالند.
لطفا به بی کاری جوانان و اختلاسهای مسولین برسید
چرا زنان ایرانی اینقدر بزک میکنند ویا اعضای بدنشون پروتزه؟ این وضعیت بیمارگونه س که عده ای مانند انسان های بدوی توو قاره افریقا سر و کله و بدنشون رو توو سطل رنگ فرو میکنند جالبه موقع خوابیدن هم با آرایش می خوابند ویا بزک میکنند و می خوابند هیچ جای دنیا اینگونه نیست آخه کدوم آدم عاقل اینقد به خودش ور میره و خودشو تا سر حد مرگ (جراحی پلاستیک) عذاب میده ! که به چی برسه؟ پوست پیر و فرسوده جراحی پر عارضه و مرگ آور شبیه لولو شدن و از دست دادن زیبایی و جذابیت خدادادی خودتون واینکه چهره زیبا و بکری که خداوند به شما هدیه داده رو با این آشغالهای شیمیایی تخریب کردن ! نکته مهم دیگه اینکه با این صورتک های دروغین نمیشه ارتباط انسانی برقرار کرد!