قرار بود بازار سیاه خودرو در سال ۹۵ از بین برود و دیگر دلالان سودهای میلیونی از این بخش نبرند ولی چند وقتی است که تفاوت قیمت بازار و کارخانه بشدت افزایش یافته است و دیگر خبری از ثبات قیمتها در بازار نیست.
روزنامه ایران: قرار بود بازار سیاه خودرو در سال ۹۵ از بین برود و دیگر دلالان سودهای میلیونی از این بخش نبرند ولی چند وقتی است که تفاوت قیمت بازار و کارخانه بشدت افزایش یافته است و دیگر خبری از ثبات قیمتها در بازار نیست.
ماههای گذشته به دلیل رکود بازار، قیمت انواع خودرو در بازار بین ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان ارزانتر بود اما اکنون ورق برگشته و بازار بیتوجه به قیمتهای کارخانه، قیمت خودروها را تعیین میکند.جالب آنکه این اتفاق در مورد خودروهای پرفروش و ثبتنام شده که هنوز وارد بازار نشده بیشتر به چشم میآید.
البته در کنار افزایش قیمتی که محصولات جدید گرفتار آن شدهاند برخی از خودروهای داخلی هم که سالیان متمادی است تولید میشوند افزایش قیمت یافتهاند.۲۸ مهرماه بود که شورای رقابت با توجه به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت با بررسی کیفیت و ستاره دار بودن خودروها، سقف افزایش قیمت محصولات خودروسازان را مشخص کرد به گونهای که میانگین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو ۱.۹۸۰۱ و سایپا ۰.۴۴۷ درصد تعیین شد.البته برخی از خودروها مانند سایپا ۱۴۱ به دلیل داشتن نمره منفی کاهش یافت.بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به پژو صندوقدار v۸ بود.
تأخیر ۲ ماهه تحویل خودرو
انتظار میرفت بازار خودرو که تا حدودی از رکود خارج شده بود با شرایط بهتری در مسیر رونق قرار گیرد ولی تأخیر در تحویل خودروها، کمبود خودرو در بازار و برگشت دلالان به بازار چنین اجازهای را نمیدهد. طی چند وقت اخیر اکثر افرادی که برای خرید خودرو اقدام کردند با بدقولی خودروسازان مواجه شدند.زمانی که دلیل این اتفاق را هم از خودروسازان جویا میشویم این پاسخ داده میشود که ما تصور نمیکردیم تقاضا برای خرید خودروهای داخلی افزایش پیدا کند.در شرایطی که خودروسازان انتظار داشتند بازار خودرو شرایط آرامی را سپری کند اما دو ماهی است که با اوج گرفتن تقاضا مواجه شدهاند وبه همین دلیل خودروها با تأخیر یک الی دو ماه تحویل داده میشود.پیشبینی نادرست خودروسازان باعث شده که دلالان در بازار فعال شوند و شرایطی را فراهم کنند که خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان برسد.
دلایل افزایش قیمت خودرو
احمد باغی یکی از فعالان بازار خودرو درباره اتفاقهایی که در بازار خودرو در حال رخ دادن است، گفت:تأخیر در تحویل خودرو باعث شده که بازار آرامش سابق خود را نداشته باشد.وقتی عرضه یک خودرو در بازار کاهش پیدا کند و دیگر تقاضا با عرضه برابری نکند قطعاً قیمتها دستخوش تغییر میشود.وی افزود:از زمانی که عرضه خودروهای جدید صورت گرفته است بازار از رکود خارج شد.چندین سال بود که هیچ خودروی جدیدی وارد بازار نشده بود اما در سال ۹۵ شاهد ورود و پیش فروش خودروهای جدید بودیم.زمان ثبتنام خیلی از مشتریان واقعی نتوانستند اقدام لازم را انجام دهند لذا دلالان از تقاضای مردم و کمبود عرضه سوءاستفاده کردند و اکنون حواله خودروهای پیش فروش شده با قیمتهای بالا به فروش میرسد.
اختلاف قیمت تا ۱۴ میلیون تومان
در این باره سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش خودروهای جدید تا حدودی خوب است، گفت: نکته قابل تأمل در قیمت این خودروها این است که اختلاف قیمت برخی از خودروها از کارخانه تا بازار به ۱۴ میلیون تومان رسیده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کارخانهای رنو کپچر ۱۰۵ میلیون تومان است، افزود: اما این خودرو با اختلاف قیمت ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومانی در بازار به فروش میرسد.هایما اس۷ هم در کارخانه ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده اما در بازار با اختلاف حدود ۷ میلیون تومان با قیمت ۸۶ میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل اضافه کرد: قیمت کراساور H۳۰ در کارخانه ۴۵ میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی با قیمت ۵۳ تا ۵۵ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین برلیانس H۳۲۰ با اختلاف ۷ میلیون تومانی با قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار مورد معامله قرار میگیرد.مؤتمنی در ادامه با بیان اینکه مزدا تیپ ۴ هم از ۱۱۷ میلیون تومان کارخانه در بازار با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان به فروش میرسد، تصریح کرد: رنو ساندرو« استپ وی» در کارخانه ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده اما با اختلاف ۸ میلیونی با قیمت ۶۰میلیون تومان در بازار به فروش میرسد البته در قیمت نهایی این خودروها باید هزینه پلاکگذاری را هم محاسبه کرد.
تسری افزایش قیمت به خودروهای قدیمی
وی در خصوص قیمت محصولات دیگر شرکتهای خودروساز هم گفت: تقاضا در این محصولات کم است و افزایش قیمتها زیاد نیست. البته در خودروی دنا قیمت کارخانه ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما با رشد ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل تصریح کرد: پژوپارس هم با رشد ۲ میلیون تومانی در بازار ۳۷ میلیون تومان معامله میشود. پژو ۴۰۵ نیز در کارخانه ۲۹ میلیون و ۳۸ هزار تومان اما در بازار با قیمت ۳۰میلیون و ۴۰۰ به فروش میرسد. تیبا هم با رشد بیش از یک میلیون تومانی از قیمت کارخانه که ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بود با قیمت ۲۵ میلیون و ۱۰۰ مورد معامله قرار میگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
مگه میشه اقتصاد را درست کرد .دلال ها را از بین برد . اونوقت چطوری میشه اختلاس کرد ؟؟؟!!!